Gå til innhold
Arkivverket

[#23070] Født i Molde, bosatt i Cristiania i 1898, Annæus Andersen.


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

Min oldefar Annæus Andersen er født i Molde 14.09.1875. I kirkeboken ved min bestefars fødsel står den siste kjente addresse på han som; Stolmagergt.12 i Kristiania. Etter dette er det umulig å spore han. Det eneste er en AMUND ANDERSEN f.1875 Molde i FT.1900. Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Når ble din bestefar født ? (Så slipper jeg å lete før dette tidspunkt - ikke dermed garantert at jeg finner ham). Yrke til din oldefar, kjenner du det ? Er Annæus eneste fornavn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Min bestefar Harald Myhre f.24.01.1899, hjemmedøpt Ilen Kirke,Trondheim. Ble satt til sine fosterforeldre. Hans fostermor var hans tante,Ingeborg f.Nilsen,søster av hans mor Antonette Martine Hoff f.01.10.1877 i Molde. Annæus har bare dette navnet, men jeg ser at hans far har brukt Sørumshaugen (fra vågå)som etternavn.Hans far var møllemester hos Bolgen Mølle, og Annæus kalte seg Møllearbeider på attestene. MVH. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Når det gjelder ASMUS så er det jo forundelig at det skulle være 2 stk i fra Molde med så like navn fra samme by og samme årstall som bor så nære værandre. Derfor skulle det vært innteresant å fått vite fødedag og mån til ASMUS.Jeg tror kankje at fornavn er tydet eller skrevet feil. MVH. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg leste ikke overskriften godt nok.Det finnes ikke noen Annæus Andersen i adressebøkene for Kristiania på slutten av 1890-tallet. Sørumshaugen ga ikke noe bedre resultat. Så ingen A. Andersen som var møllearbeider i en eller annen form heller.Jeg har også sett på Stolmager Gaden 12 i gateregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Men det finnes en ASMUS ANDERSEN f.1875 fra MOLDE i NORDRE GT. Kan dette være samme person? Har noen opplysninger om han ?.MVH Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Asmus er oppført som (nok er riktig) Asmund i adresseboken for 1901 ( gjeldende senhøstes 1900 ). Dette er første gang han dukker opp ( har dog ikke lett langt bakover ).Selv om det selvsagt ikke er umulig, synes jeg ikke likheten mellom Asmund og Annæus er påfallende.1902-boken har jeg ikke, men i 1903 har han forsvunnet fra Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Kjell Ove Hattrem

I databasen 'Vigde i Bergen 1816-1911' er en Annæus Andersen, født 1875 i Molde, ført som gift med Kathinka Marie Hansen i 1901.Flere opplysninger via følgende URL: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Kjell. DETTE ER SPENENNE. Takker og bukker. Dette er mest sansynlig helt sikkert min oldefar. Han var nemelig den eneste Annæus i Molde født i 1875. SÅ! Dette blir noe å følge opp. Da håper jeg på at noen plutselig finner Oldemor også.Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Elin H. Skibenes

Annæus og Kathinka budde iallefall i Bergen til 1906: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=stemrett&gardpostnr=11933&merk=11933#ovre>Lenke og Lenke Veit diverre ikkje noko meir. I Bergens Adressebok 1924-1925 er det ei enkefru Katinka Andersen med adr. Edvardsensgt. 23, men det kan jo vera eit heilt anna menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Elin H. Skibenes.Takker for innformasjonen. Nå vet jeg iallefall hvor jeg skal lete. Takker og bukker.Gunnar A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.