Gå til innhold
Arkivverket

[#23115] Maria Knutsdtr. og Mikkel (Mikal) Johnsen Silnes, dro til USA


Gjest Jonny Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonny Lyngstad

Den 21. juni 1888 dro følgende familie fra Kristiansund med Guionlinjen til New York: Maria Magdalena Knutsdtr. f. 8/10-1845 på garden Bollia, Eide, Kvernes, Nordmøre, mannen Mikkel (Mikal) Johnsen Silnes (Silnæs) f. 9/2-1845 på Hårstadkroen i Rennebu. 6 barn fulgte med dem over: 1. Jon (John) f. 13/11-1872, (f. 1874), 2. Karen Anna f. 30/10-1874 (f. 1877), 3. Knud f. 17/11-1876 (f. 1879), 4. Kristine Helene f. 3/6-1879 (f. 1881), 5. Anders f. 30/6-1881 (f. 1883) og 6. Ingeborg f. 24/8-1883 (f. 1885). Fødselsåra i parentes er de som er oppgitt ved utflytting. Familien hadde fram til 1888 brukt en part av garden Silneset her i Eide på Nordmøre. Er det noen som kan hjelpe meg med å spore opp denne familien i USA etter at de kom dit? Også søster til Mikkel, Kari Johnsdtr. og hennes mann Anders Toresen fra Nasvika, Averøy reiste over til USA. De fikk i alt 11 barn som vokste opp og bodde i Beresford, Sør Dakota. Der har jeg kontakt med en av etterkommerne. Ei anna søster Marit Johnsdtr. født 13/1-1850 og hennes mann Ole Olsen Kvalshaug f. 30/1-1869 dro også over til USA. De bodde også i Beresford og det sies at de hadde 14 barn. Her mangler jeg imidlertid kontaktperson i USA. Det siste problemet greier jeg helt sikkert å løse ved kontakt gjennom den andre familien i Beresford.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei Jonny!Emigrasjonen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIKRUT&variabel=0&postnr=2922&fulle=true&spraak=n>Lenke De to siste barna på emigrasjonen:LenkeMikkel i folketellingen 1865:LenkeMaria i Folketellingen 1865:Lenke Fra FS/IGIJohn - døpt 12. jan 1873 Kvernes More og Romsdal, Norway Foreldre: Mikal Johnsen Jorgensvaag og Maria Magdalene Knudsdr.Karen Anna - døpt_ 29. nov. 1874, Kristiansund, More og Romsdal, Norway Foreldre: Michael Johnsen og Marie Magdalene Knudsdr.Knud - døpt: 26. dec 1876, Kvernes, More og Romsdal Norway Foreldre: Michael Johnsen Sildnaes og Marie Knudsdr.På Pedigree Resourses er denne familien nevnt, med en 'anetavle' og den som er laget den heter Michael David Andersen, 9113 Glenbrook Road Fairfax, Ca 22031 Avganger fra Norge i 1888:http://www.norwayheritage.com/p_year.asp?ye=1888Guion Line sine skip i 1888:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Jonny! Jeg orker ikke engang å lese alle ordene i din etterlysning. Kan ikke du lage et nytt tema, hvor du lager et innlegg for hver familie, og at du lager litt linje skift?Jeg sier ikke dette for å være slem, dette er ren skjær bønn om at dere som vil ha hjelp gjør det litt lettere å hjelpe. Torunns innlegg gjør det til en viss grad lettere, men, skal jeg finne ut hva du spør om, må du gjøre det enkelt å lese! :)Laila som mer enn gjerne hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Torunn, takk for ditt innlegg, men mesteparten av dette hadde jeg fra før. Jeg er ute etter hva som skjedde med familien i USA. Det som skjedde førut i Norge har jeg fra før. Jeg vil skrive til den personen du oppga, takk for det. Jeg lager spørsmålet litt mer oversiktelig, så håper jeg at også Laila kan se på dette:Den 21. juni 1888 dro følgende familie fra Kristiansund med Guionlinjen til New York: Maria Magdalena Knutsdtr. f. 8/10-1845 på garden Bollia, Eide, Kvernes, Nordmøre. Ektemannen Mikkel (Mikal) Johnsen Silnes (Silnæs) f. 9/2-1845 på Hårstadkroen i Rennebu. De ble gift her i Kvernes den 20/9-1872. 