Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Bjørn Hamre

[#23131] Finner ikke Mandsværket gård, Bergen i FT 1875

Recommended Posts

Gjest Bjørn Hamre

I folketellingen for 1865 finner jeg Mannsverk gård ved å velge Bydel = Landås. Der finner jeg Lars Ellefsen som Husfader og Selveier.Jeg prøver å finne ut hvem som er på denne gården i 1875-tellingen for Bergen, men finner hverken Lars eller gården. Er det jeg som ikke er flink nok til å søke, eller? Er det mulig å få vite hvem som er på gården i 1875 eller få noen tips om hvordan jeg skal finne gården i 1875-tellingen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Thorstensen

Ved landsdekkende søk i 1875 tellingen får jeg et treff på gården.Men tilsynelatende ligger gården øde i 1875. Mvh. Rune Thorstensen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Johannessen

BT hadde en artikkel om denne gården for ikke lenge siden, den ligger ute på nettet: [url="http://bt.no/lokalt/bergen/article273056>http://bt.no/lokalt/bergen/article273056 Av denne går det fram at Lars Ellefsen eide gården fram til 1877 da han overlot det til sin sønn Ellef. Ellef finner du forøvrig i 1875-tellingen som midlertidig bosatt på Indre Hamre i Fana.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Johannessen

Folketellingen 1875 er ikke komplett edb-registrert, noe man kjapt ser ved å klikke på fylke. Mannsverk (og Landås) lå i Årstad og folketellingen 1875 for Årstad ligger ikke som database her på DA. Det er selvsagt mulig å finne ut hvem som bodde på Mannsverk i 1875, men da må man bruke originaltellingen som befinner seg ved Statsarkivet i Bergen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Hamre

HeiJeg så artikkelen i 'papiravisen' så det var derfor jeg var overrasket over at jeg fant gården med null personer i 1875-tellingen. Men hvis Mandsverk fortsatt hørte til Årstad (og ikke Bergen) i 1875, og Årstad ikke er registrert, så forklarer jo det saken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Folketellingen for Årstad sokn i 1875 er registrert, men ikke lagt ut. Det bodde ni personer på Mandsverket:436 1-178 * Lars Ellefsen Mandsverket m Husfader g Gaardbruger Selveier 1810 Ølve S. Kvindh. Pr.gj. Mandsverket 339f 1 Hest, 1 Føl, 11 Kjør, 1 Kvige, 6 Faar, 5 Lam, 2 Grise 1 1/2 Tønde Havre, 1/4 Tønde Havre til Grønfoder, 4 Tønder Poteter.436 1-178 Kari Pedersdatter Mandsverket f hans Kone g Husmoder 1822 Ølve S. Kvindh. Pr.gj. Mandsverket 339f436 1-178 Lars Larsen Mandsverket m deres Søn 1862 Ølve S. Kvindh. Pr.gj. Mandsverket 339f436 1-178 Andreas Larsen Mandsverket m deres Søn 1865 Aarstad S. og Pr.gj. Mandsverket 339f436 1-178 Synneva Johannesdtr. Fjeldbirkeland f Tjenestepige ug Tjenestpige 1848 Birkeland S. Fane Pr.gj. Mandsverket 339f436 1-178 Ellef Larsen Mandsverket Fraværende (Hamre Fane S) g Søn av nr. 1 og 2 g Hjælper Faderen med Gaardbruget 1848 Ølve S. Kvindhered Pr.Gj. Mandsverket 339f436 1-178 Orlaug Olsdatter Mandsverket Fraværende (Hamre Fane S) g hans Kone g Hjælper til med Huststellet 1849 Fane S. og Pr.gj. Mandsverket 339f436 1-178 Peder Larsen Mandsverket Fraværende (Nedre Landaas) m Søn af no. 1 og 2 g Hjælper Faderen med Gaardbruget 1851 Ølve S.Kvindh. Pr.gj. Mandsverket 339f436 1-178 Karn Susanna Larsdatter Mandsverket Fraværende (Hamre Fane S) f Datter af no. 1 og 2 1867 Aarstad S. og Pr.gj. Mandsverket 339f

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.