Gå til innhold
Arkivverket

[#23127] Fikk Ole og Sigrid en sønn i Christiania 14/9-1842?


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Denne sønnen dro til sjøs og gjemte seg i US fra 1861 under navnet Charles (noen ganger Thomas) Aufenson/Anfinson Brighton, noe som ikke gir særlig mange holdepunkter.For sikkerhets skyld giftet han seg med en dame av irsk avstamming og ga sine barn amerikanske navn, så det er heller ikke noen tips å få der.Men han skal altså ha vært født i Christiania 14/9-1842 og foreldrenes navn skal ha vært Ole og 'Sigree'.Er det noen med tilgang til kirkebøkene som kan be- eller avkrefte en slik fødsel og evt fortelle hva sønnen (og foreldrene) egentlig het?Spørsmålet stilles i håp om å hjelpe denne karen her:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner på F.S en Thomas Arnfinnsen døpt 18 sept 1842, i Østre Slidre,Oppland fylke. Foreldre Anfin Olsen og Sigrid Thomasdatter. De har også en sønn Ole Arnfinnsen døpt. 2 sep 1840. Navnlikhet også med mor Sigrid. Om disse har noen tilknytning til sjøen vet jeg ingenting om. Det var bare navnlikheten jeg stusset på. Finner ingen av dem på 1865 folketelling fra Slidre. De kan jo ha flyttet hvor som helst. Et mulig spor i en vanskelig leting etter nålen i en høystakk? Hilsen Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Takk for forslaget. Navnekombinasjonen passer jo på en måte veldig bra.Men dels blir det uttrykkelig nevnt at han ble født i Christiania, og selv om det nok kanskje kan tøyes endel, så er vel ikke Øystre Slidre det naturligste stedet å finne sjøfolk. Men alt ser ut til å være mulig i denne saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Beklager at det forrige innlegget ble litt rotete.Mener ikkke å si at jeg er på sporety av noe; men dette er et 'eksempel' på tankegangen min:238592 1916 99 9 1 06.07.1916 07.07.1916 Kai Karl Breiting ug handelsbt. m 11.04.1893 Danmark New York Kjerchow Fredrik VIII 285 Pr.att. 238593 1916 99 10 06.07.1916 07.07.1916 Henry Louis Breiting ug hovmester m 30.08.1888 Danmark New York KjerchowDette kan toles som Brighton i en amerikaners ører (særlig om det er uttalt av en av våre kjære naboer i syd!)(fikk ikke til lenke som fungerte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Tom :)Det kan jo være en mulighet for at disse menneskene som er nevnt innlegg 2 er de korrekte. Her melder de utflytting:LenkeDu skriver at Charles også brukte navnet Thomas og Anfinson og Brighton.Her er jo både Thomas og Anfinn.Gården de kommer fra heter Beito. Det kan jo fort bli til Brighton. Far Ole, mor Sigrid.Jeg synes det virker veldig påfallende.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :) Her fant jeg at Anfind og Sigrid fikk en datter til i Bergen.LenkeDet kan jo synes som om han reiser endel.Det hadde jo vært morsomt om løsningen lå så nær.*Smil* Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Takk også til Tor og Rigmor for at dere prøver å hjelpe. Jeg vil ikke utelukke at dette er de rette menneskene - men det er også mange ting som taler mot det, såvidt jeg kan se:Charles'/Thomas' fødselsdato og fødested er feil. Det siste hadde ikke betydd noe hvis det var et sted som kunne knyttes til sjøen og hvor det var naturlig å knytte det til Christiania som nærmeste større sted.Farens navn er feil.Iflg Charles/Thomas var hans eneste slektning i US en onkel (som het Ole som Charles'/Thomas' far). Såvidt jeg forsto Rigmors lenker emigrerte Arnfinn og Sigrid i 1851. Med mindre de døde 'over there' før 1861 utelukkes disse som foreldre av denne grunn.For å kunne 'overse' alle disse uoverensstemmelsene synes jeg vi må finne noe sterkere som taler for dem enn navnelikhet, hyppige flyttinger, at fødegården med (stor?) velvilje kan amerikaniseres til Brighton og en dåpsdato som nesten(!) matcher den oppgitte fødselsdatoen. Bevis for at far og sønn var skipskapteiner f. eks.Jeg mener ikke å være vrang - skulle gjerne sett at det var SÅ enkelt, selv...Nok en gang 1000 takk for hjelpeviljen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Tror jeg med ganske stor sikkerhet kan si at han - forutsatt riktig fødseldato oppgitt - ikke er døpt i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Takk for nytt innspill, Geir.Men snakker (skriver) du om Thomas Arnfinson når du skriver 'han'?Eller forteller du at intet par Ole / Sigrid fikk noen sønn i Christiania den nevnte dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ingen sønn av Ole/Sigrid i en eller annen variant. Men rent søk gjennom fødselsdato så om den er feil.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Nei, det er vel ikke så enkelt kanskje.Det som fikk meg til å stusse litt på dette, var at han du forsøker å hjelpe skriver et sted at denne Charles en tid også hadde brukt navnet Thomas Aufinsen/Anfinsen(?) Kan ikke det tyde på at farens navn er Anfind?Så ser man at en Anfin Olsen og Sigrid Tommes/Thomasdatter får en sønn (Iflg. FS) Thomas som blir døpt 18.september 1842 Østre Slidre (f.14.sept?) Fødselsdato ved uflytting kan jo være feil. De får også en sønn Ole som blir døpt (Iflg. FS)27.september 1840 (f.10.sept?)