Gå til innhold
Arkivverket

[#23094] Catharina Magdalena Krog i Ibestad.


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Catharina Magdalena Krog oppføres som datter av presten Hans Hagerup Krog og Abigail Simonsdatter Kildal Hegelund. Jeg har sett forskjellige datoer for Catharinas fødsel. På denne lenken Lenke er hun født 1759. Hun ble henrettet på Refsakeren på Ibestad på grunn av leiermål og derpå følgende drap på sitt barn. Finnes det flere opplysninger om Catharina Magdalena Krog? Hvem var barnefaren og når skjedde denne henrettelsen? Når var den siste henrettelsen på Ibestad? Mulig at det står noe om dette i de nye bøkene om Astafjord. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Har sett gjennom 'Justisprotokollene' fra Hilmar Eriksens bok om Astafjord. Disse går fra 1723 til ca 1800, men finner ikke noe om Catharina Magdalena Krog. Et mord og en henrettelse er nevnt i tidsrommet, men ikke et ord om prestedatteren eller omstendighetene rundt hendelsen. En mulighet er at H. Eriksen ikke har tatt med alt. Går likevel ut fra at det finnes opplysninger et eller annet sted. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei! Jeg har jobbet en del med den gamle boka og muligens da spesiellt med den henrettelsen du viser til. I den forbindelse skrev jeg til kommunen og fikk føgende svar: Fra: Atle Trondsen Sendt: 2. mars 2004 08:56 Til: Servicekontoret'Emne: SV: Kvæfjordboka / Justits og tingprotokoller Hei, såvidt vites fins det ikke transkribert tekst fra justits- og tingprotokollene for Kvæfjord tinglag utover det som er referert i Kvæfjordboka bd. 1. mvh Atle Trondsen Kultur- og oppvekstavd.'Har derfor vært i kontakt med statsarkivet i Tromsø om det samme. På grunn av ferie vil de ikke kunne svare nærmere før uti august. Men alt taler vel for at man må til Tromsø for å lese orginalen hvis da ikke statsarkivet har filmet protokollene. De står ikke på noen lister som jeg har funnet over filmet materiale. Men, som sagt jeg venter svar medio august.mvh Paul (thode@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei!Nei, nå rotet jeg det til. Satt helt i andre tanker. Jeg holdt på med både Ibestad og Kvæfjord, og så blandet jeg de sammen. Beklager.Som du ser så er det Kvæfjord jeg har etterlyst.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for interessante opplysninger. Venter på svar fra statsarkivet i Tromsø. Håper du vil dele det som måtte fremkomme der med meg.Har mange aner på Ibestad og i Kvæfjord derfor denne interessen for det som har hendt der.Det er skrevet en del om forholdet mellom prestene Krog og Kildal i Hilmar Eriksens bok.Derfor er det rart at forfatteren ikke har fått mer med om Cathrinas skjebne. Se tema 23078, Catharinas kusine Ovidie Fredrikke Kildal. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei!Ja du skal få informasjon når jeg får den.Ser av et annet innlegg at du også holder på med Trane. Hvis min informasjon er korrekt så har jeg også rot i en Trane tilbake i Astafjord.Jacob Olsen Trane, f. ca 1706, og gift med Maren Nilsdtr Bagger.Jeg har der funnet henvisninger til noen skifter som jeg har planlagt å titte på:Anders Olsen Trane, Selset, Øvre. Astafjord. Protokoll nr 144, 1785 - 1789, folio 31bJonette Jacobsdtr Trane, Fjordbotn, Astafjord. Protokoll nr 149, 1804 - 1805, folio 609.Jon Eriksen, Grøsnes, Astafjord. Protokoll 143, 1776 - 1785, folio 68 f(?)Bertheus Eriksen Normand, Fjordbotn, Astafjord. Protokoll nr. 146, 1788 - 1798, folio 279.Foreløbig har jeg ikke hatt tid, men jeg har tenkt å bestille kopier fra Statsarkivet i løpet av høsten. Kanskje noen andre har vært borti de? Ja kanskje transkribert de?mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Paul Thode

