Gå til innhold
Arkivverket

[#23008] Hvor ble det av Peder Kvennavika, Qvernevig, Pedersen etc. etc.? Verran og USA


Gjest stein ørnhøi
 Del

Recommended Posts

Gjest stein ørnhøi

Jeg skirver på en biografi over en stridbar husmann fra Venneshamn i Verran - i dag Mosvik i Nord-Trøndelag. Etter et liv i strid og kamp med øvrigheta og etter mange rettssaker emigrerte han 71 år gammel i juli 1883 til Hillsboro i ND via Hull og Liverpool. Han dro nok for å finne igjen to sønner som hadde reist tidligere. Har noen på sine søk i mange arkiver kommet over noe om denne mannen. Han kan ha brukt følgende etternavn: Qvernevig, Qvernvig, Kvennavika, Kvernvik, Kvernevik, Pedersen som mellom og etternavn dessuten Vennes, Wennes, Selseth, Selliseth bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Dersom det er Peder Pedersen Kværnvik født 24. september 1812 du er på jakt etter, så har Mentz Alfred Fredly mange sider om denne karen i boka - Gammelt atett. Denne kjenner du kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stein ørnhøi

Takk til Thomas Berg i Verdalen. Ja, du har rett. Det var Mentz Fredly si bok som satte meg på sporet av Peder Kvennavika. Men har andre noen tips om denne mannen eller hans omgivelser. Særlig lurer jeg på hvor han endte og hvordan han endte i USA. Er det noen som har kommet over han eller noen av hans sønner i USA? Nord-Dakota, Minnesota eller Kansas er de mest sannsynlige statene hvor han kan ha slått seg ned hvis han i hans relativt høye alder kom fram i det hele tatt. Jeg er slett ikke sikker. Men han reiste fra Trondheim i juli 1883. Det vet jeg. hilsen stein ørnhøi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stein ørnhøi

Takk til Laila n. Chr. Skipslistene har jeg oversikt over. Jeg vet også at to av hans sønner var dratt over tidligere. Den siste året før. Han hette Nielsog brukte visstnok etternavnet Selset. Han skal også ha dratt til Hillsboro. Men foreløpig har jeg ikke funnet noen sikre spor verken etter faren Peder/Per/Peter født 24/9-1812 eller Niels f. 05.07.1847. Det samme gjelder den eldste sønnen som hette Arnt Martin f. 19.02.1837. Han dro 14.05.1865 og skal etter usikre kilder ha drevet som vognmaker og endt i Kansas. Takk til dere to som allerede har prøvd å hjelpe meg. I september har jeg tenkt å dra til Midtvesten for å lete videre. hilsen stein ørnhøi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

For å kunne hjelpe deg, Stein, må ikke bare du ha oversikt, men også vi ha oversikt skjønner du :)Jeg har tilgang til en god del kilder, men, det tar lang tid dersom jeg også må lete etter alt det du har funnet før. Derfor er alle opplysninger viktige.Hvor disse sønnene levde, kan være helt avgjørende for hvor faren havnet. Og i Traill County, Dakota, der ble det begravet minst 8 personer med navnet Kvernvik..... så...Dersom du har flere opplysninger du kan dele med oss, så hadde det vært fint!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Interessant å se - når Nils Selset drar til Ada i Minnesota.. drar den neste i protokollen til.. nettopp... Hillsboro i Dakota! hmmmmmKan det være nettopp det som gjør at disse havner der?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stein ørnhøi

Kjære gode hjelpere,både på Vålerenga og i Midtøsten.Ha tålmodighet med meg. For vel et døgn siden visste jeg ikke om Brukerforumet i det hele tatt. Og dessuten er jeg slett ingen racer når det gjelder å bruke nettet. Men takk for at jeg nå vet at Nils dro til Ada, Min. og at 8 kverneviker er begravd i Traill County. Men hvordan finner jeg navnet på de åtte? Dessuten må jeg straks finne et ordentlig og detaljert kart over Midtvesten slik at jeg ser hvor Ada og Traill er. Ellers så vet jeg at døtrene til Peder Q samt en tredje sønn Johannes ble igjen i Norge. Men om noen skulle kjenne slektninger etter noen av disse som har tatt vare på amerikabrev, så ville vel det være for godt til å være sant. Takk så langt. Hilsen stein ørnhøi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ørnhøi

Min mann Per, Peder, Petter eller Peter Kvernvik kan også i tillegg til de etternavn som jeg har oppgitt ovenfor, ha brukt Hatlan eller Haltlan. Og faren hans hette også Peder. Ellers venter jeg spent på siste nytt fra Traill County i Dakota. Er det i ND eller SD? Hilsen stein ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stein ørnhøi

Kjære John S. Takk for tips. Jeg blir stadig dyktigere til å lete på nettet. Og nå har jeg funnet Traill C. slik du viste til. Men jeg finner ingen av mine. Så nå setter jeg min lit til Laila fra Vålerenga som sier at hun har funnet åtte kverneviker som er begravet i Traill C. Jeg har ikke funnet dem, så langt. Hvor leter jeg? Jeg har prøvd via hjemmesiden til Traill C. Hilsen stein ø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei Stein! Hvis du går inn på hjemmesidene til Traill vil du finne plass for 'etterlysninger' og også frivillige som påtar seg søk i nekrologer og gravsteder. Men ditt problem er vel at du ikke vet hva du leter etter, når det gjelder navn. Kanskje en bredt anlagt etterlysning på Traill's sider vil hjelpe? Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Hei Stein! beklager at jeg har holdt deg på pinels-benken så lenge! Jeg har selvsagt blingsa på Traill og Towner Co. Men, Lenke er det i hvertfall 8 Kvernviker som er begravet. Et brev til denne cemeterien, og du vil i hvertfall få svar på navnene.For lookups of cemeteries and death dates write the RRVGS at Box 9284, Fargo, North Dakota 58106-9284, Ph:(701)239-4129, rrvgs@fargocity.com. To save time, phone first for a price quote. The complete volume may be purchased from the RRVGS.Det finnes ingen med navnet Kvern/Kvarn/Quern/Qarn (vi*) i index for 1900 som passer med dine, Stein. Litt av en nøtt du har her, ... :) men, en tlf. til de som gjør oppslag kanjo i hvertfall gi deg ro i sjela! :) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stein ørnhøi

Takk til mine mange gode hjelpere, så langt. Jeg nærmer meg. I september skal jeg besøke både Fargo og Hillsboro. Og nå ser det også ut til at jeg må gjøre meg en tur til Towner C. Nå forlater jeg PCen for noen dager. Men når jeg kommer tilbake vil jeg med forventning sjekke om noen har lagt igjen nye spor. Hilsen Stein ørnhøi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.