Gå til innhold
Arkivverket

[#23032] Gunder Gunderson fra Frosta


Gjest Helge Bellingmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bellingmo

Opplysninger ønskes om Gunder Gunderson og hans forfedre.Han var født 12 jun 1835 og emmigrerte til USA.Han var gift i 1861 i Trondheim? med Guri Anna Peterdtr Valstad.Gunders foreldre var Gunder Sivertson og Karen Helgesdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kan jo si litt mer om hva jeg fant og ikke fant.Jeg fant en Gunder Gundersen på Aas i Frosta i 1865 - i passende alder - men med en annen kone.Jeg så etter hans foreldre i Frosta 1865, men uten resultat. Gunder Sivertsen ser jeg heller ikke i Frosta i 1801.Emigrerte de før 1865??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bellingmo

Gunder Gunderson brukte etternavnet Satter el Sather i USA.Hvor kan han være født på Frosta? Hvem var Gunder Sivertsons foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er en gård i Åsen (Frosta pr. gj.) i 1865 som heter Sætherl!! Lenke.Sikkert noe utydelig i originalen, siden to utropstegn brukes. I Åsenboka bind V side 95 er det en gård Nesjø Vestre eller Seterleet. Men jeg finner ingen av personene nevnt der. Skal lete litt rundt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Astrid Ryen: De to som står først i folketellinga nevnes under Seterleet (vestre Nesjø); øverst på s. 97 i Åsen 5. Med Sæther!! må det nok menes Seterleet.Gunnar Gunnarsen (Gunder Gundersen) som bodde på gården Åsen (Ås, Presthusås) på Frosta i 1865 var sønn i Hovdalen. Han var født i 1837, gift med Elen Arntsdatter (1829-1901), og kan neppe være den som etterspørres.Ved giftermålet, slik det er gjengitt på Familysearch, ser jeg at brudgommens far står som Sivert ..., mens bruras far står som Helge Pedersen. Sistnevnte kan være identisk med en som i 1801 er husmann uten jord under østre Avdal (Hafdulan, Augdal) i Åsen. Helge Pedersen (52), kona Marta Olsdatter (39) og barna Ole (6), Anne (3) og Mons (1). Familien forlot visst Åsen kort tid senere (jf. bygdebok for Åsen bind 3, s. 530). Kanskje kan Karen være ei datter som er født etter at de flyttet fra bygda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Arne, jeg trodde nok ikke den Gunder jeg fant på Ås kunne være den riktige, men det var den eneste jeg fant.Videre kan jeg muligens bidra med litt mer. Via FS foreldresøk (Gunder Sivertsen og Karen Helgesdatter), fant jeg en datter Ane Cecilie døpt 14/3 - 31 og Mette døpt 1/1 - 33. Denne Mette Gundersdatter (Gundersdatter) fant jeg i FT 1865 33 år gift med Ole Pedersen under Mednesset / Huseby vestre. Åsenboka bind I side 392 - under Mednesset. Hun vle født 1833 på Snytan i Frosta. Så i Frostaboka kunne være mer å finne.Jeg har gjort et par fremstøt i emigrantprotokollene for T. heim uten at kan jeg kan garantere at det jeg har funnet, er riktig.En Gunerius Sæther 38 år og bosted Lexvigen utvandret 24/4 - 1869 til Chicago.En Guruanna Valstad, kone, 39 år med datter Bergethe bosted Verdal utvandret 21/5 - 1878 til La Crosse WI.Disse er vel tvilsomme begge to!?Som sagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Mette kalles 'Mette Gunnarsdtr Snytan' i Åsen 1 (s. 392). Snytan var flere plasser under Hellan på Frosta. Det oppgis at hun og Ole flyttet til Nordtrøa under Juberg på Frosta. Den heimen er oppført i bind 2 av Frostaboka, s. 101 (Bergli, 74-7). Der er hun kalt 'Mette Gundersdtr. Kjølen', og oppgis å være fra Ekne.Under Snytan (Frosta 1, s. 410) finner jeg Gunnar, sønn av Sivert Greissen. Han er oppgitt å være far til Mette Nordtrø og Hanna Manneset (plass under Moksnes). Sivert Greissen og en Sivert Sivertsen (kanskje en sønn) kjøpte i 1832 Sør-Kjølen på Ekne (Skogn Historie 8, s. 303--).Sivert Greissen må være den som i 1801 står som 'Siver Griesen', 34 år gammel tjener og landvern på østre Hellan, Frosta. Hvor Gunnar Sivertsen endte sine dager går ikke fram - det står bare at han var far til Mette og Hanna. Hanna er oppført i Frosta 2 (s. 64) som Hanna Gunnarsdatter, f. 1837, d. 1904. Hadde man bare hatt kirkebok for hånden...Sivert må antas å være den 'Sivert Greisen Storleins Vallet' som ble døpt 29 april 1768 (familysearch, IGI). Oppført sammen med sine foreldre på s. 314 i Frosta 2 (Greisplassen under Logtun; fra 1879 eiend. Elverhaug).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

Gunder Sivertsen var husmann på Kjølatrøa underSør-Kjølen på Ekne. Kona Karen Helgesdtr. døde10.11.1842 av 'bengigt'. Gunder giftet seg igjen11.10.1847 med Marta Eriksdtr. Skaaraasf.1.6.1811 på Ekne . Hun døde 5.12.1859.Gunder reiste til Amerika i 1870 .Han harfør det 'Opholdt sig 6 aar i Sverige'.Barn av 1. ekt. født på Ekne : Hanna f. 6.1.1838og Oline Margrete f.7.6.1842I 2. ekt hadde han 2 barn : Karen Olinef.12.11.1847 og Gunelie Margrete f.2.7.1853.I mine notater står det at Karen Helgesdtr. erfødt 1802 i Beistad. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bellingmo

Takk for alle bidrag så langt.Jeg vil forsøke meg på følgende oppsummering: Gunder Gundersen f 12.06 1835 på Frosta? Hans foreldre var Gunder Sivertsen f 1809 og Karen Helgesdatter født 1803 el 1802.Gunder og Karen ble gift 0302 1831 på Frosta.Fra 1.ekteskap kjenner vi disse barna: Gunder f 1206 1835 på Frosta.Hanna f 0601 1838 på Ekne.Oline Margrete f 0706 1842 på Ekne.Gunder Sivertsen ble gift 2.gang 1110 1847 med Martha Eriksdatter Skaarnes.Fra 2.ekteskap kjenner vi til følgende barn:Karen Oline f 1211 1847 og Gunelie Margret f 0207 1853.I følge emmigrantprotokollen var Gunder i følge med kona Kirsti 48 år,altså hans 3.ekteskap? De hadde med seg sin 10 år gamle sønn,Martin.Han kaller seg her for Bardsøeidet!Er 'Bardsøeidet'fra Sverike?Er Gunder Siversens far Sivert Greisen Storsteins Vallet f 1768? Kjenner noen til flere barn som har Gunder Sivertsen som far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.