Gå til innhold
Arkivverket

[#23131] Finner ikke Mandsværket gård, Bergen i FT 1875


Gjest Bjørn Hamre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Hamre

I folketellingen for 1865 finner jeg Mannsverk gård ved å velge Bydel = Landås. Der finner jeg Lars Ellefsen som Husfader og Selveier.Jeg prøver å finne ut hvem som er på denne gården i 1875-tellingen for Bergen, men finner hverken Lars eller gården. Er det jeg som ikke er flink nok til å søke, eller? Er det mulig å få vite hvem som er på gården i 1875 eller få noen tips om hvordan jeg skal finne gården i 1875-tellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ved landsdekkende søk i 1875 tellingen får jeg et treff på gården.Men tilsynelatende ligger gården øde i 1875. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

BT hadde en artikkel om denne gården for ikke lenge siden, den ligger ute på nettet: [url="http://bt.no/lokalt/bergen/article273056>http://bt.no/lokalt/bergen/article273056 Av denne går det fram at Lars Ellefsen eide gården fram til 1877 da han overlot det til sin sønn Ellef. Ellef finner du forøvrig i 1875-tellingen som midlertidig bosatt på Indre Hamre i Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Johannessen

Folketellingen 1875 er ikke komplett edb-registrert, noe man kjapt ser ved å klikke på fylke. Mannsverk (og Landås) lå i Årstad og folketellingen 1875 for Årstad ligger ikke som database her på DA. Det er selvsagt mulig å finne ut hvem som bodde på Mannsverk i 1875, men da må man bruke originaltellingen som befinner seg ved Statsarkivet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hamre

HeiJeg så artikkelen i 'papiravisen' så det var derfor jeg var overrasket over at jeg fant gården med null personer i 1875-tellingen. Men hvis Mandsverk fortsatt hørte til Årstad (og ikke Bergen) i 1875, og Årstad ikke er registrert, så forklarer jo det saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Folketellingen for Årstad sokn i 1875 er registrert, men ikke lagt ut. Det bodde ni personer på Mandsverket:436 1-178 * Lars Ellefsen Mandsverket m Husfader g Gaardbruger Selveier 1810 Ølve S. Kvindh. Pr.gj. Mandsverket 339f 1 Hest, 1 Føl, 11 Kjør, 1 Kvige, 6 Faar, 5 Lam, 2 Grise 1 1/2 Tønde Havre, 1/4 Tønde Havre til Grønfoder, 4 Tønder Poteter.436 1-178 Kari Pedersdatter Mandsverket f hans Kone g Husmoder 1822 Ølve S. Kvindh. Pr.gj. Mandsverket 339f436 1-178 Lars Larsen Mandsverket m deres Søn 1862 Ølve S. Kvindh. Pr.gj. Mandsverket 339f436 1-178 Andreas Larsen Mandsverket m deres Søn 1865 Aarstad S. og Pr.gj. Mandsverket 339f436 1-178 Synneva Johannesdtr. Fjeldbirkeland f Tjenestepige ug Tjenestpige 1848 Birkeland S. Fane Pr.gj. Mandsverket 339f436 1-178 Ellef Larsen Mandsverket Fraværende (Hamre Fane S) g Søn av nr. 1 og 2 g Hjælper Faderen med Gaardbruget 1848 Ølve S. Kvindhered Pr.Gj. Mandsverket 339f436 1-178 Orlaug Olsdatter Mandsverket Fraværende (Hamre Fane S) g hans Kone g Hjælper til med Huststellet 1849 Fane S. og Pr.gj. Mandsverket 339f436 1-178 Peder Larsen Mandsverket Fraværende (Nedre Landaas) m Søn af no. 1 og 2 g Hjælper Faderen med Gaardbruget 1851 Ølve S.Kvindh. Pr.gj. Mandsverket 339f436 1-178 Karn Susanna Larsdatter Mandsverket Fraværende (Hamre Fane S) f Datter af no. 1 og 2 1867 Aarstad S. og Pr.gj. Mandsverket 339f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.