Gå til innhold
Arkivverket

[#23099] Skogfogden Arne Jacobssen Tvedt


Gjest Ivar Andreas Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Andreas Kristensen

Jeg fortsetter her min søken etter opphavet til de første skogfogdene i Finnmark/Alta. Denne gangen søker jeg Arne Jacobssen Tvedts opphav. Han ble (etter Halvor Hvams korte periode [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=5222&sok=alta&startnr=&antall=&spraak=>Lenke , Lenke og Lenke) den avsatte Niels Andersens Lenke stedfortreder som skogfogd. Arne skal i følge usikre tradisjoner ha kommet i fra 'en plass på Sunnmøre.' Det er også meget mulig at han kan ha kommet i fra Eidfjord i Hordaland Lenke Imidlertid synes disse noe gamle(?) da de angivelig skulle ha fått han i 1745/46 hvis årstallene da stemmer i tellingen 1801: (uthevet skrift)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Andreas Kristensen

Lenken til Familysearch som ikke fungerer:Jacob Arnesen Tvedt Male Family -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 1693 Eidfjord, Hordaland, Norway Christening: Death: 1759 Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: Martha Andersen Family Marriage: 1712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Per Heitmann

Hei, Arne Jacobsen Tvedt er min tipp x 3 -oldefar. Hans datter Martha giftet seg med Niels Andersens (den første skogfogd) sønnesønn Anders Jensen (og Niels Andersen er min tipp x 4 -oldefar). Jeg har brukt FamilySearch, men får opp gale opplysninger når jeg søker på Arne Jacobsen Tvedt (AJT) med far Jacob Arnesen Tvedt (JAT). Jeg får opp at AJT ble født i 1719 og døde i 1785, mens han vitterlig er med i 1801-folketellingen, da som en 54 år gammel mann. Har du lykkes med å framskaffe nye opplysninger om AJT og hans opphav/bakgrunn? mvh Per H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stifjeld

Jeg kom på sporet etter Arne Jacobsen Tvedt i Dis-Norge, distreff, medlem nr. 19010, Solveig Skorstad. Hun har at han var født i Bergen og at det er et gårds/stedsnavn Tvedt der. Det viser seg at han er født i Askøy 1750, døpt 12. april 1750 (Kirkebok Askøy, mikrofilmrull HF 758, bok 1, folio 210 venstre.) Hans far var antagelig Jacob Stephensen Ravnang, gravlagt 2. juli 1763 (Kirkebok Askøy, HF758, bok 1, folio 153.) Hans mor var muligens Elen (Eli) Danielsdatter Ravnanger,gravlagt 9. juni 1782 (Kirkebok Askøy, HF758, bok 1, folio 157) Gjertrud Ellingsdatter finner jeg døpt 19. mai 1748 (Askøy, HF 748, bok 1. folio 208 venstre) Konfirmert 2. oktober 1763 (Navnet der er Gjertrud Ellingsdatter Tuedt (Askøy HF758,bok 1, folio 271 høyre, og digitalarkivet, konfirmerte Bergen land-distrikt, Askøy) Hun var først gift, 24. juni 1765, med Magnus Andersen Tvedt, han ble gravlagt 8. des. 1773. Har ikke lett etter barn av dem. Vet heller ikke om de ble skilt før Magnus døde, se nedenfor.Det ser ut til at det er hun som har hatt med seg Tvedt-navnet, som er et steds/gårdsnavn.Med Arne Jacobsen ble hun ifølge Alta/Talvik kirkebok gift 9. aug. 1778. Deres første sønn, Jacob Arnesen, finner vi i Digitalarkivet, uektefødte barn i Askøy 1744-1806. Han ble døpt 5. februar 1772! (Altså nesten 2 år før Gjertruds første mann døde) Han døde senere i 1772 og ble gravlagt 15. mai (Askøy, HF758, bok 1, folio 155, høyre) Neste barn, Anne Helena Arnesdatter, er innført i Askøy kirkebok (Mikrofilm 759, bok 1) som døpt 10. juli 1775 i Bergen. De fikk 6 barn til fra ca 1779 og utover som antagelig er født i Alta.Gjertrud Ellingsdatters far har jeg funnet må være Elling Bastiansen, gravlagt i Askøy 26. aug. 1764, 60 år gammel. Moren ser ut til å ha vært Martha Rasmusdatter. Henne har jeg ingen andre data på.I digitalarkivet, kommunikanter i Askøy, finner vi Arne Jacobsen i årene 1743. 1750, 1760, 1769 og 1776. I 1776 finner vi også Gjertrud Ellingsdatter TVET der.Har ikke undersøkt skiftene etter de antatte foreldrene til Arne Jacobsen og Gjertrud Ellingsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mai Berggren

Hei!Arne Jacobsen og Gjertrud Ellingsdatter er mine tipp x 4 oldeforeldre og Niels Andersen min tipp x 5 oldefar. Se tema nr 50788.Mvh Mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I sitt første ekteskap med Magnus Andersen , fikk Gjertrud disse barna i henhold til avskrift av kirkeboka for Askøy 1742.1911.1. Elling døpt 26.12.1765 (avskriften sier Marcus Andersen) 2. Anders døpt 29.09.1767 , far kalt Marius. Her ved ekteskapet i 1765 står det Marcus Andersen enkemand.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hermod Moursund

Selv om det er lenge siden dette emnet har vært aktivt, kommer jeg inn fra sidelinja med et spørsmål.Arne og Gjertrud hadde en sønn Jacob Arnesen (1781-1835) som ble gift 4. okt. 1806 med Elen Jonsdtr.Hvem var Elen Jonsdtr.'s foreldre og når levde Elen?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stifjeld

Det kan være disse (se FT 1801 Altens Talvig): Jon Nilsen, 52 år, 'skolemester, fisker, har jordplass, finsk' og Karen Pedersdatter, 49 år.Elen Jonsdatter er ført opp der, 19 år.I kirkebok Talvik 1772-1798 finner vi på side 228: 'Dom 10 (= 4. aug 1782) døpt John Nielsen og Kari Pedersdatters ægte datter Elie'Har ikke funnet noen annen kandidat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stifjeld

Glemte dette:Elen Jonsdatter ble, som skrevet i forrige innlegg, døpt 4/8-1782.En Elen Jonsdatter, Elvebakken, døde 4/3-1823 og ble gravlagt 18/3-1823, 42 år gammel.Jfr. ministerialbok Talvik 1821-1837, side 189, linje 7.Tror det må være henne, men for å være helt sikker må en vel se på ev. skifte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.