Gå til innhold
Arkivverket

[#23101] Elias Blix, Per Lønning og meg selv.


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Jeg har funnet ut at jeg via mine aner i Beiarn og Gildeskål i Nordland har følgende slektskap til Elias Blix (kun på hans fars side, har ikke sjekket morssiden): - Han er seksmening av min oldefar/mor - Han er åttemening av min oldefar/mor - Han er seksmening av min tipp-oldefar/mor - Han er seksmening av min tipp-tipp-oldefar/mor - Han er sjumening av min tipp-tipp-oldefar/mor - Han er åttemening av min tipp-tipp-oldefar/morVidere mener jeg å ha lest i en artikkel at biskop Per Lønning er oldebarn av Elias Blix. Er dette korrekt?Tror det var bisp Per selv som nevnte det i en artikkel ang. 100-årsmarkeringen av Elias Blix' død.Jeg kan kanskje interessere noen med en supplering til den nye Beiarboka*), s. 161 under gården Arstad: Christopher Jæbelsøn (1710-1792) var gift med Ingeborg Pedersdatter (1719-1754). Boka nevner ikke hvor hun kommer fra.Men internt skiftenr. 5389 i DIS-Saltens elektroniske registrete skifter for Salten har følgende: Skifte etter Peder Hansen Kielling Ytre i Gildeskål åpnet 29/11-1756. Blant arvingene: Hustru Anne Hansdatter Kielling Ytre i Gildeskål. Datter Ingebor Pedersdatter Arstad i Gildeskål, død. Svigersønn Christopher Jebelsen Arstad i Gildeskål, død. Videre er de sistnevntes barn ramset opp, og det passer med det som står i Beiarboka.Peder Hansen Kjellings foreldre ser ut til å ha vært Hans Jonsen (d.1730) og Magdeli Pedersdatter på Setså i Saltdalen.Som et PS kan også nevnes at visesanger Halfdan Sivertsens bestemor var fra Dokmo i Beiarn. Sivertsen er min fars firemening. Eller som farmor sier: 'Du kajnn væl sjå at han e' a' vårt folk. Han e' jo so brei imella augan!'. (Beklager hvis dette ble litt dårlig staving av avslepen Beiardialekt.)mvh Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Biskop Per Lønning har neppe skrevet at han er oldebarn av Elias Blix. Biskop Lønnings foreldre var født på 1890-tallet i Sunnhordland: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01221&variabel=0&postnr=1532&fulle=true&spraak=n>Lenke og LenkeSom man vil se var besteforeldrene født på 1850-og 1860-tallet.Elias Blix giftet seg i 1872, og hadde barn født fra 1873 til 1889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Marie Skålnes

Per Lønning si mormor Ingeborg Eriksdtr er fødd i Skånevik kommune i 1861. Den einaste høvelege eg finn er denne Lenke, men ho døydde iflg bygdeboka i 1872...Kan nokon hjelpa til med å leita etter rett mormor? Eg trur Per Lønning er i slekt med Marie Eriksdtr Åkra f. 1867, gift med Lars Knutsson Markhus f. 1869. Biskopen skal sjølv ha nemnd dette då han var til kyrkjekaffi på Markhus under ein bispevisitas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Minner om kjøreregler for debattene, ref Anette Skogseth Clausen, innlegg nr 12248, pkt 3:'Alle har fritt innsyn i diskusjonene og en må derfor vokte seg for å gi ut opplysninger om levende personer. Dette kan bli oppfattet som krenkende.' Samme teksten kommer fram når en skriver et ny innlegg ser jeg nå.Såvidt jeg vet er Per Lønning høyst oppegående fortsatt!Tore Næss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Spørsmålet fra Frank (1) minner meg om noe jeg har lurt på ei stund:Finnes det noen oversikt over etterkommerne til Elias Blix?Grundig og meningsfylt har det vært gjort rede for hans aner (blant andre av Frank J), men han etterlot seg vel sju barn som umulig kan ha levd uten å etterlate seg noen etterkommere? Eller har de?Mener også å ha hørt noe om en ekteskapelig kobling mellom en frk. Blix og en Krohg.Og hva med anene til Emma Blix? Så vidt jeg vet stammet hennes foreldre fra Høland, noe jo også Krohg/Krogh'ene gjorde. Var det slektskap mellom Krohg og Blix-etterkommerne mon tro? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Frank: Du viser (1) til skifte nr. 5389. Men i min versjon av dette skiftet står det så mye rart at jeg er ikke sikker på om jeg forstår alt.For det første heter Ingeborg Pedersdatters ektemann angivelig Jebel.Dette er for så vidt rettet opp i neste linje der han heter Christopher Jebelsen. Skjønt heter og heter: Denne Christopher er nemlig - fortsatt iflg. 5389 - dattersønn av avdøde, altså sønn av Ingeborg.Og hvis en er litt vrang, kan det også se ut som om han er datter av samme Ingeborg...Så er det nestemann i rekka: Nils Christophersen 12år. Han er ang. 'sønn av avd. Christopher Jebelsen.' Men Christopher Jebelsen levde vel til 1792? Også de andre barna nedover, søsken av Nils, er barn av avd. Christopher.Er det bare jeg som er vrang, er dette vanskelig å forstå for andre også eller er det noe som er helt gærn't?Ser ellers ikke ut til at Elias Blix' etterkommere er særlig kjent (8). Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christopher Jebelsen Arstad skal ha fått 5 barn med sin 1. kone Ingeborg Pedersdatter Kjelling og 8 med sine 2. kone Berit Jacobsdatter fra Olderied. Kan noen liste disse barna ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

