Gå til innhold
Arkivverket

[#23086] Heidi, jeg har ett spørsmål.


Gjest Ronny Kausland
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Kausland

Tok en sjanse på at jeg kom i kontakt med deg igjennom dette forumet. Har deg mistenkt for å følge litt med :)Spørsmålet gjelder post 349 i Digitalarkivet: Konfirmerte i Sund 1816-1835 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=kfsund16&variabel=0&postnr=349&fulle=true&spraak=n>LenkeLurer på om far feltet kan være feil utfylt? Tror Arne Johansen har samme far som Stork Johansen LenkeFaren er å finne i 1801 tellingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo RonnyNår det gjelder Arne og Stork, så trur eg ikkje desse to er brør. Når Arne blir konfirmert står det at han er født i 1801. Johannes gifter seg først i 1806 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Kausland

Du har nok rett. Har funnet Johannes gift, men overså døpt datoen på Arne.Takk for hjelpen.Beste hilsen R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Men likevel så ville eg sjekka blandt døpte om dette årtallet Arne er født er riktig, det hender ofte at presten førte inn galt årstall, og det retter nok ikkje Heidi opp. Når det gjelder Carsten, så er nok dette Carsten Wincentsen Hamre g.m. Kari Nilsdatter Kleppe, busett på Kleppe. Arne kan derfor ha vert tenestegut hos Carsten, og det er høgst sannsynlig at det er alderen til Arne som er feil og at dei to faktisk er brør slik du meiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg ville sjekke om rundt årtallet 1807, året etter at Johannes gifta seg, kanskje en forveksling mellom 1801 og 1807.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Siden vi like godt er i gang, har du funne ut at Johannes var gift to ganger og hvem hans andre kone var og hvor hun kom fra ??? Har fått en slik melding men ikke enda sjekka det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Kausland

Jeg sitter å tenker rundt det samme jeg også. Er han født i 1801, så er han litt gammel når han konfirmerte seg i 1821. dersom 1807 så er han litt ung, men passer bra med giftemålet.Finner av en eller annen grunn ingen av disse 'brødrene' i 1865.mvh R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Den eine må du nok til nabokommunen for å finna. Dette er trulig Arne, ikkje bli forvirra når det gjelder alder, for her er født ca 1803. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Kausland

Dersom han er født i 1803 passer det bedre med aldren på de andre som ble konfirmert i 1821.Det står fødested Kleppe og ikke Kleppevik som Stork er født i. Det støtter teorien om at de ikke er brødre.Det er denne hustanden i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11245&brukar=&loc=0&spraak=n&postnr=335&previous=1>Lenke som jeg mener burde ha en kobling til denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hei Ronny. Det ser ut som den Arne du søker er sønn av Johannes Halvorsen Dyrøen og Agothe Arnesdtr Klepsvigen (Kleppevik?), gift Lenke. Denne Arne er ifølge Familysearch døpt 9. des. 1804. I så fall er nok ikke Arne og Stork brødre, men fettere så vidt jeg kan se? mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Ronny, Så denne først nå! Oppføringen er korrekt, men antyder at Arne tjener hos Casten på Kleppe, ikke at det er faren hans. Ellers har du jo fått god hjelp over! Og du må gjerne sende meg en e-post når du har så konkrete spørsmål, vi er nok i slekt vi også! :-) Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Arne og Størch er da fettere, idet Agathe Arnesdtr. (Arnes mor) er søsteren til Johannes Arnesen (Størchs far).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

På FS dukket det forresten også opp en Anne Johannesdtr., datter av Johannes Arnesen og Malene Ottesdtr. født 12.5.1826, døpt 14.5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Datteren Anne f. 1826 kommer i tillegg til Lars døpt 2.11.1806, Størch døpt 3.12.1809, Arne døpt 7.8.1814. Alle med foreldre Johannes Arnesen og Malene Ottesdtr.Malene Ottesdatters far, Otte Hansen er døpt 1757, sønn av Hans Christophers. Glæsnes. Moren Brithe Størchsdatter er døpt 1749, datter av Størch Kåresen Viksøy og Lisbeth Knudsdatter Børnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tilsist, før middag: Malene var døpt Madele Ottesdatter 22.10.1783, hun hadde den eldre søsteren Lisbeth døpt 26.5.1782.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Til HeidiI mitt innlegg 6 stillte eg spørsmål med om Johannes var gift 2 ganger, dette var nettopp med bakgrunn i navnet til kona til Johannes når han gifter seg i 1806. Er det faktisk slik at navnet på kona når Johannes gifter seg i 1806 skal være Malene Ottesdatter og ikkje Malene Olsdatter som det faktisk står?mvh Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er feilskrift/feilregistrering? De er jo gift 1806 og får barn i november samme året, hun heter Ottesdatter ved alle barnas dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.