6 barn fulgte med dem over:1. Jon (John) f. 13/11-1872, (f. 1874)2. Karen Anna f. 30/10-1874 (f. 1877)3. Knud f. 17/11-1876 (f. 1879)4. Kristine Helene f. 3/6-1879 (f. 1881)5. Anders f. 30/6-1881 (f. 1883) og6. Ingeborg f. 24/8-1883 (f. 1885).Fødselsåra i parentes er de som er oppgitt ved utflytting, se lenkene som Torunn viser til. Familien hadde fram til 1888 brukt en part av garden Silneset her i Eide på Nordmøre. Er det noen som kan hjelpe meg med å spore opp denne familien i USA etter at de kom dit?Også søster til Mikkel, Kari Johnsdtr. og hennes mann Anders Toresen fra Nasvika, Averøy reiste over til USA. De fikk i alt 11 barn som vokste opp og bodde i Beresford, Sør Dakota. Der har jeg kontakt med en av etterkommerne.Ei anna søster Marit Johnsdtr. født 13/1-1850 og hennes mann Ole Olsen Kvalshaug f. 30/1-1842 på Lyngstad, Eide, Kvernes dro også over til USA. De ble gift 28/6-1869 og dro over til USA i 1880 ifølge kirkeboka. De bodde også i Beresford og det sies at de hadde 14 barn. De hadde med seg 5 barn da de reiste over:1. Ole f. 4/3-1870.2. Hanna f. 31/8-1873.3. Ida Karoline f. 20/1-1876.4. Martin f. 24/9-1877 og5. John (Jon) f. 26/9-1879.Med et barn som døde her i 1872, skulle det bety at de fikk 8 barn til da de kom over til USA. Ole f. 1842 var tilbake her i gamlelandet en tur i 1914. Da reiste han tilbake til Chicago 22/8 fra Trondheim via Christiania. Her mangler jeg imidlertid kontaktperson i USA. Det siste problemet greier jeg helt sikkert å løse ved kontakt gjennom den andre familien i Beresford. Men er det noen som har muligheter for å sjekke dette, er jeg svært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kvalshaug - 1910: Ikke i Beresford, men i Lincoln COunty, Brooklyn Township, South Dakota:Ole O. Kvalshaug, 68 år, gift i 40, imm. 1880, naturalisert citizen. FarmerMary, 59 år, wifebarn: Maggie, 28, f. i SD Sophia, 26, f. i SD Ellen, 23, f. SD Fred I, 15, f. SD Caroline, 8, f. SD Granddaughter!!! Amy A. 5, f. DS Granddaughter.-------------Fred K. finner du vel i SSDI: KVALSHAUG, FRED 504-38-2599 SD 3 May 1894 Oct 1973 SD Sioux Falls, South Dakota 57104--------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Utrolig hva man finner: Datteren Sophia Kvalshaug var gift, her er obituary for hennes mann:William Hendrickson dies following surgeryWilliam Henry Hendrickson, 74 Watauga, died Friday evening in the Bismarck hospital. Cause of death was a heart attack following surgery for cancerous tumors. He had entered the hospital the Monday prior to his death.His death came as a shock to the Watauga community as he seldom, if ever, complained of any illness. The day prior to his operation, he played golf for a few hours. Hendrickson was interested in sports and participated in public affairs as well as in the interests of his church.A pioneer resident of the community, he was considered a wonderful friend and an enthusiastic helper to those in need.Funeral services were held from the Presbyterian Church in Watauga, Tuesday October 18. The Rev. John McCandless officiated. Hymns by Carol and Virgil Anderson and Charlotte and Enid Neumiller were rendered. Mrs. Ed Willigan was the accompanist. Pall bearers were Fred Blow, Ed Willigan, Earl Main, Vernon Dickinson, Mark Grahek and Verne Holmes. Burial was in the Watauga cemetery.William H. Hendrickson was born April 5, 1881 at Beresford, S.D. and was educated at Hurley. Prior to coming to this area he lived at Viborg. He homesteaded 10 miles south of Watauga in November 1911. In 1937, he purchased the Matkin farm and lived there for 11 years. He sold this place and moved to Watauga 7 years ago.He was united in marriage to Sophia Kvalshaug at Beresford, Nov. 16, 1911. Three children were born to this union, Glen, Watauga, Willa (Mrs. Louis Woodward), Watertown and Eldonna (Mrs. Norman Dayton) Concord, Calif. His wife Sophia, died Jan. 12, 1928.He married Susan Henderson Nov. 15, 