Gå til innhold
Arkivverket

[#23139] Utvandret til Canada, hvordan lete i skipslister etc.


Gjest Synne strømsøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Synne strømsøe

Prøver å finne litt data om Sigurd Harildstad, f. 08.11.1874 i Nord-Fron, død 20.10.1920 i Alberta, Canada. Han reiser ut 09.08.1907 med United States, finner ham her:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emikra1&variabel=0&postnr=179516&fulle=true&spraak=n>Lenke Han tok land i Canada i 1913, funnet her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne strømsøe

Ja, det er en del med det etternavnet i Canada, uten at jeg kjenner sammenhengen. Det var også flere med samme etternavn som tok land i Canada, men jeg vet ikke om det er slekt eller om de hadde annen tilknytning til gårdene. Offisielt døde han ugift, og jeg prøver å lete etter eventuelle sambygdinger/etc. på overfartene, men jeg finner ikke siste utfarten fra Bergen. Det er også vanskelig å søke på dato på utfarten 09.08.07, får bare feilmelding, selv om jeg søker på reisedato 'børjar paa'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adele Goa

Western Land Grant for Sigurd Harildstad SW 20-30-11-W4 legge på en liten by som hater Stanmore, Alberta.Stanmore er i en kommune som hater Rose Lynn. I Local History Book, din bygdebok, Roads to Rose Lynn er en del om Johannes/John A. Harildstad. Det sta at etter John døde hans bror [ikke navn bare bror] bruke gaard for et par år. Den bok kan du finne på Alberta Heritage Digitization Project atI will check the information at the Alberta Genealogical Society's Library to see if there are any records for Sigurd as soon as I am able to get there. Håper i nest 14 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

De andre Harilstad-ætlingene i Canada stammer da trolig fra Harildstad i Heidal (nå Sel kommune), hvor det er to garder med dette navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Thanks to Adele Goa for a very interesting link! It must have been difficult times.Do you know where the other land he took, together with Gust Guttorsen is situated: NW part of Section 15, Township 37, Range 3, west of the 4th meridian.I have an old letter signed John, guess his last name is Myklebø, from the text, (born in Canada but returned to Norway, his father emigrated in 1901), telling that when Sigurd died, his father (Myklebø) and Hans Andersson Åsen from Kvikne arranged for the funeral - submitting a picture of the grave taken in 1938 with a big stone, telling that there are now 8 graves there. It could have been interesting to know where this is. I have searched for where Myklebø and Aasen had their land, but it is difficult for me to tell if they lived in the vicinity.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg har også en emigrant til Canada som jeg ikke vet noe om. Svært glad for hjelp! Min farfars eldre bror Peder Kristian Johannessen ble født i Drammen 30. mai 1886 og emigrerte fra Oslo den 13. februar 1909 med Montebello av Wilson Line til Hull for videre reise til Canada med Canadian Pacific Line. Det er mitt siste sikre spor etter ham. I følge 'muntlig overlevering' i slekten endte han opp som eidendomsmegler i Manitoba (sannsynligvis i Winnipeg) og døde ugift og barnløs en gang i 1940- eller 1950-årene. Jeg la inn etterlysning på en Winnipeg-etterlysningsside for noen år siden, men fikk aldri noe svar. Han kan ha stavet navnet på forskjellig vis, Johannesen/Johansen/Johnson (I emigrantprotokollen står han som Peder Kristian Johans.), eller kanskje også ha anvendt farens (faren het Johannes Pedersen) partronym, Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

I found the location of the other land he took, counting townships from the US border and ranges from 110 degrees. This must have been in the vicinity of BODO - many Norwegians there?The old map given on the Canadian site is confusing compared to my atlas, are the borders between USA and Canada changed since then?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Kristianiafjord gikk fra Oslo via Kristiansand, Stavanger og Bergen før den stakk mot USA. Dersom Sigurd var fra Nord-Fron er det vel mulig at han gikk ombord lenger øst enn Bergen. Jeg har ikke klart å finne ham i Oslo-listene eller i Stavanger. Og listene for Kristiansand har et hull mellom september og desember 1914. Kan han være der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Kikker man på de originale manifestene fra Sigurds ankomster til USA i 1907 og 1914, ser vi at ankomsten 20. august 1907 (dataregistrert som Haraldstad, men i manifestet er det riktig skrevet) er hans første besøk i USA. Det opplyses at 'final destination er New York, men at broren John Harildstad bor i USA fra før. I 1914 opplyses det at Sigurd har bodd to år i USA fra før; 1907-1908 i Minn.(forkortelse for Minnesota?)'Final destination' og 'home' er oppgitt å være Alta, Stanmore. Her er vel Alta en forkortelse for Alberta. Faren er oppgitt å være John Harildstad, Vinstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Her har du familien i 1875-tellinga. Faren er grangivelig Tjøstel. Når han er oppfrøt som John i et av manifestene er det mulig at Sigurd kan ha brukt farens patronym, Johnsen, under emigrasjonen i 1914. Det er i hvert fall et alternativ når man leter. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adele Goa

