Gå til innhold
Arkivverket

[#23151] Anne Haagensdatter,1821 Kråkstad og Ole Arnesen ,1820, Enebakk


Gjest Kristin Berthelsen Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen Jensen

Jeg har fått så god hjelp i forumet, at jeg prøver igjen. Jeg har lett i kirkebøker etter dåp eller konfirmasjon, men uten hell. De ble viet 1849 i Enebakk kirke Ser ut som faren til Ole heter er Arne OlsenDe bodde med familien på husmannsplassen Juterud under Østby. I bygdeboka for Enebakk står de her med barna Julie og Carl August. Ca 1850.Ole bodde med familien (også her står det ca 1850) på husmannsplassen Lunden under gården Linnestad. Lundens eier var Caspar Rasmussen. Iflg bygdebøker fra Vestby står det at Ole sluttet som husmann rett etter konens død (06.06.1869 i Vestby).På forhånd takk !:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Da Ole Arnesen og Anne Haakensdatter giftet seg i Enebakk 29.11.1849 ble hans alder oppgitt til 25 år og hennes til 20. Hans far var A. Olsen, og hennes far er oppgitt til H. Olsen. Presten har imidlertid skrevet feil i kirkeboken. Hennes far skal være Haaken/Haagen Larsen. Du finner Annes familie i mange generasjoner bakover på Grasholt under Vestby i Enebakk, Enebakk bygdebok III s. 523-24. Der fikk de også to barn ifl. bygdeboken: Johanne Melie i 1854 og Hans Christian i 1856.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er de to første barna som begge er født i Enebakk:Enebakk kirkebok nr. 9, s. 164, Døbte 1850 nr. 45 (Piger), Født: 28 Juli, Daab: 22 Sept. Navn: Julie. Forældre: Ole Hansen [Hans er rettet til Arne] og Anne Haakensd. Juterud. Faddere: Petra Maria Hansd. Østby, Johanne Haakensd. Vestby, Haaken Larsen og Lars Haakensen Græsholt, Johannes Larsen Kjelgaard. Hjemmedøbt af ?? Marthe ??.Enebakk kirkebok nr. 9, s. 176, Døbte 1852 nr. 6 Drenger), Født:11 Jan, Daab: 1 Fb. Navn: Carl August. Forældre: Ole Arnesen og Anne Haakensd. Juterud u. Østby. Faddere: Petra Maria Hansd. Østby, Karen Hansd. Stang?, ?? Botolph? ??nd, Halv. Holmsen Østby.[Jeg tok meg ikke tid til å studere fadderne så nøye, for det var vanskelig å lese der)Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen Jensen

Carsten og Laila ! Takk for hjelp. Bygdeboka fra Enebakk blir bestilt på biblioteket i morgen! :o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

I Familysearch fant jeg at det er en Ole Arnesen som er døpt i Kråkstad 16. mai 1824. Foreldrene heter Arne Olsen og Johanne Simensdatter.Hvis de som er i Vestby i 1865 er de samme som giftet seg i Enebakk så er det rotet ganske mye med opplysningene!Ole Arnesen er ant. født i Kråkstad, ikke i Enebakk, jeg kan i hvert fall ikke finne ham født der. Alderen er også feil.Anne Haagensdatter er født i Enebakk i 1828, ikke i Kråkstad. Hennes alder er også feil, dessuten kalles hun Pedersd.Barna Julie og Hans [Christian] er født i Enebakk, ikke i Vestby, men deres alder stemmer omtrent.I morgen skal jeg se på inn- og utflyttede i Enebakk og se om jeg finner noen oppklaring der.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen Jensen

Hei ! Jeg vet at det er denne familien som bodde på husmannspalssen under Linnestad i Vestby. Anne heter Haakensdatter når hun døper barna og hun heter Anne Haakensdatter Linnestad i kirkeboken når hun dør. I bygdeboka står det jo at de bodde på Juterud + Lunden i 1850. Barnas navn stemmer, så det er som du sier mye rot her. I FT 1875 er de to yngste Henriette og Laura satt bort på nabogården til Linnestad og Ole er forsvunnet. Snilt av deg og sjekke videre. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg har sett gjennom inn- og utflyttede i Enebakk kirkebok fra 1833 til etter folketellingen i 1865, men fant ingenting om Ole Arnesen og familien. Det er mulig at jeg kan ha oversett noe, for det er så liten skrift og fotograferingen er dårlig noen steder.Fant heller ikke Ole Arnesen blant de konfirmerte i Enebakk fram til 1849.Du må nok undersøke i kirkeboken for Kråkstad. Kanskje det er noen spor der.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen Jensen

Hei Laila !Jeg har vært å lånt Bygdeboka idag, og koser meg nå med Annes familie. Ole blir nok en liten nøtt. Takk for all god hjelp:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.