Gå til innhold
Arkivverket

[#23078] Ein lagnad -


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Av og til treffer eg frampå opplysningar som gjer at eg får lyst til å begynne på ein roman, viss eg hadde vore flink nok til å skrive. Denne oppføringa inneheld i alle fall stoff nok, sjølv om merknadsfeltet tydelegvis er ufullstendig.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Vet dere hva som skjedde med morderne? Ble de henrettet eller sperret inne på anstalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Har vi rett til å grapse i fortida til folk som ikkje angår oss eller i hendingar som ikkje har noko ålmenn interesse eller betydning for dagens samfunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og her er flere saker som vi har tatt frem Lenke flere er trykt i Sirdølen avis og er å finne på nettet.Videre er historien om skjelettet på Stavanger muse blitt bok om Takholtmannen som slo i hjel Jens Byberg og hengte han i hanebjelken i låven slik at det skulle se ut som selvmord.Lars Hertervig var nabo og har malt den hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Bare et lite ord til Harald Jarl Runde (5):Det er sperrefrister på det som vi ikke har rett til å 'graspe' i. Det som er offentlig tilgjengelig ER offentlig tilgjengelig og gir oss 'grasperett'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide
http://ntrm.no/text/view/2376.html Teksten i denne lenken gir oss et godt innblikk i forbrytelse og straff i fortiden. Forbrytelser som ryster oss i vår samtid har sine paralleller i tider som er gått. Slike hendelser kan gi oss mye å tenke på.Ovidie Fredrikke Kildal var Catharina Magdalena Krogs kusine - tema 23094. IE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei Inger - veldig interessant! Gullsmed Augustinus Gabrielsen Røgh, som Moses tok tjeneste hos, er min tipp-tipp oldefar. Hadde de ikke blitt tatt, ville kanskje Augustinus ha stått for tur!Jeg kjente ikke til denne historien.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Jeg vet ikke hva slags straff hun fikk som myrdet sine barn(se link i inlegg 3). Men hennes mann ble gift 3 år etter denne hendelsen. Han er da nevnt som enkemann.Vis det finnes et skifte etter henne, vil det stå noe der kanskje ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Ragnild Andersdatter døde dagen før barnas begravelse, 6. mars 1773: Lenke.Det er nok mulig at hun ble dømt til døden, men det må i tilfelle ha vært en utrolig kjapp prosess.Vil gjette på at hun drepte seg selv samme dag som hun drepte barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.