Gå til innhold
Arkivverket

[#23065] Erich Andreas Metzler/Meisler, Bergen,Hordaland


Gjest Asbjørg Folkestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Asbjørg Folkestad

Erich Andreas Metzler/Meisler, borgerskap i Bergen i 1750, kobbersmed, oppga da å være født i Bergen. Gift i Bergen Nykirke 1751 med Maria Kotvitz, som døde allerede i 1753. Gift på ny i Bergen Domkirke i 1754 med Kirstine Marie Buch. De flyttet til Kristiansund etter første barnefødsel i 1755 og før barnefødsel i 1762. EAM døde april 1773 i Kristiansund. Han er en av mine forfedre og jeg skulle gjerne vite litt mere, er han født i Bergen?, foreldre osv. Takknemlig for alle opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jan O.K. Johnsen

Jeg er selv interessert i denne herremannen, men har ingen ytterligere opplysninger. Det er en stund siden det første innlegget - kanskje noen kan bidra med noe nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan O.K. Johnsen

Jeg ser at Johan Georg ble døpt i Bergen 5. mars 1752. Foreldrene er oppført som: 'Erich Andreas Metzler - Maria Hansdtr Kovitz.' Det er vel en mulighet for at barnet ble oppkalt etter far til Erich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørg Folkestad

Jeg er ikke så sikker på om Johan Georg er oppkalt etter sin farfar. Hans morfar heter Hans Georg Kotvits ved dåpen til sin datter Maria 27.mai 1730.Johan Georgs faddere 5. mars 1752 er Mad. Birthe Tempers, Dem.Helena Møller, Johan Georg Kotvitz, Jochum Schram og Jakob Jacobsen. Disse opplysningene fikk jeg fra Statsarkivet i Bergen i 2001.Her er vel mannen som er oppkalt, kanskje en bror til dåpsbarnets mor.Erich Andreas Metzler/Meisler døde i Kristiansund 1.april 1773, 55 år gammel, dvs. født ca. 1718.Mvh Asbjørg Folkestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Jeg noterte engang som fadder i 1737 i Domkirken, Bergen,Anders Eriksen Mesler, noterte desverre ikke i hvilken dåp. Han kan være identisk med murmester Anders Eriksen som ved skifte 30/3-1742 etterlater seg en sønn fra 1.ekteskap,Erik 25 år. Erik døpes i Nykirken 1714.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Anders Eriksen,murmester var 1.gang gift med Berte Larsdtr som døde i 1719.Hun kalles Berte Amundsdtr i 1714. 2.gang,før 1721 gifter murmesteren seg med Catrine Matiasdtr Richter,født ca 1684, datter av en murmester. Det kan vel være henne, om hun egentlig heter Anne Catrine,som begraves 1767 iflg.linken i innlegg 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan O.K. Johnsen

Sett i sammenheng med innlegg nr. 8 og nr. 9: Døpt 12.08.1714 i Nykirken, Bergen - Erich. Foreldre: Anders Erichsen, Berite Aamundsdtr. Faddere: Laris Matzen, Daniel Nielsen, Niels Hendricksen, Kirsten Marcus Jensens, Maren Gertsdat Heyberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørg Folkestad

Takk til dere alle som har stått på for å finne en av mine forfedre. Det ser ut som målet er nådd.En særskilt takk til Jan O.K.Johnsen som løftet fram mitt innlegg fra juli 2004.GOD JUL og et Godt Nytt År til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan O.K. Johnsen

Takk for din hilsen. Et godt nytt år til deg også.Jeg hadde litt trøbbel med å finne fadderen som nevnt i innlegg nr. 8, men med litt leting i digitalpensjonatet finner vi den aktuelle dåpen i Domkirken i Bergen 0401 - 1737:Barn - Jochum. Far - kaaberslager paa Marchevejen - Jørgen Blanche. Mor - Catharine Didrichsdtr. Fadder - Susanna Wiers. Fadder - Marie Schram. Fadder - Anders Erichsen Mesler. Fadder - Jacob Ludt. Fadder - Jan Meyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.