(Sønnen Ole oppkalt etter farfaren, Thomas etter morfaren.)Videre forteller han du hjelper at bestefaren hadde en bror ved navn Ole. Foruten Thomas og Ole får de døtrene Berit (Østre Slidre) og Marta (Sogn&Fjordane)Jeg har fått med meg at han skriver at Charles (Thomas?) far har navnet Ole Brighton, og ikke Anfind. Men, man har jo så veldig ofte sett at navn er blitt gjort om til noe helt annet enn hva som er det opprinnelige, og denne Anfin Olsens far har tydeligvis hatt navnet Ole.Om denne familien jeg nevner i innlegg 6, flytter 1 gang til Bergen i 1851 og til Amerika i 1854 vet jeg ikke. Jeg synes det er litt vanskelig å forstå oppsettet.Jeg prøver ikke på noen måte å forvirre,men jeg syntes det var så veldig mange ting som tilsa at det heller ikke kunne utelukkes helt. Det hadde vært så moro å kunne hjelpe.Har forsøkt mange letemuligheter på Charles, men ikke funnet noe som ligner på det du spør etter.Håper du klarer å løse nøtten til slutt. Lykke til videre.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Takk skal du ha, Geir - jeg hadde en sterk mistanke om at det var slik, men godt å få det bekreftet.Takk skal du også ha, Rigmor. Jeg trodde ikke et øyeblikk at du prøvde å forvirre - kun å hjelpe! Og jeg ser slett ikke bort fra at du kan ha rett - jeg vil bare være adskillig sikrere før jeg 'forærer' amerikaneren disse anene.Navnet Brighton kan ha kommet fra hvor og hva som helst. Det kan være fra en gård - men etter min mening i så fall helst fra en gård fra et kystdistrikt? Men det kan være tatt av helt andre grunner - kanskje et båtnavn, kanskje fra at faren var kaptein på en brigg, kanskje fra kystbyen i England etter er minneverdig besøk som skipskaptein, kanskje....Jeg så også for meg at faren het Ole Arnfinson og at Charles egentlig var en Olsen, men byttet til Arnfinson - enten i tråd med endrede navneskikker i Norge, eller i et forsøk på å skjule seg for onkelen (som han vel faktisk skriver) eller fra noe annet. Det ser i det hele tatt ut, fra de informasjonene han gir, at han hadde gjordt sitt beste for å skjule sin/foreldrenes fortid. Og/eller at opplysningene om faren er 'skryt' eller bare fiksjon for å skjule en omstreifer eller hva som helst annet.Men jeg vet ikke riktig hva jeg skal gripe fatt i når dette forsøket fra Christiania mislykkes. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Bare en tanke: Østre Slidre ligger jo i Oppland fylke, og dette fylket het tidligere Christians amt. Christians amt og Christiania kunne lett vært opphav til sammenblanding, ihvertfall 'over there'. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Men så var det dette med yrke på sjøen, da. Jeg gikk inn på 1865-tellingen for Østre Slidre og søkte på yrke: 'alle' og fikk opp 1 - en - fisker(!)Det var riktignok en mer enn jeg hadde ventet, men det sannsynliggjør ikke at den fundne familien er den rette?(I 1801-tellingen for hele Slidre kan jeg ikke finne noen i det hele tatt som hadde et yrke på sjøen - men hele tre 'jomfruer'...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hvorfor ikke forsøke å finne igjen denne familien Rigmor fant i (6)?? Selv om det er en merkelig anmerking i lenken ('..siden i Vangs') så er de i hvert fall ikke i Vang i Valdres i 1865. Om de finnes i Amerika og kan spores der lar det seg vel gjøre å få bekreftet/avkreftet denne familien.Sjømann?? Jeg har eksempler på at landkrabber stakk til sjøs i de dager også! Og flere av oss har vel eksempler på at familielegender ikke holder stikk.......Christiania? Her er koiert fra lenken i (1) der etterlysningen opprinnelig ligger: .....'. He stated that he listed Christiana (Norway) as place of birth as it was the closest city of any size' Altså; etter ameilansk målestokk er Oslo nærmeste by til (Valdres for den saks skyld)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Jeg kan jo ikke gi meg på dette spennende greiene her.Må tilbake igjen til innlegg nr.8, hvor paret Anfind og Sigrid får en datter Marta i Bergen 1853. Hvilken tilknytning har de til Bergen med bosted Mundalskreda i 1853? 8 år senere (1861)skal så familien/ eventuellt sønnene Ole f.1840 og Thomas (Charles) f. 1842 (Brighton) ha emigrert.I utflytterlistene forstår jeg ærlig talt ikke om det henspeiles på året 1851 eller 1854.Reiser de første gang i 1851 til Bergen, og andre gang i 1854 til Amerika?Og, som Tor spør: ' Hva har dette med Vang å gjøre?'Kan denne Anfind opprinnelig komme fra vestlandet et sted? Noe som kan være mer sannsynlig iflg.yrke som skipper, og at navnet Anfind var et mer brukt navn på vestlandet. Jeg bare lurer jeg :0)*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Bare meg :)Obs!Finner ikke Anfin Olsen (tok han navnet Ole over there?)Kona Sigrid Thomas/TommesdatterSønnen Ole Anfinsen (Brighton?) f. 1840, Ø. SlidreSønnen (Charles?) Thomas Anfinsen (Brighton) f. 1842, Ø. SlidreDatteren Berit Anfinsdatter f. 1851/1854? Ø. Slidre,eller datteren Marta Anfinsdatter f. 1853 Sogn & Fjordane (Mundalskreda) i FT 1865.Nytt *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.