Gå til innhold
Arkivverket

[#23098] Jeg bare lurer!!


Gjest Hanne Ihlen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ihlen

Jeg kommer stadig over 'Inderst' under yrke. Lurer på hva dette egentlig betyr. Samt at oldefar var 'sundmand',kan heller ikke finne noen om dette. Noen som har noe på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

En sundmann er en som mot betaling ror folk over elver, sund etc. Kalles også fløtmann.Inderst - det finner du i ordlista - se lenke nederst på den mørkeblå linjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Hei! Forklaring på ordet inderst finner du i ordlista her i Digitalarkivet. Det er en leieboer e.l. Sundmann var en mann som rodde folk over et sund. Det var jo ikke så mange bruer i gamle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Takk for oppklaringen,har spurt mange om disse to,men ikke svar før nå! Inderst har jeg der sønnen har stiftet egen familie men fremdeles bor på gården med sine foreldre. Sundmand - ligger egentlig i ordet,men det var noen som fortalte meg at dette var noe 'fint' - men det vil jeg vel ikke kalle det! Takk iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.