Gå til innhold
Arkivverket

[#23159] Amerika, 1930: Oppslag i folketelling


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Er det noen som har tilgang til tellingene på Ancestry.com og som kan sjekke noe for meg.Jeg har slått opp og funnet en familie:Melvin A. Solberg, 44 år, Steele, Minnesota. Når jeg søker på Solberg-navnet i Steele får jeg opp 6 personer som jeg antar hører til samme familie, men for å være sikker skulle jeg gjerne fått det sjekket.Det er Melvin, 44, Lavilla, 34 (antar det er hans kone) Mary C. Solberg, 4 10/10 Sylvia Solberg, 2 4/12 (antar det er deres barn) Carrie Solberg, 73 (tror det må være Melvins mor) Hellen I Solberg, 15 (tror det er Carries barnebarn)Hvis det står andre opplysninger om disse er jeg interesert i det også.http://www.stevemorse.org/census/ancestry.htmlBeste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Dette fikk jeg opp da jeg foretok et søk på Solberg, Steele i Minnesota:1930 United States Federal Census Viewing records 1-6 of 6 matches for: SolbergMelvin A Solberg Blooming Prairie, Steele, MN 44 1885 Wisconsin White HeadLavilla Solberg Blooming Prairie, Steele, MN 34 1895 WifeMary C Solberg Blooming Prairie, Steele, MN 4 10/12 1925 DaughterSylvia Solberg Blooming Prairie, Steele, MN 2 4/12 1927 DaughterCarrie Solberg Blooming Prairie, Steele, MN 73 1856 Wisconsin White HeadHellen I Solberg Blooming Prairie, Steele, MN 15 1914 Granddaughter.Håper det var dette du var ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Tilleggsopplysninger: Lavilla er fra Iowa, de var henholdsvis 27 og 23 år da de giftet seg. Lavilla's foreldre er begge fra Minnesota, Melvin har far fra Norge og mor fra Wisconsin. Melvin's yrke er oppgitt å være manager, arbeidsted: retail 'lumber' yard.Hellen er barnebarn til Carrie. Carrie har foreldre som begge er fra Norge, Hellen er født i Minnesota, med far fra Wisconsin og mor fra Minnesota.Dette er de opplysningene jeg klarte å trekke ut fra tilleggsopplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Dødsdato på Melvin:Minnesota Death Index, 1908-2002 has 6 matches for: Melvin Solberg « List of Matches « Previous MatchPersonal Information What to do next?Name: MELVIN A. SOLBERG Birth Date: 03/03/1886 00:00:00 Death Date: 01/11/1961 00:00:00 Death Place: HENNEPIN State File Number: 006830 Mother's Maiden Name: BRUNSWOLD Minnesota Death Index, 1908-2002 has 1 match for: Lavilla Solberg « List of MatchesPersonal Information What to do next?Name: LAVILLA H. SOLBERG Birth Date: 11/07/1895 00:00:00 Death Date: 12/25/1970 00:00:00 Death Place: HENNEPIN State File Number: 031548 Mother's Maiden Name: HAUGENMulig dette er rette Carrie:Minnesota Death Index, 1908-2002 has 2 matches for: Carrie Solberg « List of Matches « Previous MatchPersonal Information What to do next?Name: CARRIE SOLBERG Death Date: 04/18/1935 00:00:00 Death Place: STEELE State File Number: 015427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen hjertelig takk for hjelpen. Tror nesten jeg må skaffe med dødsattesten til Carrie. Det står oppgitt hele tiden at hun er født i Wisconsin. Hun jeg er ute etter er født i Norge. Trodde først det var en feil at det sto hun var født i Wisconsin. Fikk høre at det ikke var uvanlig med feil fødested. Når har det imidlertid dukket opp samme opplysningen i flere tellinger, og da kan det jo tyde på at hun virkelig er født der. Hun het Kari Bjerkager da hun ble gift med Arnt Solberg 9.8. 1884 i Eau Claire.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Ved nærmere ettersyn ser jeg at Melvins mors pikenavn var Brunswold. Det er vel henne som i FT 1860 er nevnt som Carry O. Brunsvold, 5 år, bosatt i Rock county. Skulle gjerne sjekket hva som står om denne familien i folketellingen. Det er fare for at det er feil familie jeg har.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

1860 census'en inneholder ikke så mye mer om Carry, hun er oppført som 5 år og fra Wisconsin. Foreldrene er Ole N. Brunsvold 40år fra Norge, Margrete 38 år fra Norge, Nils O 12 år, Ole 9 år, Canute? 7 år alle fra Wisconsin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hva mer vet du om Arnt og Kari etter at de emigrerte til USA? Jeg kan gjerne hjelpe deg å lete, men da trenger jeg litt mer håndfaste opplysninger om det du har fra før, slik at jeg ikke gjør dobbeltarbeid. Forstår deg slik at det er etterkommerne til Arnt og Kari du leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk skal du ha. Det jeg egentlig leter etter er barna til Ingebrigt Eriksen Bjerkager, f. 1815, og hans kone Ane Fredriksdatter, f. 1821, i Rennebu. De hadde 10 barn, og 7 av disse reiste til Amerika. De er disse 7 jeg prøver å finne yt mere om:1) Randi, f. 1845 2) Ingeborg, f. 1846 3) Ane, f. 1852 (St. Ansgar, Iowa, Utv. 1882) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMITROND&variabel=0&postnr=31012&fulle=true&spraak=n>Lenke4) Kari, f. 1856 (St. Ansgar, Iowa, Utv. 1881) Lenke5) Ingeborg, f. 1858. Utv. 1884 (Gift Velander) (New York) Lenke6) Trond, f. 1860. Utv. 1882 (New York) Lenke7) Fredrik, f. 1863. Utv. 1899, men kom tilbake til Norge. (Colfax, N. Dak.)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Lorentzen

Solfrid. Dette har ikke noe med det du holder på med her. Jeg bare så ditt navn, din mann er mitt søskenbarn. Abonerer du på et amerikansk slektsforskning program siden du har så masse informasjon? I så fall hvilket, jeg trenger informasjon derfra selv. Mvh Åse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V Ormøy

Hei Åse, send meg en mail på det du trenger opplysninger om så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg. Skal ellers hilse deg fra to av dine søskenbarn, Aage og hans søster Bente som er på ferie her hos oss nå, *S*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.