Gå til innhold
Arkivverket

[#23042] Giftermål og barn Askøy sokn


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Jeg finner Ole Engelsen gift med Eli Arnesdatter i 1754, hvor kom Ole og Eli fra ? Lenke Har noen opplysninger om de bodde i Askøy sogn og om de fikk barn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hmmmm. Et søk på Familysearch viser at et par ved dette navnet døper sitt første barn, Anne Sirene, i Nykirken 23.11.1755, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp13011700nk&variabel=0&postnr=67110&fulle=true&spraak=n>Lenke. Siden følger Ole Olsen døpt 7.8.1757 i Askøy, Gjertrud døpt 27.2.1759 i Nykirken Lenke, Berthe Johanna 21.9.1760 i Nykirken Lenke, tvillinger Gjert og Hans 30.10.1763 i Nykirken Lenke Lenke, Marthe døpt 13.3.1767 i Nykirken Lenke og Johannes døpt 2.5.1770 i Nykirken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk til Dere begge to for alle innleggene.Min mistanke var at Ole Engelsen var identisk med han fra Geitanger i Fjell. Broren Anders som er nevnt som fadder vart når han døde kallt Anders Ellingsen. Derved var Ole aktuell kandidat til å ha flytta til Sangoltshellen, da ein Ole Ellingsen Sangoltshellen hadde ei datter med navnet Siri, som også var navnet til mor til Ole Engelsen Geitanger. Ser ikkje ut til at Ole Engelsen hadde noen datter ved det navnet, ei heller Ingeborg, som den andre dattera hette. Ole E. Sangoltshellen sine to nevnte døttre gifter seg til samme slekt som de fra Geitanger/Nedre Golten/Mathopen.Ole E. Sangoltshellen må ha vert gift to ganger, andre gang med en Ragnele Andersdatter, der ho er nevnt i hans skifte, i skiftet er ytterligere fire barn nevnt(Elling, Lisa ?(vanskelig å lese), Anna, Maria. Men slik det ser ut, så er nok ikkje Ole Engelsen og Ole Ellingsen samme mann.Som fadder til barnet Hans er nevnt både Elen Joensdatter, Synneve Joensdatter og Anders Joensen. Eg vil anta at dette kanskje er noen slektninger, som er søsken. Tilsvarende til samme slekt på garden Store Sangolt finner vi samme navn som faddere, det kan være en tilfeldighet, men eg vil likevel prøve å sjekke dette ut. Har noen formening om hvor disse tre søsken kommer fra ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo HeidiEg har alltid vært ein sparsom person, kommer vel med i framtida, det er nett som med regjeringa.Vell vell når det gjelder faddrene til Hans Olsen, som eg antar at du meiner eg er sparsommelig med, så var mine tanker at Hans Olsen, sønn av Ole Engelsen var født i 1763. Faddere må da ha vert minst rundt ca 20-30 år gamle, derved skulle de være født i en tidsepoke fra ca 1720 til 1740. Om disse kommer fra Bergen eller ei, det er problemet mitt. Eg har tidligere lagt inn forespørsel om disse personer uten at eg fikk respons. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=18360&sok=oddvar+s%F8reide&startnr=&antall=&spraak=>Lenke Leiter derfor litt i blinde.Når det gjelder min Ole Ellingsen Sangoltshellen, så har eg samme problem med å oppspore hans opphav, da eg ikkje finner han i Sund, ei heller fødsel til noen av barna hans. Har kun lest hans skifte, som er beskrevet i mitt siste innlegg. Skifte er fra 1790.Alder til Lisa ?? 20 år(f.ca1770), Anna 18 år (f.ca1772), Maria 14 år (f. ca1776) og Elling står kun umyndig (f.ca1774), vil her anta at han er født mellom Anna og Maria og derved 16 år. Lisa? og Anna har Knud Nielsen Øvre Børnes som formynder, han finner eg heller ikkje opphavet til på Ø. Børnes, men burde jo vert fra samme slekt. Formynder til Maria er Simon Hansen Skaga.De to siste søstre: Siri Olsdatter (1g. Nils Monsen N. Lie f. Mathopen)g.m. Peder Pedersen Dommedal og Ingeborg gift (1.g Lars Monsen Sangolt f. Mathopen). Aldersforskjellen mellom de to første søstrene og de fire siste søskene er så stor at det er grunn til å tro at Rangele Andersdatter er mor til de fire siste.I skifte i 1795 etter Jens Christensen Lille Sangolt g.m. Ingeborg Olsdatter (andre ektemannen) er Elling Olsen Glesnes oppført som formynder til deira sønn Lars Jensen. Denne Elling er nok identisk med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Berre som ett ekstra skudd i blinde, ser vi her Kirsten Andersdatter Bildøy, antar at dette må være dattera til Lensmann Anders Hansen Bildøy Lenke Her finner vi også ei Synneve Jonsdatter som fadder. Kisten må da nødvendigvis være søster til Martha Andersdatter, som vart gift med Ole Olsen Geitanger, farfar til Ole Engelsen Geitanger (far Engel Olsen Geitanger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Som ett tillegg til eget innlegg om dette kan være til hjelp for andre. Finner i 1762 døpt i Bergen Live, som godt kan være navnet som står i skifte etter Ole Ellingsen, navnet har eg tidligere skrevet var Lise ??? fordi det var svært vanskelig å lese. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=2doep1668&variabel=0&postnr=24565&fulle=true&spraak=n>Lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.