Gå til innhold
Arkivverket

[#23076] Hvor ble det av oldemor - Trine Bergithe Hansen?


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Hurra! Jeg har funnet oldemor: Catthrine Bergitte - Trine Bergithe Andersdatter Solberg. Hun er datter av Anders Henriksen Solbergvald og Elisabeth Baardsdatter. Det som er det snåle er at Elisabeth og Anders er oppført som ektefolk - boende på gården Solberg i Verdal. Men den gode Anders er gift med Lisbet Thomasdatter på den tiden Trine Bergithe ble født. Så hvordan Anders og Elisabeth kan bli ført opp som ektefolk er en gåte. Og da spør jeg, naturligvis: er det noen der ute som kan hjelpe meg med å finne Elisabeth Baardsdatter. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du vet kanskje ikke dette. Når din temaoverskrift ikke inneholder stedsnavn / personnavn, så bør du legge dette under stikkord.Temaoverskrift og stikkord er gjort søkbare - målet er at andre skal kunne nytte at den informasjon som fremkommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Multitasking ligger ikke for alle damer heller, midt i middagen. Sorry! Trine Berghitte er født i 1835 iflg. Verdal hist.lag. Anders Henriksen er født 1792 og hans kone Lisbet Thomasdatter er født 1802. Håper jeg ikke har rota det til igjen.Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Svar til John O. Svenning: Ja da, det gjør det nok, men jeg ble anbefalt å lage eget innlegg om det, darfor! Til Astrid Ryen: Det skal jeg huske på en annen gang, tack skall du ha. Rent generellt, det er utrolig med kunnskap blandt dere som er interesserad av slektsforskning. Så bra for oss andre at øsa utav.Takk Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei igjen Kathe. Etter å ha sett nærmere på dette iflg. tema 22915 har jeg følgende teori, og som jeg tror er riktig! Alle kan gjøre feil, og presten på Stiklestad i 1835, Peter Johan Brandt, var nær 82 år da han førte inn Catthrine Bergitte's dåp i 1836. Han hadde vært prest i Verdal i 35 år da, og døde 04.10.1836. Av en eller annen grunn har han ført inn feil morsnavn for Catthrine Bergitte. Lisbet og Elisabet ble brukt om en annen her i den tida, og så har det blitt Baardsdtr. i stedet for Tomasdtr. Og ved konf. i Stiklestad 19.10.1851 er moras navn Lisbeth Tomasdtr. Dette sjekket jeg akkurat nå, så det er ikke en teori lenger, men faktum! Så hun vokste opp hos sine foreldre, og hadde 5 helsøsken mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei Trond. Jammen er jeg glad jeg sitter nå - ellers hadde jeg ramlat av pinnen. Dette var jo helt fantastisk, for å si det mildt!!!!!!!!!! Inte å undres på at Elisabeth ble borte. Jeg sjekket jo også dødsreg. og fant Lisbet og Anders, men ingen Elisabeth, så jeg tenkte at hun var flyttet ut av fylket. Siden jeg syntes at jeg hadde prøvet alla utveger, henvendte jeg meg hit - og med vilket resultat! Takk igjen,Trond mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Kjære Kathe. Det er med sorg jeg skriver i natt. Etter at vi nå har fått på plass en mor til Catthrine Bergitte ser det ut til at du må gi slipp på henne som din oldemor, og da ryker vel gjerne slektskapet med Alv også. Vår Catthrine/Trine Bergitte Andersdtr. Solberg er nemlig ugift tjenestepike hos handelsmann Claudius Nilsen i Trondheim både 1875 og 1900. Dermed er hun ikke aktuell som gift i Drammen med tre barn på samme tid. Etter folketellingen der ser det ut til at Thomas Hansen og kone begge er Drammensere. Du må prøve å finne deres vielse. mvh. Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei igjen Trond! Nå må du slutte med å jobbe på natterstid! Itj vet jeg om det kommer noe godt ut av det,nei!! At slektskapet med Alv ryker, det får nå så vorrå,itj at æ tar lett på slikt--, men oldemora mi står i alle fall oppført som gift med tre barn i 1900 FT for Buskerud. Det er jo den gode Thomas jeg prøver å finne. Og siden du har rota det så himla til for meg ( og siden du er en autoritet på området): fortell meg, kjære du - hvordan jeg skal finne den oldefaren min. Det er ikke lett - tro du meg. Jeg har prøvet St.arkivet i Kongsberg, men de har jo sitt å gjøre. Nå nytter det kan hende ikke med :mvh? hjelper det med kjærlig hilsen Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Fortsatt kjære Kathe!! Det ble nattarb. i natt også, vi har feira bursdag sju. Men du må jo ikke bare leite etter Thomas, men også en ny Trine Bergitte, trolig fra Drammen, født ca. 1836. Lykke til videre. Med kjærlig hilsen Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei igjen Trond! Og så nå som alt synes å falle på plats, ser det ut til at alt ramler ihop. Ja, ja, sånn er det bare. Nei da jeg leiter jo naturligvis etter en ny Trine Bergithe, det var fordet jeg trodde hun var funnet at jeg begav meg på leting etter Thomas. Men det er et kjempeproblem med folketellingen for Buskerud. 1875 finnes ju inte (det jeg vet) og ikke finner jeg noen Trine Bergithe på noen annan telling heller. Håper det var en fin bursdag, forresten hilsen Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Thomas Hansen ble far til Carl Johan 3. sep 1866. Mor: Trine Birgitte Johansdr. Også far til Julie Marie Lorentse 12 mai 1868. Mor: Trine Birgithe Hermansen. Begge født Bragernes, Drammen. Samme fornavn, to etternavn på mor? Hentet fra FS IGI. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei Svenning! Så vidt jeg vet fra det min mor fortalte mens hun levde, var det kun 3 barn av TB og Thomas H: Laura, Christian og Margit h.h.v. 1875,1882 og 1886. Thomas Hansen (1821) var jo såvidt mye eldre enn TB (1836) at han godt kan ha vært gift før, men da skulle ikke TB være oppført som mor,vel? Vanskelig dether. Så en dum fråga: hvad betyr FS IGI, er det noe jeg kan anvende også? mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei igjen! FamilySearch (mormonernes database), VRI er basert på mikrofilm av kirkebøker. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kathe T.Røed

