Gå til innhold
Arkivverket

[#23161] Forfedre/etterkommere Joen Darre


Gjest Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Ken V. Nordberg

Darre-linjen slik jeg kjenner den:Joen Darre og hans broder Simon Darre. Joen Darre hadde barnet Bjørn Jonsson Darre som igjen hadde barna Oluf Bjørnsson Darre og Hagen Bjørnsson Darre. Oluf hadde igjen sønnen Rolf Olufsson Darre, borgermester i Oslo. Osv.Så leter jeg litt i DN og kommer over følgende diplomer:DN VII 331 av 10 Sep 1399, DN V 352 av 23 Sep 1392, DN II 561 av 25 Aug 1399 og DN III 584 av 30 Aug 1407 der nevnes Jon Reidarsson (Darre). Er dette en og samme personen som Jon Darre som nevnes i DN II 567 av 14 Apr 1401, DN IV 732 av 14 Jul 1403, DN VI 367 av 2 Mai 1406 og DN I 524 av 26 Mar 1390, og samme person som Joen Darre nevnt ovenfor?DN XVIII 23 av 29 Nov 1363 og DN XI 48 av 31 Aug 1359 nevnes en Reidar (Jonsson) Darre. Kan dette være fornevnte Joen Darre's far?DN III 871 av 4 Sep 1465 og DN III 659 av 5 Feb 1422 nevnes en Karl (Jonsson) Darre. Hvor passer han inn i Darre-linjen? Er han Joen Darre's sønn?DN VII 343 av 6 Mai 1405 nevnes en Jon Darre og hans hustru Ingerid Karlsdatter. Er dette samme Joen Darre som over eller en senere generasjon?DN II 702 av 7 Jun 1430 nevnes en Jon Darre og en Karl Darre. Karl Darres søster Margarete og hennes man Guttorm Eivindsson nevnes også. I samme sammenheng nevnes Kristina Jonsdatter med mann Jakob Augustin. Hvor passer disse inn i Darre-linjen?Ta forbehold om at DN referansene kan inneholde skrivefeil fra min side.Mitt slektstre inneholder ingen av disse personene og jeg har slett ingen årstall med unntak av Joen Darre som i følge Vigerusts oversettelse/transkripsjon av Darres slektstre fra 1700 tallet nevnes i 1388.Har diplomene jeg nevner over noen som helst sammenheng med disse Darre'er, og hvis ja på hvilken måte? Jeg har nemlig ikke sett noen av disse diplomene nevnt på websider, bøker e.l. i min forholdsvis korte søken etter informasjon om denne linjen.Om noen har tanker rundt disse diplomene eller har andre diplomhenvisninger tar jeg imot det med stor takk. Dersom temaet har blitt diskutert før er jeg interressert i en liten henvisning til hvor slik informasjon kan finnes.Mange takk og med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

heisan Ken. Har ikke noe i det hele tatt om tidligere slekt , men jeg kan sette deg i forbindelse med en nålevende Darre - om det skulle være av int. mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Hei Kathe Tove, Jeg er interressert i alt som har med slekten Darre å gjøre om det er eldgammelt eller yngre er like bra. Jeg er primært interressert i hvorfor ingen kilder/websider/bøker (jeg har sett på ihvertfall) ikke nevner de personene jeg nevnte i min første post og om jeg er på helt ville veier hva den eldre Darre slekt angår.Min epost addresse er: elevator@online.noVennlig hilsen, Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Ivar, Ja jeg har allerede lest alle de diplomene jeg nevnte i min første post (mest sammendragene da mine gotiske ferdigheter er mer enn mangelfull). Det er derfor jeg spør hvorfor er ikke de personene nevnt i de diplomene nevnt noensteder i forbindelse med Darres slektstre? Aldri på noen websider, bøker, el.l. har jeg sett Darre slekten ført lengre tilbake en Joen Darre som beskrives som 'eldste kjente stamfar til Darre-linjen'. Det nevnes heller ikke en kone for Joen Darre som i diplomet angis til en Ingerid Karlsdatter. Det er derfor jeg spør om det er noen andre som har forsket videre på denne slekten og kan gi meg tilbakemelding på om det virkelig ER samme personene og hvor de i så fall passer inn i Darre's familie tre.Med vennlig hilsen, Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest arne kvitrud

Legger ved seglmerket til Jon Darre fra 1401 med tilhørende tekst fra DRA, HSS 1, Jakob Langebek, pakke XV.

bilete3179.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Tusen takk Arne. Kjempefin tegning. Det kan se ut av Langebek's tegning at det står (?)iohanis (r?)aidari, som for meg høres veldig ut som Jon Reidarsøn. Er dette seglet da tilhørende til Jon Reidarsøn (Darre) som nevnes i min første post (årene 1399, 1392, 1407), eller er det snakk om Joen Darre (nevnt i Darres Slektstre fra 1700-tallet). Eller er Jon Reidarsøn og Joen Darre en og samme person?Arnfinn: Jeg har dessverre ikke tilgang til NST da jeg bor i utlandet, men en tur til Norge til vinteren skal vel forhåpentligvis få rettet på det... med mindre noen kan ta en liten oppsummering om hva som vites om den eldre Darre slekt og hvor kildene kan oppdrives?Med vennlig hilsen, Ken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg er også interessert i Darre-slekta, og rekner vel med at slekta er kjent fra Rolf Olufsen Darre. Men henger det sammen fra Joen Darre og til Rolf Olufsen? Jeg kjenner ikke noen årstall før Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Aslaug: Det er nok ikke mye årstall og snakke om, men de kildene jeg har sett bygger på 'Kaptein (senere oberstløytnant) Jonas Buddes selvbiografi og opplysninger om sine forfedre, ca 1704' og 'Herr Jon Darris Slægte-Linnie' fra ca 1775. Avskrift finnes på Vigerusts hjemmeside: [url="http://www.vigerust.net/oslo/oslo1704_budde.html>http://www.vigerust.net/oslo/oslo1704_budde.html og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Nå er jeg slett ikke kunnskapsrik når det gjelder hverken segl eller våpen, men på Vigerusts avskrift av Johan Budde står det følgende om Joen Darre's segl (våpen?): 'Hr: Joen Darre Ridder ..snip.. Simon Darre var hans Broder, førte udj deres Schilt en half Elg, springendes af en half Lilie.'Dette er da helt forskjellig fra tegningen fra Langebek (scannet av Arne Kvitrud). Så snakker vi altså utvilsomt om to forskjellige personer, eller har jeg misforstått?Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ken, den såkalte Darre-tavlen fra 1700-tallet kan kun brukes som en viss pretensjon om å være av samme slekt som herr Jon Darre ved utgangen av 1300-tallet. Ikke som et faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Tore: Joda det har jeg skjønt. Den er jo ikke noen samtidskilde uansett. Jeg har sett veldig lite litteratur ang. Darre annet enn din hjemmeside, så når jeg begynte å bla litt i diplomene og fant ut at Darre navnet gikk igjen ganske ofte, begynte spekulasjonene om det kanskje fantes noen der ute som hadde jobbet med å sammenfatte alle disse personene inn i en slektslinje om nettopp Darre.Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.