Gå til innhold
Arkivverket

[#23122] Widrich Petterson Norberg, født 1736 Norge / Sverige


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Min 4. tippoldefar var Niels Peter Norberg, født ca. 1748 i flg. Folketellingen for 1801, Trondheim. Den 17 august 1795 tok han borgerskap som mesterskredder i Trondheim. og da er det opplyst at han var født i Sverige.Jeg har lagt ut en etterlysning på anbytarforum i Sverige og fikk der et tips om at han kunne være sønn av overnevnte Widrich. Navnet Widrick, Bidericka gikk igjen i flere generasjoner senere. Denne Widrich er socenapoteker i Marby sogn i Sverige mellom 1769-1772 og var gift med Anna Catarina. De er oppgitt å være fra Norge, og er omtalt som reisende slekt.Er omtalt på Anbytarforum:Etniske grupper:Resande: Vidrik og Anna Catharina. Er det noen som vet hvor de kom fra i Norge og hvem de var ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Fant dette på Anbytarforum, så du har kanskje sett det allerede:Widrich Nordberg skal ha vært gift med Anna Catharina Zakrisdotter. De skal ha fått sønnen Alexander (flott navnevalg) i 1764, død samme år. Det står videre at Widrich skal være fra Fredriksstad, Norge. Det står mer på denne siden i Anbytarforum: LenkeDet er også interessant å legge merke til at det er flere som heter Widrich Norberg (se innlegget av Anders Berg i linken over).Det skal videre stå om en Widrich Norberg i NST, bind 5: s 234.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I NST V,s.234 står: ' 1764 d. 14 sept. dödde af Hiertesprång och d. 16 ejusdem begrofs Norska mannen Widric Norbergs son Alexander, 4 1/2 år gammal (Norderö)'Dette er en av mange notiser under tittelen 'Norrmän i Jämtlands läns kyrkoböcker' samlet av Orvar J. A. Thuresson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk til Alexander og Geir. Jeg så det innlegget på Anbytarforum om sønnen Alexander, det er et fint navn, min yngste heter også det.Men jeg er litt i tvil om det er rett familie, det skiller seg 11 år i alder på Niels Peter og det synes jeg høres mye ut. Han var gift og ble far i 1779 i Trondheim og om det er ham som er nevnt her så var han da bare 20 år. Det var vel litt tidlig i de dager ? Men det er jo noe med navnene som ser ut til å stemme veldig bra.Jeg lurte også på om det fantes noe mer om dem i Fredrikstad og om de der er nevnt i noen kilder. De har sannsynligvis fått flere enn 3 barn som er nevnt ved navn, men det spørs om det kanskje bare var de som vokste opp. Ser jo at Alexander døde tidlig også. Og var de reisende så kan vel barna være født hvor som helst, både i Norge og Sverige muligens.Men den historien om at de giftet seg var veldig interresant i og med at de begge var gift fra før. Mye spennende å komme over når man holder på med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.