1928. Surviving relatives include his wife, Susan, son Glen, daughters Willa and Eldonna, Nine grandchildren, 4 great grandchildren and a sister Mrs. Clyde Baldwin, of Upton, Wyo. A stepdaughter, Mrs. Chester Sutton and stepson James Henderson preceded him in death.The deceased was affiliated with the Presbyterian church, Masonic Lodge of Morristown and the Shriners of Aberdeen. Mr. Hendrickson was a farmer and active in the A.S.C. farm program since the beginning. Taken from Corson County News October 20, 1955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Her er noen Kvalshaug f. i SD: VIOLA MARIE KVALSHAUG State File Number: 791808 Gender: F County: UNION Mother's Name: HILDA GUSTAFSON Father's Name: OSCAR KVALSHAUG Birth Date: 19010828 File Date: 19640131 Name: EVELYN MILDRED KVALSHAUG State File Number: 764434 Gender: F County: TURNER Mother's Name: MARTINA JENSEN Father's Name: MARTIN KVALSHAUG Birth Date: 19020210 File Date: 19551006 Name: Margaret Kvalshaug Gender: Femdale County: Lincoln Mother's Name: Marit Jorgenvog Father's Name: Ole O Kvalshaug Birth Date: February 15, 1882 File Date: February 26, 1941 View printer-friendly Name: Nella Kvalshaug Gender: Femdale County: Lincoln Mother's Name: Marie Jorgenvog Father's Name: Ole O Kvalshaug Birth Date: November 14, 1887 File Date: July 11, 1941 Clara Elgia Kvalshaug Gender: Femdale County: Lincoln Mother's Name: Marit Jorgenvaag Father's Name: Ole O Kvalshaug Birth Date: November 28, 1890 Name: Fred Kvalshaug Gender: Male County: Lincoln Mother's Name: Marit Jorgenwold Father's Name: Ole Kvalshaug Birth Date: May 03, 1894 File Date: May 21, 1955 Frederick Laverne Kvalshaug Gender: Male County: Union Mother's Name: Hilda Gustafson Father's Name: Oscar Kvalshaug Birth Date: April 01, 1898 File Date: December 02, 1959 -----------------3 stk dør i California med tilknytning til Kvalshaug og SD:ARTH, VIOLA JAMES 11 Dec 1993 LOS ANGELES 388225258 FEMALE 28 Aug 1901 SOUTH DAKOTA GUSTAFSON (mors pikenavn)PROCTOR, EVA LOUISE 5 Apr 1993 ORANGE 547689900 FEMALE 4 May 1906 SOUTH DAKOTA GUSTAFSON (mors pikenavnVOGLER, LILLIAN A 13 Aug 1982 SANTA CLARA 554923118 FEMALE 8 Jan 1903 SOUTH DAKOTA KVALSHAUG (mors pikenavn)---------------Her dør Fredric L. i Washington: Name: Frederic L Kvalshaug Place of Death: Kitsap Date of Death: 14 Sep 1971 Residence: Kitsap Gender: M Certificate: 021463---------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Sophia var forresten bosatt her: Sophia Kvalshaug found in: Census Microfilm Records: Nebraska, North Dakota, South Dakota, 1910 Age: 26 Gender: F Race: W Birthplace: SD State: South Dakota County: CLAY Locale: FAIRVIEW TWP Series: T624 Roll: 1478 Part: 2 Page: 163A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

3. Ida Karoline f. 20/1-1876.ble gift og bosatt i Washington. Census 1910: dette er grisete skrevet, men jeg tror det er Pelly. G. W. Pelly 35 år, gift i 8, f. i Illinois, far fra Pennsylvania mor fra uleselig. Ida, wife 34 år, gift i 8, f. 3 barn, f Norge, foreldre norske, imm. 1880barn: Lillian, 7 år f. SD (datter Iona?, 6 år f. SD (datter Virgil??, 4 år, f. Idaho (dattersammen med dem bodde Sam Kvalshaug, Brother in law, 24 år, f. i SD, norske foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tillegg til innlegg 11: De bodde i Washington, Pierce Co., Tacoma (7 ward), Series: T624 Roll: 1665 Part: 1 Page: 233A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vedr. fam. Silnes finner jeg egentlig ikke noe, de tok vel navnet Johnson - som maange andre!Men, et spor kan være denne obit-indexen: Lenkefordi, der kan det stå hvor broren til Marit var når hun døde! Det er verdt å sjekke ut i hvertfall!!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.