Gå til innhold
Arkivverket

[#23106] Kleinsmed Niels Rasmussen Barth, f. 1753


Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei. Viser til en diskusjon i slektsforumet til Solumslekt.org om Barth-slekta i på Herre i Bamble.LenkeForfar til denne slekta synes klart å være Niels Rasmussen Barth, Kleinsmed, iflg tellinga 1801 bør han være født rundt 1753.Vedkommende er gift 3 ganger før 1801 og bor i 1801 med sin tredje kone på Herre Verk i Porsgrund.Ønsker å vite mer om denne Niels Rasmussen, hvor han kom fra, evt kobling mot de kjente Barth-slektene i Norge (Kongsberg-/Kragerø-barthene). Dersom noen også sitter inne med informasjon om etterkommere av Niels Rasmussen tas det gjerne imot med takk.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

En Rasmus Berth med kone bort på Hytten under Søndre Fossum i Gjerpen ved ekstraskatten i 1762. http://gamlegjerpen.no/Manntall/gj1762sk.htmDette kan muligens være far til Niels Rasmussen Barth. Beborerene på Hytten under Fossum var gjerne verksarbeidere og man kan tro at Rasmus Berth muligens drev med det samme som etterslekta på Herre i Bamble, nemlig jernverksarbeid og da helst på hammerne.Noen som vet mer om Rasmus Berth?mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Inger Tysland

Hei Terje,Kan nok ikke hjelpe deg så mye, men vil følge opp om andre kommer med innspill her. Hammersvend Rasmus Barth var i alle fall far til min tipp.tippoldemor Siri Rasmusdtr Barth, gift med Erik Christensen Trulle på Langestrand utenfor Larvik.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Familysearch, kirkebøker: Niels Rasmussen gift 26/11 1791 Porsgrunn med Marthe Nielsdatter. Niels har vært gift før, se tillegsopplysninger i kirkeboka.Kanskje det står noe der, om du ikke allerede har funnet det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Inger.Denne Rasmus Barth som du har er nok etterkommer etter kleinsmeden. Han fikk etterkommere som jobbet på jernverket i Bolvik (hammeren på Herre) samt på Langestrand. Jeg har samlet litt om denne slekta i fall du ikke har mer om Rasmus.Berit. Om Niels har jeg det meste, kfr lenke i innlegg 1.Takk for innlegg...mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sikkert ikke til stor nytte her, men jeg skriver det alikevel. I min kladd ang. en annen slekt har jeg offiserene Johan Christian Nicolai Barth og Peter fca. 1727. Mulig sønner av major Erasmus Barth i Christiania. Jeg vet desverre ikke mere da jeg ikke har kommet lenger med dette enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Inger. Mail med Barth-slekta kommer, men jeg har for tiden en krasj på PC'n min hjemme slik at dette kan ta litt tid enda.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Inger. Kan du sende meg din epost-adresse så skal jeg sende deg det jeg har samla til nå om Barth-slekta. Fint også hvis du kan skrive noen ord om det du kjenner av etterkommere av din grein. Send på adressa porsgrunn@online.nomvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Hellstrøm

Jeg er også etterkommer av Niels Rasmussen Barth, her er hva jeg har funnet i familysearch:NIELS RASMUSSEN BARTH / BERTH Birth: 17 FEB 1754 Of, Bamble, Telemark, Norway Spouse #1: INGEBOR CATRINE JOHANESDR Marriage: 13 JUL 1776 Bamble, Telemark, Norway Spouse #2: MARIA HANSDR Marriage: 20 APR 1785 Bamble, Telemark, Norway Spouse #3: MARTHE NIELSDR Marriage: 26 NOV 1791 Porsgrunn, Telemark, NorwayNiels Rasmussens foreldre er ifølge familysearch disse:Father: RASMUS NIELSEN (DAHL?) Birth: About 1728 Of, Bamble, Telemark, Norway Mother: KAREN MARCUSEN / MARCUSDR Birth: About 1732 Of, Bamble, Telemark, Norway Marriage: 09 OCT 1753 Gjerpen, Telemark, NorwayDet er ikke så lett å finne hvor navnet Barth har kommet inn i denne slekten, jeg har ikke funnet noen oppføring på dette.Hilsen Henning Hellstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Henning. Rasmus Nielsen Dahl har vært foreslått som far for Rasmus Nilsen Barth (Berth), men jeg mener at det i en av diskusjonene ble avkreftet at det var ham. Visstnok lever godeste Rasmus Nielsen Dahl parallellt med Rasmus Nielsen Barth i Grenland. Skal se om jeg kan finne ut hvem som avkreftet det.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Inger. Takk for mail. Din Rasmus Barth stemmer nok ikke overens med min Rasmus Barth, dersom de opplysninger du har stemmer. Men etterkommere av min Rasmus Barth havner også på Langestrand i Larvik på slutten av 1900-tallet. Jeg skal absolutt grave mer, det kan være at de er slektninger for det. Nå har jeg epost-adressa di, så da får vi se.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei igjen Henning.Både Niels Rasmussen Barth og Niels Rasmussen Dahl bor i Porsgrunn i 1801, så her tar nok Familysearch feil.At Niels R. Barth bor i Porsgrunn skyldes at Herre på den tiden sognet til Porsgrunn.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Hellstrøm

