Gå til innhold
Arkivverket

[#23012] Finns det bygdebøker over gårder og brukere i Vefsn på nettet ?


Gjest Ørjan Vollan Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Finns det noen bygdebøker på nettet for Vefsn og trøndelag som man kan sjekke? Jeg har noen i slekten som kom fra Båthølen/Bjerkenes i Vefsn bl.a. Jeg kunne tenkt meg å lesst litt om gårdene og brukerne der. I nord-trøndelag, Sjølstad, Leirvik, Foldereid osv. Håper noen vet hvor jeg kan søke, da jeg ikke har mulighet til å dra på bibliotek.Hilsen Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Disse er nok ikke på nett, og dersom du ønsker å lese i dem, må du nok på Biblioteket. Dersom ikke noen yndige snille sjeler forbarmer seg over deg!! :)Deichman har henrivende åpningstider, og de har en kjempefin lokalhistorieavdeling med bygdebøker for hele landet. Evt. kan du dra på Riksarkivet, hvor disse bygdebøkene, og i tillegg, kirkebøkene for hele landet, er tilgjengelig.Lykke til (unn deg en tur til bøkene og kildene, det er kjempegøy!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei og takk for hjelpen. Det var nyttige sider du gav meg John, men noen av de lar seg ikke åpne, får dette når jeg prøver å åpne de: Dene side kan ikke åpnes, kan ikke finne server, hva betyr det? er ikke så kjent med data. Men prøver meg frem.Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei til Sveinung i forrige innlegg. Kan disse personene i din anetavle ha noen relevans til de jeg leter etter i innlegg nr. 23014 ? Kanskje en sidegren ? -- Med hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei til Sveinning i forrige innlegg. Kan disse personene i din anetavle ha noen relevans til de jeg leter etter i innlegg nr. 23014 ? Kanskje en sidegren ? -- Med hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei Alv! Finner innen sammenheng her, de eneste som finnes hos meg er Øllegaard (uten ektefelle) og hennes forfedre på farside. Mvh. John.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei Liv og takk for svar. Disse er min etterlysning: Hans Larsen Mo, f. ca 1700 i Vefsn, gift med Brynhild Kolbeinsdatter Båthølen, f. ca 1700 i Bjørkeneset i Vefsn. Når ble disse født og død og hvem var barn, og når ble disse født? Far til Hans: Lars Hansen Mo,d. 1739, bosted Mo i Vefsn. Hvem var han gift med og hvem var alle barna? Foreldre til Brynhild: Kolbein Iversen gift med Anne Nilsdatter Remma, f.ca 1664? Hvem var deres foreldre, søsken og barn? Brynhilds søster Malene er også i min slektsgren. Brynhild er på farfars fars slektsgren og Malene på farfars mors slektsgren.Håper ikke dette ble alt for mye, men takker for all hjelp. Mvh Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei Ørjan.Bygdebøkene for Vefsn dekker ikke det området du søker i (Grane og Hattfjelldal er kommet). Ta kontakt med bygdebokredaktør Kjell Jacobsen som holder til på Vefsn museum så hjelper han deg nok.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! De anene jeg har til Anne Nilsd. Remma: Aner til Anne Nilsd. RemmaGenerasjon Nr. 1 1. Anne Nilsd. Remma, født omkr. 1664. Hun er datter av 2. Nils Olsen Remma og 3. Brønelle Ingebrigtsd. Mo.Generasjon Nr. 2 2. Nils Olsen Remma, født omkr. 1638 i Vefsn; død Ukjent. Han giftet seg med 3. Brønelle Ingebrigtsd. Mo 1663 i Vefsn. 3. Brønelle Ingebrigtsd. Mo, født 1642 i Vefsn. Hun er datter av 6. Ingebrigt Ingebrigtsen Mo og 7. NN. Barn av Nils Remma og Brønelle Mo er: 1 i. Anne Nilsd. Remma, født omkr. 1664. ii. Johannes Nilsen Remma, født omkr. 1668. iii. Arne Nilsen Remma, født omkr. 1678 i Vefsn; død omkr. 1713 i Vefsn; gift med Anne Sørensd. omkr. 1711 i Vefsn; født omkr. 1690 i Vefsn; død Ukjent.Generasjon Nr. 3 6. Ingebrigt Ingebrigtsen Mo, født omkr. 1610 i Vefsn; død omkr. 1685 i Vefsn. Han er sønn av 12. Ingebrigt Ingebrigtsen Mo og 13. NN. Han giftet seg med 7. NN omkr. 1640 i Vefsn. 