Hei!Fikk svar fra statsarkivet i Tromsø mens jeg var på ferie. Fikk også medsendt et skifte som jeg etterlyste. Har alt transkribert det, og det løste mye. Som takk får jeg vel sende transkripsjonen tilbake.Dessuten skriver de(Tore Sørensen) 30.07.2004 :'Tingbøkene(justitsprotokollene) for Senja og Tromsø sorenskriverembete finnes ikke transkribert hos oss, de må leses i orginal - eller på microfilm (til 1807). Som vedlagte oversikt viser, skal riksarkivet ha eksempler av disse filmene :Troms.Senja og Troms:Senja, 1723 - 1751Troms, 1707 - 1760Senja og Troms, 1753 - 1807'Så dette viser jo greitt at det finnes filmer på riksarkivet, men ingen transkriberinger.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Viser til innlegg nr. 3.Det er utgitt transkriberte tingprotokoller for Ibestad fra 1723-1800 med navn 'Astafjordtingene'. Ansvarlig: Tore Meyer, Ibestad Bygdeboknemnd. Disse heftene i A4 er å finne på flere lokale bibliotek i regionen. Bl.a. finnes de til utlån på Salangen bibliotek på Sjøvegan.F.ø. har jeg selv sett og lest i den originale tingprotokollboka på Statsarkivet i Tromsø. Veldig interessant, og man blir meget andektig av bare holde i en slik gammel bok. Mvh. Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Paul og Brit. Takker så mye for opplysningene. Det kan være at Hilmar Eriksen ikke tok med alt i boken sin om Astfjord. Men han har referert mange andre saker bl. a. den om de to sameguttene som ble myrdet og likeledes mordet på Anne Cathrine Riber. Jeg har i alle fall bestilt de transkriberte tingprotokollene på biblioteket i dette øyeblikk. Finner jeg opplysninger, deler jeg selvfølgelig dem med dere. Til Paul. Jeg har også aner i Tranefamilien - Jacob Olsen Tranes søster Anna Maria/Anne Maria skal være min ane. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei Brit, og takk for kjempe-informasjonen. Da er det bare å kontakte nærmeste bibliotek for fjernlån. Det er klart at det er spesiellt å holde slike gamle bøker. Men det er også spennende å lese de på microfilm. Mange ganger litt av en jobb.Derfor synes jeg at det er litt betenkelig at det ikke finnes informasjon ved statsarkivet om at orginalene deres er transkribert.Kanskje digitalarkivet burde lage en egen oversikt over transkriberte tekster?Mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Hyggelig å være til hjelp.Dersom jeg husker rett, er det slik at transkripsjonen av 'Astafjordtingene' ikke har gjennomgått korrekturlesing. Men som dere vet, bør jo alle sekundære kilder sjekkes opp mot primærkilden der dette er mulig.Videre har jeg ikke sett disse heftene for salg. Tingprotokollen har med all sannsynlighet blitt transkribert ifm. bygdebokarbeidet for Astafjord. Deretter har man antakelig sett at arbeidet kunne kopieres for bruk i bibliotekene.F.ø. er jeg etterkommer av den første Selset-Tranen på Ibestad. Mvh. Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Viser til innlegg nr. 1Der er 2 relativt nye praktfulle bind som omhandler Astafjords generelle historie, men de går bare fram til ca. 1730.I tillegg har 2 bind gårdshistorie for Gratangen blitt utgitt. Fantastiske verk som anbefales på det varmeste.Man håper jo at de andre Astafjordkommunene også får sine gårdshistorier på trykk. Alt råmateriale ligger visst klart, så det er penger til sluttføring og utgivelse som hindrer dessverre, samt hvordan fordelingen mellom kommunene skal være. Men jeg tror lokalpolitikerne kommer til fornuft, ettersom det over tid, er brukt solide ressurser på dette. Mvh. Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Inger Eide

Jeg har hatt til hjemlån heftene med det transkriberte materiale fra tingene i Astfjord fra 1723 til 1800, men fant ikke noe om Catharina Magdalene Krogh. Årene mellom 1777 og 1786 mangler og det er sannsynlig at hendelsen ligger innenfor dette tidsrommet. Mine spørsmål blir da: Vet noen om tingbøkene for disse årene mangler/er kommet bort eller om dette stoffet ikke er transkribert? Kan Catharina Magdalenas sak ha vært ført på et annet ting? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei. Det står ikke noe i det svaret (innlegg 8) jeg fikk fra Statsarkivet i Tromsø om at det manglet noe mellom de årstallene du nevner: Senja og Troms, 1753 - 1807 finnes på microfilm hos riksarkivet.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Paul Thode. Takk for respons. Jeg har nettopp levert inn heftene og de er nummerert fra 1 til og med 8 fortløpende. Derfor synes jeg det er rart at årene mellom 1777 og 1786 mangler. Jeg vil forsøke å låne microfilm senere i høst, men det vil ta sin tid å lese gjennom. Det er nemlig noen kopier av originalen i de transkriberte hefetene og det ser fryktinngytende ut for en amatør som meg. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.