Gå til innhold
Arkivverket

[#23027] Jacob Jørgensen (Grovum), Nissedal, Telemark


Gjest Heidi C. Huitfeldt
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei,For en amerikansk venn har jeg funnet norske røtter i Telemark. Det dreier seg om:Jacob Jørgensen (Grovum)f 1831 i Nissedal, utvandret 1864 til Wisconsin, senere North Dakota.Hans foreldre var Jørgen Olsen Grovum (1803-1886) og Else Jacobsdatter (1805-1889), og de hadde disse barna:(F)Aaste Jørgensdatter, born Mar24 1826, died Jan 9 1828, Nissedal, Telemark(F)Aaste Jørgensdatter, born Sep17 1828, died ?*(M)Jacob Jørgensen, born Jan20 1831, died 1902, Upham, North Dakota(M)Ole Jørgensen, born Oct2 1833, died Jan 7 1835, Nissedal, Telemark(M)Ole Jørgensen, born Mar28 1836, died Aug12 1915, Buffalo Center, Iowa(F)Gunhild Jørgensdatter, born May18 1839, died ?(M)Nils Jørgensen, born Dec7 1841, died Des13 1841, Nissedal, Telemark(M)Nils Jørgensen, born Nov20 1844, died Jan18 1921 Crosby, Divide Co. ND (Burried Graceland cem. Buffalo Center, Iowa) Used Grovum as surname in the US.(F)Susanne Jørgensdatter, born July5 1846, died ?(F)Ragnhild Jørgensdatter, born Aug1 1849, died USA(NB! Alle datoer her er ikke verifisert mot kirkebøker.)Er det noen som har forbindelser til disse ville det være stor stas for min vennine i USA å få kontakt.Har for øvrig flere opplysninger om forfedre og etterkommere av Jacob Jørgensen hvis noen er interessert.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Marit Lindvik Tveit

Ifølgje bygdeboka for Nissedal, så heitte faren Jørund. Jakob og systera Åste (f 1828) reiste i førevegen til Amerika i 1851, resten av familien følgde etter (også Jørund/Jørgen og Else) i 1853. Jørund hadde ein bror, Olav (f 1805), som truleg også reiste til Amerika med kone og 5 born (tre andre born døde som små). Ein yngre bror av J og O, Nils d.y. (f 1812), emigrerte med kone og 6 born i 1859. Det var også to brødre, Gjermund (f 1799) og Nils d.e. (f. 1797), som emigrerte så tidleg som i 1842. Dei var dei fyrste frå Nissedal som emigrerte, etter det ein veit. Alt dette veit du sikkert frå før. Etter å ha gått gjennom bygdesoga for Nissedal, er det faktisk slik at samtlige av syskena til Jørund/Jørgen reiste frå bygda, enten i den generasjonen, eller generasjonen etterpå. Nokre få av dei reiste til Arendalskanten, men dei aller, aller fleste reiste til Amerika. Det er ingen igjen av denne slekta i Nissedal i dag, og det ser ut til at din amerikanske venn blir nøydd til å leite etter slektningar i USA, og ikkje i Norge... :o)Håpar dette var til hjelp.Beste helsing Marit Lindvik Tveit, Bø i Telemark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Lindvik Tveit

Etter å ha søkt på Telelaget sine sider, har eg funne fram til Olav Olavson Grovum (f. 1805) sitt tipp-tippoldebarn i USA. Olav utvandra med familien i 1860, og brukte namnet Olav Kilen der. (Dette truleg fordi han, som sin bror Jørund/Jørgen, budde på garden Kilen i Nissedal før dei emigrerte). Ta kontakt på mail dersom du vil formidle kontakt mellom din venn og etterkomaren etter Olav.Det er forresten 29 oppføringar på namnet Grovum i telefonkatalogen i USA, dei fleste i Minnesota, Wisconsin og North Dakota.Beste helsing Marit L. Tveit mltveit@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Heidi, jeg tar deg på ordet og spør om du har noe om en Tallak Tolleivson Grovum (1618-1690). Han skal ha vært gift med Gunnbjørg Torjusd. Fjone.I rekkene bak en av disse, skal det være en Torleiv Valebjørg. Om det sier deg noe. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Torgeir.Jeg har desverre ikke opplysninger om personen(e) du nevner. Da jeg holdt på med denne saken stoppet det opp med Nils Olsen Grovum f. ca 1723. Hans far var (antakelig - ikke verifisert) en Ole Bøen.Til Marit (som jeg håper se dette):Tusen takk for opplysningene! Jeg beklager at jeg ikke har fått med meg innleggene dine, men de må ha forsvunnet i all mailen som ventet etter ferien sist sommer.Jeg skal ettersende opplysningene til min venninne som jeg for øvrig har overlatt eventuell videre gransking til. Hun hadde nok håpet å finne slektninger i Norge, men blir helt sikkert glad for at det finnes noen i USA også. Jeg skal videreformidle mailadressen din. Takk igjen.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jon, det er vel noe som mangler i innlegget ditt?Siden vi er i kontakt, kan jeg kanskje spørre om du har noe om forbindelsen mellom Grovum og Valebjørg? Men det var kanskje den du forsøkte å legge ut?Jeg venter i spenning. Hvis det er enklere, kan du jo maile sakene til fornavn.etternavn snabel-a broadpark.noOK? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon K. Valebjørg

Hei TorgeirDet gjekk litt på tvers med meldinga ista. Du er på jakt etter Tallak Grovum. Eg har ein god del av forfedrane hans, så dersom du sender e-mail adr.skal du få dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det var i grunnen det jeg forsøkte i forrige innlegg. Men her er et nytt forsøk:torgeirpunktumkvalvaagsnabel-abroadparkpunktumnoDet skulle være mulig å løse den rebusen;-))Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jon, hvis det var du som nettopp sendte meg en epost, må jeg be deg være så snill og sende den en gang til. (Beklager, Heidi...)Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.