Gå til innhold
Arkivverket

[#23117] Helina Marie Hansdatter, f. 1845, Fredrikshald.


Gjest Stein Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Eriksen

I folketellinga 1865 finner jeg Helina M. Hansdatter, f. 1845. Hennes foreldre er Hans Jonsen, f. 1813, Skjeberg og Engeborg Karoline Jørgensdatter, f. 1814, Fredrikshald.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60101.wc2&variabel=0&postnr=3834&fulle=true&spraak=n>LenkeI følge FamilySearsch er Hans Johnsen, f. 6. juli 1814, dpt. 31. juli 1814, Skjeberg, sønn av John Olsen og Anne Marie Brynhildsdtr.Hans Johnsen gifter seg med Engeborg, 1. des. 1844, Fredrikshald.John Olsen, f. 12. apr. 1781, sønn av Ole Rasmussen og Lisbeth Olsdtr.John Olsen gifter seg med Anna Maria Brynhildsdtr., i 1801, Skjeberg.Anna Maria Brynildsdtr., dpt. 5. sept. 1779, Ellingsrød, Ingedal, datter av Brynild Larsen, f. 1747, og Guri Andersdtr., f. 1747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

nr. 43, side 318 MINI 1834-45 Viede Fr.hald:1. des. 1844 Enkemand og Arb.mand Hans Johnsen 30 år født i Skjeberg, og pige Ingeborg Caroline Jørgensdatter født i Fr.hald. Begge oppholder seg i Fr.hald.Fedre: John Olsen og Jøgen Jan JohanesenForlovere: Henrik?? Johanesen og Johannes Berthelsen ??Attest fra skifteretten.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg kan jo ta med at jeg fant Helene Marie Larsen død 20.7.-begravet 27.7.1928 i Klokkerbok døde Halden 1908-1933. Det står der at hun var født 3.9.1848 i Sverige.(?) Ektem. fhv. komm.arb. Edvard Larsen. Bosted Os Aldershjem. Dødsårsak Vit.org.cordisLiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Takk igjen Liv.Dødsdatoen stemmer sikkert. Gift med fhv. komm. arb. Edvard Larsen stemmer godt. Men denne fødselsdatoen var ny for meg.Dette spørsmålstegnet ved fødselsdatoen, er det direkte avskrift, eller satt du det der ?Jeg søkte i Sverige, men fant ingen som passet med denne fødselsdatoen.Fra vielsen til Edvard og Helena, 16. nov. 1872, har jeg dette:' Ungk. arb. Carl Edvard Larsen og pige Helena Marie Hansdatter, fødested + oppholdssted: begge Fredrikshald. Han f. 1848 - hun f. 1846. Brudg. far Lars Hedin - brudens far Hans Johansen '.Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Sverige var direkte avskrift, og jeg satt inn spørsmålstegnet der selv, da det i overskriften din står Frhald som fødested. Det kan være feilskrevet Sverige av klokkeren eller kanskje feil opplysning fra gjenlevende familie, eller...?Jeg vet ikke hvor du har funnet vielsen til Helene og Carl Edvard, men fødselsåra opptrer visst litt varierende her og der, noe som er helt vanlig.KLOK Frhald 1869-1884 Viede 16.11.1872,nr. 48:Ungkar arb. Carl Edvard Larsen 25 år f. i Frh. og Helene Marie Hansdatter 28 år (altså 1844) også f. i Frh, fedre som du skriver, bortsett fra etternavnet til Lars Hedin er skrevet Hedlind. Forlovere: Johan Hansen og Christian Johnsen.Men det er kirkeboka som presten skrev (MINI) vi visstnok skal stole på. Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei Liv.Takk igjen.' I 10 1866-1877 07 Døde. Fødte, døde, vigde dissentere. Gaver til Emanuelkirken 1870-84 og til Tistedalen kapell 1865. '.Desverre finner jeg ikke i farten bok ( med de originale avskriftene ) jeg bruker når jeg er på arkivet, men jeg har skrevet under Carl Edvard Larsen:Kirkebok, Fr.hald. 1872, ( KB ) - ( Nr. 48 ).' Ungk. arb. Carl Edvard Larsen og pige Helena Marie Hansdatter, fødested + oppholdssted: begge Fredrikshald. Han f. 1848 - hun f. 1846. Brudg. far Lars Hedlin - brudens far Hans Johansen '.Her står brudg. far nevnt som Hedlin.Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.