Hei Synne, The second location for the Western Land Grant NW 15-37-3-W4 is certainly near Bodo, Alberta. The largest town near that location is Provost, Alberta. There was a large settlement of Norsk in that area including some of my family.I will check the Local History Book for that area and see if there is any mention of Sigurd. That book is not on-line as far as I know.I will see what the Alberta Genealogical Society has in their records as soon as I can. The hours are not very convenient for me during the summer. I will also check the Western Land Grant records at the Provincial Archives of Alberta when I am able. If you would rather not wait the Provincial Archives of Alberta will do a search for you of the Western Land Grant records for a fee. I would be happy to do that for you myself but I will not be able to get there for about 10 days.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Til per helge seglsten: Takk for interessante opplysninger - det er riktig familie du henviser til. Han kjøpte jord i Stanmore og Bodo, så vidt jeg leser ut fra arkivene, i 1913. At hans bror Jo(h)n , min bestefar, evt. har bodd i USA tror jeg ikke stemmer. Hans to andre brødre døde før han utvandret, så dem kan det heller ikke være. Jeg finner også at en Johannes A. Harildstad tok land i Canada omtrent på samme tid som Sigurd, og Adele Goa ga en lenke til en beskrivelse av en John A. Harildstad i Canada. Er du sikker på at det står bror? Eller ville det være en fordel å skulle til en så nær slektning når man var på Ellis Island?Det var vel også ofte at de som utvandret tok navnet til den gården man bodde på /arbeidet på selv om det ikke var slekt.Ellers virker det rimelig at han oppgir farens patronym Johnsen som du antyder, som farens navn. Tjøstel var nok ikke et like greit navn å ha som fars navn når man ankom Amerika.And to Adele Goa: Thank you very much for using your time to look for information. I'm not in a hurry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Da fant jeg de andre med navn Harildstad som tok land i Canada, de kom fra nabogården i Kvikne, Nord-Fron: Harildstad nordre, og er så vidt jeg vet ikke i slekt med min ane. Minst tre brødre utvandret, barn av Amund Ellefsen Harildstad og Berte Johannesdtr.:1. Per (Peder) Amundsen Harildstad f. 1868, utvandret 1892 til Montreal, reise prepaid så da var der kanskje flere2. Mathias Amundsen Harildstad f. 1882 utvandret 1905 til Minnesota3. Johannes Amundsen Harildstad f. 1876 utvandret 1907 til Canada, det er nok han som er beskrevet i boken Roads to Rose Lynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Adele Goa

In the Local History Book for the Provost area, Early Furrows, published in 1977 there are a few lines: page 307 'SORENSON HARALDSTAD Sorenson came from Norway to visit Andrew Moens. He stayed on with them for many years. He is buried in Skyline Cemetery.' There is nothing in the articles about Andrew or Knut Moen about this Sorenson Haraldstad. [pages 312 & 313] The only listing in the AGS Master Surname Database, that is even close to Sigurd Harildstad is: HARALSTAD, A.S. [Annon] 1883 – 27 Jun 1948S. (Sorenson)Buried in # 106, Skyline Lutheran Cemetery, in Cadogan, plot 3, 11a.He died 27 June 1948, far too late to be Sigurd.I don't think this is Sigurd, with many spelling mistakes. But it is interesting that they show this name as Annon and Sorenson. Perhaps the Annon is for Amund. And perhaps Sorenson should be Sorensen as in son of Soren.There is nothing else in Early Furrows regarding any other name that could be your Sigurd Johnsen/Johansen Harildstad.I also had Roads to Rose Lynn and there is nothing in there that leads to a Sigurd Harildstad.I had hoped that the AGS Master Surname Database would have something in it for Sigurd but no luck with that.I will check the Western Land Grant record, perhaps it can tell us some more, and all the other records at the Provincial Archives when I am able to get there.I will keep my eyes open for anything that may lead to further information on Sigurd.Unskyld alle i englesk men det er lit vanskelig å skrive i godt norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.