Gå til innhold
Arkivverket

[#23073] Øyvind Andersen/Hansen emigrerte til USA


Gjest Heidi Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Karlsen

Er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut hvor han emigrerte. Han var fra Larvik, men jeg vet ikke når han er født. Tror det er rundt 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

hei igjen, Heidi! Det er så vanskelig å hjelpe deg når du ikke er mer generøs med opplysningene dine.Hvilke opplysninger har du fra før om denne Øyvind? Og, hva er din kilde for at han emigrerer?Har han barn her i Norge før han emigrerer?Vet du hva foreldrene heter?Masse spørsmål men, vi hjelper deg gjerne! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei Heidi!Du må nok legge inn litt mer opplysninger enn dette.F.eks. Hva heter foreldrene hans? Hva heter søskene hans? Og vet du noe mer om når vedkommende emigrerte?Her er en Øivind fra Larvik som er født i 1900 emigrert fra Larvik i 1922: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emilar&variabel=0&postnr=4187&fulle=true&spraak=n>LenkeHer er det en Øivind født 1910 som har vært på besøk: LenkeHer er en Eivind Boyesen som emigrerer over Kristiania: LenkeHer er en Eivind Jahr som emigrerer over Kristiania:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Foreldrene hans het Olea og Ole Andreas Hansen. Jeg vet desverre ikke noe mer og jeg aner ikke hvor i Usa han emigrerte. Beklager, men takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Heidi, har du prøvd å lete i kirkebøker og andre kilder (originaler/film) etter ham? Du må nesten få tak i en fødselsdato! :)Og, for eksempel, har du fødselsdatoen/året til foreldrene hans? Eller... har du navn på noen av de andre søsknene hans? Gi oss alle de opplysningene du har. Det må være en grunn til at du spør etter denne mannen, han må ha vært en slektning. Og, derfor vet du helt sikkert noe mer :)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Jeg vet at moren Olea var født 27.07.1875 antagelig i Tanum utenfor Larvik. Øyvind var bror til min oldemor og ingen i slekten vet nå hvor han emigrerte til i Usa for de som visste dette er døde desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei Heidi!Her er en mulig Olea i 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00707.wc2&variabel=0&postnr=1912&fulle=true&spraak=n>LenkeKanskje din Øyvind ble født etter 1900? Hva heter din oldemor, og når ble hun født? Hadde de flere søsken?Har du funnet Øyvind født i Larvik? Vet du om Øyvind hadde flere navn?Her er en mulig dåp på 'din' Olea : Tatt fra FS/IGI -------------------------------------------------------------------------------- OLEA PEDERSEN Female -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 02 JAN 1876 Larvik, Vestfold, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: OLE PEDERSEN Family Mother: GINA SEVERINE HANSDRHvis ovenstående er korrekt, er dette muligens hennes far i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Når jeg henvendte meg til Statsarkivet i Kongsberg ang når min oldemor Josefine(f.22.3.1907) og oldefar Harald(f.14.07.1901) giftet seg, fikk jeg brev tilbake om når de giftet seg og hvor og hva foreldrene het og der stod matros Ole Andreas Hansen oppført som far til Josefine Hansen.Kan det være feil i klokkerboken som disse opplysningen var hentet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Jeg vet at søsknene til Olea het: Marie,Ragna, Martine og Petter. Så noen av navnene stemmer overens med det Torunn C fant ut.Fikk info nå om at kanskje Øyvind emigrerte til Ohio. Men han er nok født etter 1900 og da er det vanskelig å finne han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nå kan det jo være at Øyvind emigrerte etter 1930, siste år for emigrant-protokollene her på DA. Og, da er det værre å finne ham i USA.DU må først finne ut når han er født, slik at det er mulig å finne ham i f.eks. SSDI (Social Security Death Index).Gå på biblioteket ditt, og be dem om å låne inn følgende kirkebøker: Larvik KLOK 1-5 1888-1909 10 Larvik by. Fødte. Larvik KLOK 1-8 1909-1920 06 Larvik by. Fødte.Så blar du deg gjennom, for å finne Øyvinds dåp og fødselsdato. Her kan det også stå noe i anmerkningsfeltet om at han kanskje fikk attest fra presten for å flytte.Når du har fått tak i fødselsdatoen hans, bør det være en smal sak å finne ham i USA; dersom han døde etter 1967.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Karlsen

Takk for tipsene Laila. Jeg er helt ny med slektsforskning så det er godt med litt hjelp. Hvor finner du alle opplysningene? Ligger alt på internett eller er det ting du har adgang til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Heidi, du finner hva som er tilgjengelig (ikke på nettet, men via biblioteker på mikrofilm/fische her:LenkeDet er egentlig mye lurere å lære seg hva som IKKE er på nett! Nettet er der, ta deg tid til å snakke med de gamle rundt deg først! Noter noter noter, og spør og grav til de blir leie, og så spør du enda mer!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.