Gå til innhold
Arkivverket

[#23067] Andreas Sørensen og hans familie Høland


Gjest Laila N: Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N: Christiansen

Hei! På RA i dag møtte jeg en meget hyggelig amerikansk dame, hun lette selvsagt etter sine norske røtter. Lite visste hun, men det lille hun visste, gjorde at jeg greide å hjelpe henne. (En fødselsdato, navnet Olberg og fars navn Andreas Sørensen)Oldefar var Johan Andreasen Olberg, som emigerer til USA her: Lenkedenne karen ble i USA John Olberg, giftet seg, og fru Olberg skal ha født 19 barn (vondt for å tro det, men 10 av disse var i live i 1910-folketellingen,listet opp i tellingen fra 19 år til 4 måneder!Det ser ut til at det ikke var noe særlig etterkommere etter de andre barna til Andreas Sørensen og Inger Sofie Andresadatter. Familien ses her i 1865: LenkeI 1875 ser familien slik ut, Lenke og da har den altså flyttet til Olberg.Bygdeboka for Høland/Setskog forteller at det **kun var datteren Marie f. 1849 som ble gift her i Norge. Hun ble gift med Andreas Olsen i 1877, han var fra Vesteng V. Men, Marie døde i 1892. Kan noen fortelle om det finnes etterkommere etter henne?Dette er Marie (Maren) MAREN SOPHIE ANDERSEN Christening: 21 OCT 1849 Holand, Akershus, Norway Father: ANDREAS SORENSEN Mother: INGER SOPHIE ANDERSDRDe andre barna døde tidlig, og et par emigrerte til USA. Det er altså familien i Norge som er interessant nå.Jan (den amerikanske damen) kommer tilbake til Oslo 1. august, og tenk om vi kan hoste opp en levende slektning til henne også? Etter suksessen med TUFF, som endte som et eventyr, er jeg nå en ukuelig optimist!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Takk, Torunn, jeg har sett litt på dem. Regner med at det ikke er noen etterkommere der heller..Må nok tilbake til Andreas Sørensen, og om han har søsken??Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Det er vel fullt mulig at det er etterkommere etter Maren og Andreas. De kan jo være over 20 år i 1900 ( hvis vi antar at de får barn like etter giftermålet) så da kan de jo ha stiftet sin egen familie..Eller så kan barna etter første konen flyttet ut som drenger, piger eller lignende.Men ettersom du har giftermålet til Maren og Andreas, har du da det som står i kirkeboken?Jeg fant ikke noe fra Høland på FS.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

maren døde i 1892, skjønner du... men, det kan selvsagt være at det er etterkommere. Opplysninger om at de giftet seg i 1877, og at hun døde i 1892 er fra bygdebok.Jeg hadde håpet at det var noen her med litt mer kjennskap til Høland, f.eks. med bygdebøkene, jeg så bare på familien under Olberg.Familysearch og det som er på nettet har jeg funnet selv .. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Melby

Laila etterlyser folk med kjennskap til Høland og f.eks bygdebøker, og jeg har en del kunnskap om dette. Det er dessverre slik at det bindet som vil omfatte gårder som Olberg og Vestreng ikke er utgitt ennå, og det vil ennå gå noen år før det kommer. Jeg kjenner heller ikke til noe andre kilder som er aktuelle i denne saken bortsett fra de 'valige'. Men det kan jo hende Odd Ottesen fortsatt kikker innom i dette forumet og han, som den som har samla inn masse av bakgrunnsstoffet for bygdebøkene for Høland (og Setskog), vil kanskje kunne bidra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Ekteparet Marie Andreasdatter (1849-1892) fra Olberg under Kinnestad på Setskog og Andreas Olsen på Vestre Vestreng i Høland hadde ingen barn. - Andreas Olsen giftet seg for andre gang med Johanne Johansdatter fra Heggedalen under Kaldaker på Setskog (jeg ser nå at hun ved en glipp ikke er kommet med i bygdeboka i barnekullet til Johan Nilsen og Ingeborg Svendsdatter på Heggedalen) og hadde barn med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Takk, det var det jeg regnet med.Men, jeg har dessverre ikke hørt noe mer fra denne amerikanske damen, og den e-postadressen hun har gitt meg, fungerer ikke. Håpet er nå at hun har vett på å sende meg en e-post!! Ellers må vi vente til hun kommer tilbake til USA.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.