Gå til innhold
Arkivverket

[#23068] Else Kristine Pedersen, Eidet i Vesterålen


Gjest Edle  Nyborg-Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Else Kristine Pedersen er født 1796 Eidet i Vesterålen . Jeg ønsker opplysninger om hennes forfedre. Hun var gift med Fredrik Albert Taraldsen født 1795, Gimstad. Med vennlig hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Peder Madsen f. 1752 i Bø, døde 1823, gift 9-8-1788 Malnes med Hanna Kristina Nielsdtr. f. 1768 Skalbrekka i Bø, døde 1829 er Else sine foreldre iflg. FS, men det hadde du kanskje fra før. Her er de i 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Takk skal du ha. Jeg vet at Hanna Kristine sin far hette Nils Johansen født 1729. Bodde på Eidet og han var klokker der. Ellers er de helt ukjent for meg, Skulle gjerne visst noe mere om foreldrene til disse personene. Med vennlig hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Litt mer fra FS: Nils klokker i Malnes Johansen f.1729 Eidet i Bø med foreldre Johan Hansen f.ca.1705 Eidet og døde 1778 gift 1728 i Bø med Maren Torjersdtr. f.1715 i Bø og døde der 1784. Finner også en Nils Johansen som gifter seg med Johanna Mogensdtr. 2-11-1760 i Malnes,med forbehold at det er den riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hei Edle! Fra 'Bø slektshistorie': Else Kristin var barn nr. 5 av 11 til Peder Madsen (1749-1823) og Hanna Kristine Nilsdtr. (1767-1829), Dette var Peders 2. ekteskap (G.1788). Første ekteskap 1780 med Anneken Ursin Johansdtr. f.1755. 3 barn her. Det er ikke oppgitt foreldre til Peder men foreldrene til Hanna er: Nils Johansen (ca.1729-1796) og Johanna Mogensdtr. (ca1724-1802). G.1760, 6 barn. Foreldre til Nils: Johan Hansen (ca.1705-1778) og Maren Torjesdtr. (ca.1715-1748). G.1728, 11 barn. Far til Johan: Hans Hansen (ca.1655-ca.1740). Mor ukjent, 2 kjente barn. Foreldre til Hans: Hans Henriksen (ca.1620-ca.1666 og Mari (nevnt 1667-1674). 4 barn. Peder Madsens 1. kone var for øvrig søster til Nils Johansen. Johanna Mogensdtr. foreldre: Mons Johansen (?-ca.1691) og Karen Johnsdtr. (nevnt 1692-1693). 2 kjente barn. (Her møtes slekta vår igjen, Mons og Karen er blandt min forfedre gjennom sønnen Willum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen

Hei Pål.Dette var artig. Så vi har mange felles aner. Jeg har ikke glemt deg. Når sommeren er over skal jeg sende deg det jeg har om slekten min på mormor sin side til deg. Trenger litt tid til å samle det jeg har om dem. Med vennlig hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Finner ingen Anna Willumsdtr i 'Slektshistoria' som passer med denne Anna, f. ca.1721. Ser for øvrig at 'Slektshist.' har rotet med dødsår for Mons/Mogns Johansen. 'Bø Bygdebok' forteller at han hadde halve gården Eidet 1690-1724 og han kan ikke være død 1691. Barna var jo ikke født da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Leser med interesse opplysninger iht Willum Mogens. Iht innlegg nr. 1 har jeg dessverre ikke informasjon blant mine papirer omkring denne damen. Min ane er fra Mogens datter Barbro Willumsdatter. Sitter noen med mer informasjon rundt denne personen enn hva som står i Bø Bygdebok (Willum Mogens)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Desverre, 'Slektshist.' gir bare opplysninger om ekteskap, fødsel, død og barn. Det er faktisk fra Barbro/Barrebro jeg også nedstammer gjennom sønnen Willads og hans datter Elen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Det var synd :-) Jeg nedstammer fra hennes sønn Mads og dennes sønn Markus Madsen. Om noen har informasjon rundt disse personene og deres bosted; Sund, Godvik, Utskår bl.a. så er jeg veldig interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Mads Larsen brukte gården Gustad 1803-1808. Markus er f. her. Denne gården kjøpte min t.oldefar i 1836. I dag er her 8 hus hvorav 6 er helårsboliger. Første kona til Markus er også beslektet med meg. Sund like ved Rv820, kort sidevei til gården. Utskor ligger på enden av en sidevei fra Rv.820. Her finnes et av de største oppdrettsanlegg for laks og nå også torsk i Vesterålen (Jennskaret). Godvik er en fraflyttet, veiløs gård idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Takk for svar! Jeg var seinest i fjor sommer 'på vandring' ut til Utskår. At de kunne overleve der er meg undrende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.