Gå til innhold
Arkivverket

[#23031] Etterlysning: Søren Olsen (Sæter) på Øyer


Gjest Espen Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Berg

Hei! Jeg søker etter Søren Olsen Sæters forfedre og etterkommere. Søren O Nordlisæter var min tipp-oldefar og hadde 5 barn. Ved folketellingen i 1900 bodde han på garden 'Sæteren' i Øyer sammen med kone (Oline Olsdatter) og 6 barn. Det står der at han kommer fra Odalen i Hedmark. Hvor i Odalen? Sør- eller Nord-Odal? Jeg har 3-4 å velge mellom hvorav jeg mener at forekomsten på Knauserud i Nord-Odal er den mest sannsynlige. Men jeg er ikke sikker.Så var det hans etterkommere. Ingen av mine eldre gjenlevende slektninger kjenner noe til dem. Den yngste dattera (Olga) er min oldemor og flyttet til Dombås. Dermed ble kontakten med familien i sørdalen så godt som brutt (langt å reise). Eneste jeg vet er at yngste sønn (Oscar) giftet seg med ei som het Inga eller Agnes og at de ikke fikk barn. Er det noen som kjenner til etterkommere av Søren og Oline Sæter?Jeg har det meste av Olga Sæters etterslekt. mvh. Espen Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Liv B Christensen

I kirkebøkene for Øyer sogn(Kirkebok for Øyer 1878-1893) i Øyer prestegjeld er det bare Olga og Sigurd jeg finner. De andre barna født før Olga er sannsynligvis født i Tretten sogn og Oscar er født så sent at det ikke kommer med i denne avskriften av kirkebøkene. Det er noe uklart når foreldrene er født, faren er oppgitt født i 1845 og 1847. Moren er oppgitt til å være født i 1853 og 1852.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Skaug

Det ser ut til at jeg kan bidra med en litt nærmere angivelse av hvor Søren kommer ifra. I kirkeboka for Tretten finner jeg følgende ekteskap:2. desember 1884, Tretten kirke, Øyer. 1 gifte Dagarbeider Søren Olss. bop. Bjørge Ringebo, f.std. under Kuggerud Opi nordre Odalen, f.1845, b. Waaler. Far Husm. Ole Sørensen. Forlover Gdb. Mons Vedum paa Bjørge Ringebo. 1 gifte Oline Olsdtr. f.std. Høibakken v. Solberg, f.1853, b. Trøtten. Far Selveier Ole Østensen. Forlover Ole T. Bjørge, Ringebo. Lysing 22 - 23 s. eft T. 1 s. Adv.Det som er merket b. angir hvor de sist gikk til alters (hhv. Våler og Tretten).Mvh Jan Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Søren Olsen var f. 12. juli 1845 Oppi, Kuggerud i Nord-Odal, døpt i Mo kirke 10.8. s.å. Foreldre: Ole Sørensen f. 19.12.1819 Sundbyeiet i Sør-Odal, døpt i Strøm kirke 30.1.1820. foreldre Søren Torgersen f. i Børstad 1798 og hustru Anne Olsd. fra Oppi f.1799. (Ny Sør-Odal b.bok II. side 188 Sundbymoen). Søren Olsens mor var Kari Hansd. f. 1820 Hagen, Sødre Berg i Nord-Odal. (Nord-Odal b.bok V.). Viet i Mo kirke Nord-Odal 30.6.1844. Karis søster Mari var fadder til Søren i 1845. Karis foreldre var Nils Nilsen fra Nes Romerike f.ca. 1794, gift 1817 m. Kari Tostensd. f. ca 1781, død 1857. (Nord-Odal V.s. 283). Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.