I skiftet etter svigerfaren Peder Kielling i 1756, er Christopher oppført med barna Niels (12), Malena (11), Margrethe (9), Anne (6) og Lisbeth (5).I skiftet etter Ingeborg Pedersdatter, Peder Kiellings datter og Christopher Arstads hustru, to år før, i 1754, er det oppført tre barn: Niels, Mali (=Malena) og Marith (=Margrethe.)Det må altså ha vært to barn til, men som ikke ble notert i 1754.I skiftet etter Christopher i 1792, er følgende barn oppgitt: Niels (død, etterlot seg tre navngitte barn), Jacob, Peder, Hans (25 år), Christen (22 år), Malie, Marith, Ane, Lisbeth, Ingebor, Elen (18 år) og Inger (15 år). Hvis du trekker fra Niels, Mali, Marith, Ane og Lisbeth mao. fem stk., har du Jacob, Peder, Hans, Christen, Ingeborg, Elen og Inger (7 stk.) igjen. Om jeg har tellet riktig.Berit Jacobsdatter er fortsatt i live ved FT i 1801. Sønnen Hans har overtatt garden: Lenke Hilsen Torgeir (SEEO).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Aschim

Opplysningar om dei ni barna til Emma og Elias Blix:Hans Peter Blix, fødd 03.05.1872 (Leipzig), død 17.12.1936 (Eidsvoll). Gift med Sigrid Knudsen frå Hamar (f. 1876). Jurist, var m. a. sorenskrivar i Hardanger og seinare i Eidsvoll. To barn.Marie Blix, fødd 29.11.1873 (Kristiania), død 04.05.1920. Ugift. Lærar.Signe Blix, fødd 1875 (Kristiania), død 1875.Helge Blix, fødd 23.02.1877 (Kristiania), død 1952 (Kristiansand) Gift med Signe Bjørdal frå Notodden. Murar, seinare bygningssjef i Kristiansand. To barn.Ingvald Blix, fødd 1878 (Kristiania), død 1881.Einar Blix, fødd 23.09.1880 (Kristiania), død 08.11.1941 (Oslo). Ugift. Jurist, arbeidde m. a. i Rikstrygdeverket.Ragnvald Blix, fødd 12.09.1882 (Kristiania), død 02.05.1958 (København). Sambuar med Anna Morell (svensk). Seinare gift med Ida Witzke (1905-1990, dansk). Ingen barn. Verdskjend karikaturteiknar, budde lenge utanlands (Frankrike, Tyskland, Sverige, Danmark)Borghild Blix, fødd 15.03.1886 (Stockholm), død 1974 (Oslo). Gift med Elisar Roshauw, Oslo. To barn. Utdanna barnehagelærar.Ivar Blix, fødd 23.06.1889 (Kristiania), død 1967 (Oslo). Gift med Bergljot Johanna Bergslien (1895-1967) frå Eidfjord. Fire barn. Lang karriere i Norsk Hydro, der han vart revisjonssjef.Kjeldene for denne oppstillinga er dels offentlege (kyrkjebokopplysningar, biografiske artiklar, gravminnet til Blix-familien på Vår Frelsers gravlund i Oslo), dels opplysningar eg har fått frå familien.Beste helsing Anders http://blixblog.blogspot.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Aschim

Og her kjem litt om Emma Blix og slekta hennar:Emma Alvilde Marie Blix, f. Hansen, fødd 30.04.1849 (Kristiania), død 1927 (Oslo).Søsken: Hans Wilhelm Hansen (1830-1896), snikkarmester, ugift. Richard Hansen (1835-1906), målarmeister, ugift. Wilhelmine (Mina) Hansen (1840-1916), gift med 'stadsveier' Carl Olsen, fem barn.Foreldre: Hans Mathias Hansen (1806-11.08.1865), snikkarmeister. Fødd og død i Kristiania. Marie Saxen (1804-20.11.1873). Fødd i Halden, død i Kristiania.Farfar til Emma, kjøpmann i Kristiania Hans Hansen, kom frå garden Øsken i Høland. Denne lina er godt dokumentert attende til tidleg 1700-tal, sjå [url="http://blixblog.blogspot.com/2004/05/hans-fr-hland.html>Lenke og 'Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog' av Gunn Cathrine Varder Løwe og Odd Ottesen, [bjørkelangen] : Aurskog-Høland kommune , band 2 (2001), s. 179ff (Gnr. 7, bnr. 1).Men eg skulle gjerne visst meir om dei andre besteforeldra til Emma Blix. Nokon som har god greie på Halden der ute?Beste helsing Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk skal du ha, Anders. Har ellers stor glede av din blog, det gjelder informasjoner både om slekt, kultur og mye annet på den tida Elias rådde.Skulle ønske jeg visste hvordan en slik blog lages. Dette formatet er jo blitt veldig utbredt etterhvert, og brukes til alt fra politikk og ren nyhetsjournalistikk til mye mer. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Her fant jeg takket være Anders' opplysninger mer om anene til Hans Mathias Hansen: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp?PAGE=search_all1.asp&clear_form=true>LenkeEllers finner jeg navnelikheten mellom Marie Saxen og Pernilla Saxesdatter intriguing som de sier over Nordsjøen.Kan dette være Maries foreldre, tro:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.