Gå til innhold
Arkivverket

[#23093] Exspectiaverende conventualinner til Edvadsgaards kloster??


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen
LenkeSkal disse tre søstre Brønnich bli nonner i nevnte kloster?Skal de gå på en pikeskole tilknyttet klostret?Hva er Edvadgaards kloster og hvor ligger (lå) dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Ordet 'konvent' brukes jo i klostersammenheng som regel om enheter hvor det bor brødre eller søstre av en av tiggerordenene eller apostoliske ordner, og ifølge min ordbok brukes det også om 'forsamling av stemmeberettigede munker eller nonner i et kloster'.'Konventualer' kalles medlemmer av en gren av fransiskanerordenen, men denne ordenen har ingen kvinnelig gren ('konventualinner').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Etter å ha søkt litt på nettet, ser det ut til at 'konventualinnen' brukes på tysk om 'chorfrauen', altså den kvinnelige motsvarigheten til korherrer/kanikker.Det fantes både sekulære og regulære 'chorfrauen', og sekulære 'chorfrauen' fantes det også i områder i Tyskland som ble evangelisk-lutherske etter reformasjonen. Disse var som regel rekruttert fra adelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Dette var jo interessant. Dette tyder jo på at 'Edvadsgaards kloster' må ha vært et slikt 'protestantisk kloster' hvor det bodde konventualinner. Det store spørsmålet er vel hvor det lå.Jeg har søkt litt i FT 1801 for å se om jeg fant andre 'Exspectiaverende conventualinner'. Det nærmeste jeg fant, var en 8 år gammel 'Kloster-nonne' i Surnadal: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du kom meg i forkjøpet med denne klosternonnen i Surnadal. Det var henne jeg ved en tilfeldighet fant for et par dager siden, noe som fikk meg til å søke på yrke inneheld kloster.Jeg tror som du at Edvadgaard må være i Danmark et sted. Disse 'jomfruklostre' er vel da en del av europeisk/evangelisk/protestantisk kultur som ikke finnes her i Norge (jeg er ingen historiker!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Tror jeg vil tippe på at det skal være Estvadgaards Kloster, i Estvad sogn, Ringkøbing herred. Det skal ha vært en klosterstiftelse her fra 1745. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.