7. NN, født omkr. 1610 i Vefsn; død omkr. 1675 i Vefsn. Barn av Ingebrigt Mo og NN er: 3 i. Brønelle Ingebrigtsd. Mo, født 1642 i Vefsn; gift med Nils Olsen Remma 1663 i Vefsn. ii. Anders Ingebrigtsen Mo, født omkr. 1644 i Vefsn; død Ukjent; gift med (1) Else Kristoffersd 11 oktober 1691 i Vefsn; født Ukjent i Vefsn; død 1710 i Vefsn; gift med (2) Ingeborg Eriksd. Bye 7 november 1714 i Vefsn; født Ukjent i Vefsn; død 1722 i Vefsn; gift med (3) Ingeborg Mikkelsd. Scheldrup 1724 i Vefsn; født Ukjent. iii. Ingebrigt Ingebrigtsen Mo, født omkr. 1646 i Vefsn; død omkr. 1730 i Vefsn; gift med Gunhild Guttormsd. Forsmo omkr. 1680 i Vefsn; født omkr. 1657 i Drevja; død 1729 i Vefsn. iv. Jacob Ingebrigtsen Mo, født omkr. 1650 i Vefsn; død omkr. 1740 i Vefsn. v. Anne Ingebrigtsd. Mo, født Ukjent i Vefsn; død omkr. 1740 i Vefsn. vi. Marith Ingebrigtsd. Mo, født Ukjent i Vefsn; død Ukjent i Vefsn.Generasjon Nr. 4 12. Ingebrigt Ingebrigtsen Mo, født omkr. 1590 i Vefsn; død omkr. 1612 i Vefsn. Han er sønn av 24. Ingebrigt Ingebrigtsen og 25. NN. Han giftet seg med 13. NN. 13. NN Barn av Ingebrigt Mo og NN er: 6 i. Ingebrigt Ingebrigtsen Mo, født omkr. 1610 i Vefsn; død omkr. 1685 i Vefsn; gift med NN omkr. 1640 i Vefsn.Generasjon Nr. 5 24. Ingebrigt Ingebrigtsen, født omkr. 1570 i Vefsn; død omkr. 1650 i Vefsn. Han er sønn av 48. Ingebrigt Mo og 49. NN. Han giftet seg med 25. NN. 25. NN Barn av Ingebrigt Ingebrigtsen og NN er: 12 i. Ingebrigt Ingebrigtsen Mo, født omkr. 1590 i Vefsn; død omkr. 1612 i Vefsn; gift med NN.Generasjon Nr. 6 48. Ingebrigt Mo, født omkr. 1540 i Vefsn; død omkr. 1612 i Vefsn. Han giftet seg med 49. NN omkr. 1564 i Vefsn. 49. NN, født omkr. 1542 i Vefsn; død omkr. 1620 i Vefsn. Barn av Ingebrigt Mo og NN er: i. Jacob Ingebrigtsen, født omkr. 1565 i Vefsn; død omkr. 1635 i Vefsn. 24 ii. Ingebrigt Ingebrigtsen, født omkr. 1570 i Vefsn; død omkr. 1650 i Vefsn; gift med NN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Til Svenning i innlegg 8. Denne Anders Baardsen på Hjartli hadde altså som far Baard Andersen, f. ca. 1649, g.m. Ingeborg Larsdr.-- konen til Anders Baardsen var Brynelle Ingebrigtsdr. (et navn som går igjen i din anetavle.) For å da finne ut hvem som evt. kunne være søsken av besteforeldrene til Anders og Brynelle, måtte man se om enten Baard og Ingebrigt kunne være søskenbarn eller annen kostellasjon. Nei dette blev vanskelig.-- Vel, vel.-- Kanskje noen allikevel vet ?-- Til Vollan i innlegg 10. Skifte på Mo 1740 e. Lars. barn: Kristen, bos. på Søfting. Hans Larsen, bos. Jomfruremmen. Mange barn. Maren Larsdr., Mo, (g.m. enkem. Hans Nilsen Zahl. Ingen barn.) N.N. Larsdr., g.m. Christen Josephsen. En sønn, Wilchen Christensen, bos. Stor Steiro i Nesna, g.m. Synneve Andersdr. Hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei alle. Takker for svar. Til Tor, har du en mailadr. til Kjell Jacobsen?Ellers er det noen som vet hvor Båthølen og Brjerkeneset er sånn ca? Vet dere noe om Malene og Brynhild Kolbeinsdøtre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan  Larsen

Hei. Har noen av dere vært borti denne mannen: Ole Baardsen, født ca 1680, gift med Malene Kolbensdatter, f. ca 1680. De var fra Vefsn. En datter av dem var Siri Olsdatter, f. 1711. Vet noen av der noe om Ole og Mallene?? Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Om dette er rett Ole vet ikke jeg, men det er sk. e. Kirsten Baardsdr. på Kjerringhalsen i Hemnes i 1754. Hun har bl. en bror Ole Baardsen med barna Dordi Olsdr., Tustervatn, Anne Olsdr., Magnelle Olsdr.- En søster Else B. i Almdalen og en søster Bereth på Grøftremmen. En søster Magnelle B. død. Bror Anders B. på Tverråmoen og bror Lars B., død. (ant. bos. Smedseng)Hans sønn Christen på Busteråen (Sletten) i Rana.-- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.