Gå til innhold
Arkivverket

[#23129] Ca 1875, Enkefru Persen, f. Olsdatter, Kristiania/Aker ?


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Damen som mangler fornavn skal være en søster av min tippoldemor Karen Olsdatter f. 1809 i Aker av foreldre Ole olsen og Torborg Olsdtr. på Ulleren-eie. Opplysninger om Enkefru Persen stammer fra et gammelt vakkert portrett malt ca 1875 av teatermaler Olaf Jørgensen. Bakpå bildet har min farfar skrevet Enkefru Persen, søster av skreddermester Hans Jørgensens hustru, (Karen Olsdatter) Teatermaler Olaf Jørgensen emigrerte til USA i 1890. Han har også malt bilde av sine foreldre. Kopi av disse maleriene ligger på Robert Chr.H. Skoglys hjemmeside om Akergårder/plasser. Her er også slektsopplysninger om søster til ' tante Persen'. I brev fra Olaf Jørgensen 1907, New York, til min oldefar, blir også 'tante Persen' nevnt, dessverre heller ikke her med fornavn. Jeg har fått kontakt med etterkommere av Olaf Jørgensen i USA, og de er svært interessert i opplysninger om anene i Norge. Hvis noen kan hjelpe meg med å finne damens fornavn, hadde det vært flott. Her er en lenke til Robert Chr. H. Skoglys hjemmeside, med bildekopier og slektsopplysninger. Lenke På forhånd takk for hjelp til å løse familiemysterier. Hilsen Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Ser at Ole Olsen og Torborg Olsdatter skal være fra Nes i Akershus. Kan dette da være enkefru Persen, født Marie Olsen, i 1796 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100029023405&lds=1®ion=12®ionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke ? Familien finner vi vel igjen her i FT1801: LenkeSer at en Marie Olsen gifter seg med Johannes Pedersen i Nes, Akershus i 1829, men det blir vel ren gjetning - også siden familien flyttet til Ulleren-eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk til deg Alexander Lange. Dette ser svært interessant ut. Jeg har også funnet familien på Nes og den samme Mari, men jeg har ikke hennes giftemål med en Pedersen. Dette kan være et godt spor. Håper fortsatt på hjelp til letingen. Jeg har fotografi av den ukjente 'tante Persen' i tillegg til en fotokopi av Maleriet av henne. Karen Olsdatter og fru Persen har samme type hodepynt på maleriene. Ved siden av fotografiet av 'tante Persen' var det også et bilde av en ung dame som kan være hennes datter. Olaf Jørgensen, teatermaleren har også malt et portrett av en ung ukjent gutt. Bildet hang ved siden av maleriet av ' Tante Persen'. Begge maleriene er fortsatt i familiens eie, men jeg har bare fotokopier av dem i dag. Blir svært glad for all hjelp i denne saken. Skal sende fotokopi av maleriene til Robert Chr.H. Skogly, når jeg får bekreftet damens fornavn og hvem hun var gift med. Finnes det kirkebøker som kan bekrefte giftemålet tro?Mvh Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.