Gå til innhold
Arkivverket

[#23148] Karoline Hagen f. Engelstad i 1864 på Modum


Gjest Jørn Herstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Herstad

Søker kontakt med noen i slekta som kan si meg noe mer om mine oldeforeldre ;Karoline Torgersdatter HAGEN f. 16.10.1864 på ENGELSTAD i Modum- gift med (Nils) Petter HAGEN ( 1857 -1924 )- fikk barna ; Anders i 1886, Anna Mathea i 1887 Thomas i 1889 Kristian i 1891 Sigurd ( Olai )i 1893 Dagny Margrethe i 1894 (Min farmor) Signe ( Kristine ) i 1900. PETTER HAGEN´s foreldre var ; Gårdbruker Anders Nilss. f.1821 på Hassel-Hagan i Modum og Kirstine M. Paulsdatter fra Eiker f. 1824. De hadde foruten (Nils)Petter - barna Ingeborg D. f.1855 og Olaus f. 1862.Er det noen der ute som kan hjelpe meg ????Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

På Fam.search finner jeg ei Caroline Torgersdtr. f. 15-10-1864 og døpt 11-12-1864 i Modum med foreldre Torger Olsen og Anne Matea Torgersdtr. Det er disse i 1865 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei Carsten - takker for opplysningene - det må nok være dem - men jeg ble noe forvirret når det dukket opp en Karoline Torgesd. til - født i 1864 og døpt den 16.10 1864 (men fra nabokommunen Sigdal.)Den andre er nevnt som 2 år i FT 1865.Hvordan kommer jeg videre..?Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det finnes bygdebøker for Modum, vet ikke om du har sett i de. Er det bakover i tid du vil?Torger og Anne Mathea gifter seg 23-11-1855 i Modum med fedre Ole Olsen og Torger Johnsen. (Opplysn. fra Fam.search)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo Jørn.Denne Kirstine Poulsdatter f. 1824 som du opererer med her; Hva vet du om henne. Jeg spør fordi jeg jeg leiter etter ei Kirstine Margrethe Poulsdatter født i Eiker i 1825.Den Kirstine jeg leter er 'oppvokst' på/i Flesseberg-hagan - nabobruket her jeg bor, og hun var datter av Ingeborg Pedersdatter og Poul (Povel) Pedersen. Kan det være denne Kirstine som gifter seg med Anders Nilsen?mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei Tor Kenneth, Det kan det være - sannsynligvis ; Angitt i FT 1865 under Modum (post1308) som Kristine M. Paulsdatter 41 år , født i Eker prestegjeld.Det er ikke alltid alderen stemmer helt nøyaktig. Har du mere fakta om hennes slekt ?Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Jørn. Jeg vet ikke så mye nå. Har akkurat begynt å 'grave' i Flesseberg-hagen.Har litt liggende fra ca.1830 og fremover... Blant annet skiftet etter moren. Dermed Kirstine Margrethe sine søsken. Og noen etterkommere.Skal sjekke giftinga en av de første dagene. Ser av debatten at det kan finnes en ekteskapsinngåelse i kirkebøkene for Eiker 23. mai 1855. Det kan muligens sies noe der. hadde kanskje et håp om at du hadde sett den...Ettersom dette temaet ligger litt på siden av overskriften din kan du maile meg på; tallmoen - også den rare a - deretter; start.noTor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei igjen Tor Kenneth.Fikk ikke sendt deg over mail så jeg tar det her.Her finner du Familen til Kristine ved FT 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60623&variabel=0&postnr=6383&fulle=true&spraak=n>LenkeOg her er mine oldeforeldre´s barn FT 1900 LenkeMin farmor er Dagny Margrethe Hagen gift med Johan Elias Andersson HERSTAD f. 1896 i Naustdal , S&F. LenkeDe hadde 2 barn Mina og min far Hugo Herstad (1924 - 1962) - min mor Mossa Ourdahl f. 1922 i Drammen med slekt på Modum - hennes oldefar var Kaptein Erling Landt Ourdahl ( nevnt som Elling Nielsen) sønn av Klokker i Modum Niels Ourdahl og Anne Pedersdtr. TANDBERG LenkeDet var litt om endel av Kristines arvinger m.m.Kan Kristines fbesteoreldre vær denne Peder Michelsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Kirstine M Poulsdtr er ved ekteskapsinngåelsen i 23.05.1855 datter av Poul Pedersen (i følge F.S.