Gå til innhold
Arkivverket

[#23092] Skifte i Sund - Sartor


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Hvem står oppført som arvinger og eventuelle formyndere i skifte etter Elias Nilsen Sundvaagnes. Antar at det er samme mann som står oppført nedenfor, kan dette samtidig bekreftes Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter forpakter Elias Nilsen er datert 24. september 1823 og nevner enken Kari Andersdtr og døtrene Elisabeth, 27 1/2 år, Anne, 24 1/2 år. Formynder for døtrene var Rasmus Jensen Førde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk for svaret Yngve.Kan du bekrefte at det er samme Elias Nielsen, som er oppført to ganger i skifteregister Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det kan bekreftes! Forklaringen er at det er en database laget for et register på papir, og siden det her både er plassnavn og gardsnavn, skulle registreringen komme to ganger i papirregisteret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk for det YngveDet var som antatt og er jo greitt å få fram når boka ligg på bordet, slik at en slipper spørre om samme skifte to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Oddvar! Hvilken Kari Andersdatter er det vi snakker om her? Finner ingen passende på Lerøy, hvor hun står oppført ved vigselen i 1807.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ja det var ett godt spørsmål Heidi.Eg veit faktisk ikkje enda, så det må nok sjekkes ut. Men eg kan jo ha en antakelse før det blir sjekket, er den riktig så bør den stå i Austevollsboka. Kari kan være datter til Anders Knudsen jr. Bakkesund. Dette utifra at Elias Nilsen sin mor Johanne Eliasdatter vart 2.g. med Ivar Andersen Bjelkarøy og han var 1.g. med Elen Andersdatter Bakkesund, datter av Anders Knudsen sen. Dette er kun spekulasjon da eg ikkje har noen tilgang seint ein lørdagskveld.Eg antar at du også har registrert at formyndar Rasmus Jensen Førde er identisk med han som vart født på Nedre Børnes. Der faren Jens Nilsen var gift med Inger Eliasdatter Forland. Rasmus er derved søskenbarn til Elias, der mora Inger er søster til Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hold an litt. Nå går det fort for meg:Jeg har Elen Andersdatter Bakkesund gift med Iver RASMUSSEN Bjelkarøy, jeg. Og så har jeg Johanne Eliasdatter Klepsvik gift med Ivar ANDERSEN Bjelkarøy i 1791. Ivar Andersen er død før 1801, Iver Rasmussen lever. Tuller jeg her?Har du funnet opphavet til Johanne Eliasdatter? Er det Elias Nilsen Forland og Bente Marie Andersdatter Bakkesund? Jeg har en skokk med unger på dem, men ingen Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det jeg glemte i farten: Karen Andersdatter, datter av Anders Knudsen Bakkesund og Gjøri Monsdatter Kleppe, skal ha levd 1781-1805 ifølge Austevoll Gard og Ætt, og da passer jo ikke hun. Men jeg vet jo ikke om boka er korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Han var en ung far, Ivar Rasmussen! Hvis han er 81 år i 1801 og får barn 1732, så ville han altså blitt far som 12-åring... Noe muffens her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det må være Iver Rasmussen som var gift med Elen Andersdatter Bakkesund. Hennes mor var Abelone, og her er hans første datter: LenkeSå følger Kisten 1754, Elen Margaretha 1756, Abelone 1758, Absalon 1761, Rasmus 1763 og Anders 1767. Så dør vel Elen, og Iver gifter seg opp igjen i 1772. Hans første datter med Ingeborg Monsdtr. Telle kaller han Eli (f. 1775).Han kan selvsagt ha vært gift før Elen også, som tolvåring i 1732, men jeg tviler faktisk på det er samme mannen!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo HeidiJa du veit om ordtaket som sier: Tidlig krøkast som god krok skal bli. Eller so Lottoreklamen sier: Fikk du start på han idag Ivar. Eg lyt nok gi meg på han Ivar og medgi at du har rett. Det blir nok meir vanskelig å finne første kona til Ivar Andersen Bjelkarøy.Men du kan no få svar på hvem foreldra til Kari Andersdatter var. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sundvigd&variabel=0&postnr=421&fulle=true&spraak=n>Lenke Anders døde før 1801 så her er kona og eine dattera på Lerøy 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Da fant jeg Kari døpt 22.12.1771, etterfulgt av Anne i 1775 og Marte i 1780.Vi får se litt nærmere på Ivarene, tenker jeg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ivar Rasmusen fikk barn med Kisten Mogensdatter i 1732, antagelig hans andre kone. Kisten er introdusert etter Ivar var død. Hvis Ivar er den vi finner på Vorland i 1701, så er kanskje Kirsten datter av Mons Villumsen Vorland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.