Du har nok rett, familysearch har tatt feil før de. ;)Foreldrene til Niels Rasmussen Barth er noe jeg vil finne ut av.... Mikael Sundts bok om norske Barther kaster desverre lite lys over dette, den er i hovedsak fokusert på familiene på kongsberg, kragerø og oslo. Bare to sider helt til slutt nevner 'våre' Barther, med tydelige tegn på dårlig research/kilder. Det eneste av interesse er to kommentarer ang. Hans Nielsen Barth (sønn av Niels Rasmussen Barth og min 3.tipp); Han nevner et mulig slektskap med en viss captain Barth, samt at denne grenen kan ha kommet til landet fra tyskland eller nederland senere enn de 'andre'.mvh Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Terje,Opplysningene er riktige, men jeg har dessverre bare Rasmus Barth uten farsnavn som far til Siri. Hennes skifte ligger også på det digitaliserte skiftet fra Larvik.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei igjen.Henning: Jeg tror den Barth-slekta vi leter etter er en gammel smed-slekt som reiste rundt på jernverkene. De fleste på Herre var hammersmeder. Når det gjelder Capt. Barth er det jo flere av dem, blant annet i Gjerpen rundt den tiden. Skal undersøke litt mer rundt ham.Inger: Vi holder kontakten, skal ta en titt på det skiftet.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Hellstrøm

Hva med eventuelle arkiv fra Herre Verk - de bør være lagret i statsarkivet i Kongsberg.Jeg har forøvrig besøkt Herre og sett det gamle verket - hovedbygningen fra 1860-70 står fortsatt, det samme gjør huset der Hans Nielsen Barth bodde under tellinga i 1865 (har bilder). En av hovedveiene der heter fortsatt Barthsbakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Henning.eg er litt usikker på private arkiv, slik som dette for Herre Verk. Det var jo ikke avleveringsplikt for disse. Mange slike arkiv er jo blitt brent eller makulert når gammel industri legges ned. Men det er vel sikkert en grei sak å sjekke opp med sa ved en anledning.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Jan Erik Torp

Jeg vekker til live en gammel tråd. Etter at kirkebøkene for Porsgrunn er tilgjengelig på nettet har jeg ført en gren av min slekt tilbake til denne Niels Rasmussen Barth. Herfra er det vanskelig å komme videre, og jeg har lest mange innlegg om ulike Barth-er, uten å bli mye klokere. Er det noen som fortsatt arbeider med å finne foreldrene til Nils Rasmussen Barth?Noen detaljer jeg har funnet, som jeg ikke har sett i debattene: Niels Rasmussen Barth dør 26 desember 1831, begravet 31 desember. 'Kleinsmed Niels Rasmussen, Herre, 80 år', må jo være vår mann. Dette tyder vel også på at den Barth som Sundt i sin bok oppga var død i Porsgrunn i 1830 må være vår mann.En annen ting er Niels sin andre kone. 'Enkemand Niels Rasmusen Berth med Pigen Maria Hansdatter, begge fra Herre' gifter seg 20 april 1785. På granly.org oppgis Maria å komme fra Sorteboug. Nå finner jeg Maria Hansdatter begravet 18 januar 1791. 'Begravet fra? Herre Niels Berths h: Maria Hansd gl. 30 aar'. Den eneste Maria Hansdatter jeg har kunnet finne i kirkebøkene for Bamble som passer noenlunde til dette er en Maria som er døpt 18 mars 1764 og konfirmert 10 oktober 1779. Hun er datter av Hans Halvorssøn og Maria Christiansdatter, som er naboer av Niels på Herre. Det at sønnen Hans Nielsen blir født 5 måneder etter bryllupet, og aldersforskjellen mellom ektefolkene peker vel mot denne 'nabojenta'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg prøver jeg også. Jeg har en Berth-familie (ikke Barth) i Christiania der en Rasmus Nielsen Berth har koner og barn for så å forsvinne fra byen på 1750-tallet. En sønn er døpt Niels. Jeg har funnet en Rasmus Berth begr. 14.04.1763 som det er referert til tidligere. Rasmus Nielsen Berth er imidlertid med sikkerhet skomakersvend i Christiania (dels provisor ved Artilleriet), det jeg håper er å finne ut hvor han kom fra og hvor han dro - med sikkerhet.Rasmus Nielsen Berth g. 1.gang 19.08.1749 Vor Frelsers Kirke med Marias Rasmusdatter (begr. Vaterland 20.03.1751, 36 år), barn: Maria Elisabeth døpt oktober 1749 og en hjemmedøpt jente begravet på Vaterland 13.03.1751.Gift 2. gang med Anna Pedersdatter Vor Frelsers Kirke 30.11.1752, barn Niels (1753-1753) og Niels døpt 19.05.1754.Trolovelsene for de to ekteskap er hhv. 28.12.1748 og 27.05.1752, sted ikke oppgitt (det varierte i Christiania på den tiden, oftest hjemme hos presten eller i kirken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.