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Magne. Er notert. Kirkeboka vil trolig kunne si noe mer. Men at det er rett dame ligger vel i korta, det er bare det at korta ikke er bevis i denne sammenhengen... Hallo Jørn. Har også mottatt det samme på mail, som du la ut i ditt siste innlegg.Så det er framme her i Holegata, hvor innkjøringa til Flesseberghagen er.Du har rett familie i 1800-tellinga. Kristines bestforeldre var Peder Michelsen og Margrethe Larsdatter som du har funnet på Flesseberg i den nevnte tellinga.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Her er opplysninger i dødsfallmelding fra lensmann i Søndre Modum til sorenskriveren. Fhv. småbrukers hustru Karoline Hagen, Hassel pr. Skotselv f. 16/10 1864 dør 6/6 1942. Hun er enke etter gårdbruker Nils Petter Andersen Hagen f. 21/12 1857 og død 24/12 1924. De har 8 barn. Anders Hagen f. 30/1 1886 er kjøbmann i Aadal, Anna f. 3/12 1887 er gift med trykkerieier Johan Thorkildsen, Drammen, Thomas Hagen f. 9/9 1889 er murer i Skotselv, Kristian Hagen f. 17/7 1891 er snekker i Skotselv, Sigurd Hagen f. 15/9 1893, Skotselv, Dagny f. 31/3 1896 g.m., Johan Herstad, Drammen, Signe f. 22/1 1900 g.m. gårdbruker Ole Holth, Skotselv og Sverre Hagen f. 9/5 1902 er gårdbruker på Simostranda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Opplysninger i dødsfallmeldinger fra lensmann i Nordre Modum til sorenskriveren. Matea Thorgersd. Engelstad f. 9/9 1830 dør 19/11 1905. Hun er enke etter arbeider Torger Olsen Vikertangen/Engelstad som er død 27/9 1897, 70 år gammel. De har 6 barn. Elisabet g.m. Ole Olsen Brodal ved Skotselven i Bakke sogn. Marte, er død, men efterlater 5 barn av egteskab med Martin Larsen Volden/Vahl, Aamodt, Karl,Martha,August,Anna, Helga i alder fra 19 til 10 år (i 1905).Ole Thorgersen, smed, Sagene, Kristiania, Trine g.m. Andreas Jacobsen, Drammen, Karoline g.m. Petter Andersen Hagen, bosat i S. Modum (Skotselv), Andrea g.m. Johan Tollefsen. Han er i Amerika. Hun i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Ved folketellinga i 1891 befinner Karoline sine foreldre Torger Olsen og Anne Mathea Torgersdatter seg i Eiker. Rettere sagt i krets 27 og på liste 60. Jeg vet ikke nå hvor i Eiker dette er, men lista vil trolig gi svar på det. Torger Olsen sies da å være Elvearbeider.Ved denne tellinga befinner de seg hos dattera Elisabeth og hennes mann Ole Olsen.Tellinga i 1875 for Eiker viser forøvrig at Karolines to søstre Elisabeth og Trine da var på Horsrud. Elisabeth og Ole Olsen er allerede gift og bor i drengestuen på gården. Trine Torgersdatter er reg. som tjenestjente der, og en liten kuriositet er det jo da at de her har selskap av en mann som ender som norsk statsminister; Christopher Horsrud (Hornsrud). Han var sønnen på gården og det sies ved tellinga i 1875 at han da hjalp moderen med gården. På sett og vis tjente altså både en kommende statsminister og Trine her.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Takker så mye til Tor Kenneth og Arnt !Hvordan kommer Karoline´s etternavn ENGELSTAD inn?I FT 1864 er hun nevnt under KJØLSTAD [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60623&variabel=0&postnr=3166&fulle=true&spraak=n>LenkeOg i FT 1900 med Engelstad under TANGEM LenkeForøvrig letter jeg også etter Karolines mann sin farmor - Niels Andersson HASL-HAGEN ´s kone ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Det er vel mulig at du har sjekka dette sjøl nå Jørn, men hun som gifter seg med Anders Nilsen er jenta fra Flesseberghagen. Det har kommet ei regnskur eller to idag som medførte litt ekstra tid... da måtte jeg bare...'Ungkarl Anders Nilsen 32 år Aaseie (Eiker), født på Modum, og pige Kirstine Margrethe Paulsdatter Flessebergeie 30 år' gifter seg i Eiker 23. mars 1855. (Side 406 i kirkeboka for angjeldende periode.)Fedrene sies å være: Nils Halvorsen og Paul Pedersen.Forloverne var Ole Johnsen Røreneie og Ole Eriksen Aaseie. Tillysningsdager var 4, 11 og 18 mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.