Hei igjen Svenning. Var hemma på ferie for litt siden og gikk til Deichmann for å kikke litt, siden de har tatt over mikrofilm från Riksarkivet. Det var interessant! Kom tilfeldigvis over lysingen til: Pige Thrine Birgitte Johansdatter og ungkarl Arbeider Thomas Christian Syvertsen i Bragernes kirke 20.de April 1866. Et av vitnene heter Johan Hermansen. Men hvorfor Thomas skiftet namn fån Syvertsen til Hansen er litt underlig. Så takk skal du ha som satte meg på rett kurs! Mvh. Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Trine Bergithe Johansdatter eller Hermansen som hun også kalles hadde et vitne da hun ble gift som het Johan Hermansen. Det kan være hennes far. Da er det jo en mulighet for at dette er foreldrene Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hejsann Berit! Det virker absolutt sansynlig. Ser at det står ett C også ved namnet Johan. Muligens Carl Johan og at de kalte opp sin første sønn etter hennes far. Fant også dåpsutskr. fra Bragernes kirke for min mormor som ble døpt 5.9.75. Der står faddere oppført med Inga, Johan og Emilie Hermansen. Men even i 1875 står Thomas Christian oppført med etternamnet Syvertsen. Han hadde skiftet etternamn til Hansen i 1882 da de fikk sonen Thomas Christian. Underligt. Men bortsett från det - tusen takk skal du ha. hilsen Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det kan være en mulighet for at faren til Thomas het Syver Hansen, og at Thomas skiftet navn som jeg tror mange gjorde på på slutten av 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Trine Birgitte født 18 august og døpt 5 november 1843 i Bragernes. Foreldre : Johan Hermansen og Karen Christiansdatter.Laura Amalie ( Emilie Hermansen ?) født 24 februar døpt 26 juli 1846 i Bragernes. Samme foreldre.Johan Hermansen og Karen Christiansen ser ut til å få det siste barnet i 1859 ( Inga Alette ) i Bragernes.Dette er fra FS.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.