Gå til innhold
Arkivverket

[#23028] Henriette Schive og (Johan?) Fredrik Thorne, Drammen


Gjest Alexander Lange
 Del

Recommended Posts

Gjest Alexander Lange

Henriette Dorthea Schive og Fredrik Thorne giftet seg og fikk datteren Frederikke Wilhelmine Thorne i 1827. Se [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500219575263&lds=1®ion=12®ionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeBakgrunnen til Fredrik og Henriette er jeg imidlertid litt usikker på. Jeg mistenker Fredrik for å være Johan Fredrik Thorne f 1801, sønn av Amund Thorne og Fredrikke Wilhelmine Schwenche (se navnelikheten med Fredriks datter). Han har i tilfelle vekslet på å bruke navnene Fredrik (brukt ved giftemålet med Henriette og datterens dåp) og Johan Fredrik, og må ha giftet seg igjen seinere med Gurina Paasche.Amund og Fredrikke Wilhelmine finnes i FT1801: Lenke.Jeg lurer også på om jeg har funnet igjen Henriette i FT1801, i lettere omskrevet navneform: LenkeHenriettes dåp i 1800:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg kan ikke si om det stemmer, men det er mulig du finner svaret i boken Familien Schive, Raadmandsslegten fra Trondhjem, v/Olaus Schmidt, 1917. Jeg har iallfall stadshauptmann i Drammen, Johan Fredrik Thorne, født 23.9.1801, død 7.3.1854, som sønn av Amund Linnæs Thorne (1772-1827) og Fredrikke Wilhelmine Schwencke (1771-1820).Hans første kone, Henriette Dorthea Schive, født 28.9.1800 på Kongsberg, døde 15.6.1841 i Brantenberg på Bragernes. Jeg har bare en datter etter dem: Fredrikke Wilhelmine Thorne, født 23.9.1827 i Bragernes, død 27.3.1900 i Bragernes.Johan Fredrik Thorne giftet seg igjen 29.9.1842 med Gurina (Rina) Johanne Fredrikke Paasche, født 30.3.1817, død 8.7.1897 i Kristiania. Jeg har seks barn etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Da ble min teori mye sterkere med en gang! Takk skal du ha, Sølvi! Skal sjekke ut boktipset også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans-Petter Taraldsvik

Jeg er selv etterkommer av Schiveslekten og har den omtalte boken. Opplysningene i innleggene her er riktige de. Paret hadde også en datter Cathinca Birgitte, f. 27.4.1829,d. 21.5.1830 Bragernes. Fredrikke giftet seg med Iver Albert Juel, fikk 8 barn og bodde i Drammen. Har noen av dere aner i Schiveslekten? mvh hans-petter@teleavisen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Takk for bekreftelsen! Min farmor, Agnes Juel, var oldebarn av Fredrikke og Iver Albert Juel - og det er gjennom disse jeg har forbindelse til Schivefamilien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Alexander Lange

Hvis noen er interesserte eller kikker innom dette innlegget seinere en gang: Har funnet igjen Birthe Cathrine Snour (Henriettes mor, jf innlegg 1) og hennes familie i Danmark, både i dåp (1774) og i folketelling 1787 (København).Var vanskelig å finne hennes dåp av flere grunner:1. Farsnavnet Snour er også skrevet Snoer, Schnour, Schnor, Snour og Snor. I dåpen er hun på toppen av det hele feilregistert i FS som Kaor (!).2. Hennes mor, Anna Orsland, er også registrert som Orslend og Orslund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.