Gå til innhold
Arkivverket

[#23166] Winther i N-Norge


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

I et skifte på Tranøy i 1734 etter Jacob Pedersen Winter finnes en del sølvtøy som er 'merket' (som det står i skiftet). De fleste er greie, f.eks. J:P:S:W: og M:N:D:H: som er 'hovedpersonen' og kona Mariette (eller Marte som det står i skiftet) Nielsdatter Høstmark. Men det er bl.a. et stort sølvbeger som er merket J:S:D:S:, H:S:B:, M:N:D:K: 1686.Da forfedrene til mor til Jacob Winther synes å være ukjent (moren het Maren Nielsdatter, død ca 1675) http://www.nose.dk/Norge/winther.html#22 - lurer jeg på om den siste biten kan være hennes initialer Maren NielsDatter K. Kanskje er vi på sporet av et familienavn som begynner på K?Det er ellers flere skeer som er merket med N:J:S:W: og ei med 'Niels Winter'. Ei 'brendeviinskaal' er merket med J:R:S og M:P:D:. Ellers finnes merker som: P:N:S:, M:B:S:, J:R:S og M:P:D: (de to siste på samme gjenstand), O:H:S:H: og O(Ø?):H:D:W: (på samme gjenstand), M:J:D:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Vidar Samuelsen

Hei!Kan dessverre ikke hjelpe med familienavnet du er på jakt etter, men kanskje du kan hjelpe meg.Jacob Pedersen Winter er min 6.tippoldefar og jeg har store huller om denne familien. Sitter du på mye data og kunne hjelpe meg litt?Hilsen Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

I følge Simon Ellefsen er far til Jacob Pedersen Winther- Peder Ibsen Winther født 1615 på Nøtten gård i Ålborg i Danmark, død 1690 samme sted. Moren var Maren Nielsdatter død 1675. Anbefaler deg å se hjemmesiden til Simon Ellefsen som du finner på nose.dkMed hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiDet som Simon Ellefsen har på sin hjemmeside er tatt delvis fra 'Slekta vår' heftet til slektsforeningen i Harstad. Har forholdsvis mye Wintherslekt selv for jeg lette etter aner for en kjenning som var av en slekt som ofte kom inn i den. Har og søsken av aner som er gift inn i den slekten. Har fått en god del fra Jan Winther bosatt i Sørkil.Harstadforeningen er desverre ikke med i DIS-Norge men jeg kan sende adressen hvis noen ønsker.steinarolsen @ tiscali.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

En lille korrektion til det Steinar Olsen skriver i indlæg nr. 5.Mine data om Winther slægten (i Danmark) er næsten alle fra artikler skrevet af Poul Verner Christiansen og trykt i dansk Personalhistorisk Tidsskrift år 1989, 1999 og 2000, hvilket også fremgår af kildehenvisningerne på min hjemmeside.Poul Verner Christiansen afgik desværre ved døden år 2001 få dage efter at han havde startet en egen hjemmeside, se http://home.tiscali.dk/8x012733/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei Arnstein Ser du spør etter Maren Nielsdtr. Jeg kan gi deg visse tips. Venligst kontakt meg livbloe@c2i.net. MVH Liv Birgit Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei Liv Birgit!Det er veldig mange som er interessert i Winther, og som sikkert ønsker at vi tar dette i full offentlighet! :-)Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei! Jeg var i nær kontakt med P.W.K. frem til han døde. Vi fant ut at det var mulig å finne Maren Nielsdtr. sine aner. P.W. trodde muligens at hun var av Kras familien. Det har vært drevet ganske intensiv granking på familien, og hun er ikke funnet. Imidlertid så er det som tidligere nevnt ting som tyder på at vi vil finne hennes aner. Det koster en del arbeide. jeg har i den forbindelse snakket med den kjente genealogen Knut Prange og fått navnet på den rette til å ta seg av dette. Selv så fikk jeg oppdraget i sommer, men jeg har ikke anledning til å reise til Danmark for å lese tingprotokollene da jeg for tiden er fulltidstudent(etno). PS. MNDK behøver ikke komme av mor til Jacob Pedersen. Hun døde jo i 1675, og det står 1685 på det. MVH Liv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heiførst beklager feiltagelsen med hensyn til kilder. Men for å få det sagt Slekta vår har mye om Wintherslekten.så til Jacob Pedersen Winter så kan nokk skiftet etter Lensmann Nils Pedersen Winther, Sørkil, (den samme som er nevnt på skiftet etter Didrik Hønnichens kone bl. a.)På dette skiftet er følgende nevnt.klipp fra Saltenskifter Skifte etter Nils Pedersøn Winther, lensmand, i HamarøyFilm: HF1958, Protokoll: 1, Side 373. Skiftet åpnet: 30/10-1719. Internt skiftenr: 20247.'Forrige Lensmand udj Hamerøe fierding, som til sin døde dag in october 1718 war fuld mæktig hos Enken Dydsirede Matrone Aasle (J)onsdatter Ulvsvog'.Boets innhold: Sølf: 1 kaupskaal med N:W - 1 Fladskaftet do - 40 Støcker Westknapper - 35 Støcker do - 1 liden sølfkande med den søsters nafn paa laaked - 1 beger med 4 nafn paa - 1 do med 1673 aarstall paa - 1 beger - 1 laag beger med N:W Nafn paa - 1 forgylt beger med P:L:S S:D:D - 1 liden brændevins do - 1 stor lap brendevinskaal - 1 brendevinskaal - 1 liden lap mjødskaal - 1 brendevinskaal med E:E:S A:C:D - 1 ditto med P:A:S paa - 1 ditto - 2 Støcker magn flad Skaftede Skur med H:H:S:F og 1689 aarstall - 1 Fladskafted ditto med 1697 - 1 do - 1 do med pls nafn paa - 2 gl fladskafted - 1 Rødt Kruvge med Sølflaag paa samt Mons Jacob Winter staae - 1 Hvid Do Kruus med Sølflaag paa hvoraf Enken tilhør halfparten till. Kaaber: 1 bøt kaaber kiedel No 1.Arvinger (som alle brukte Winter):Jakob Pedersen, Tranøy (gift med Marit Nilsdtr Høstmark som var fra Gildeskål i Nordland, Hennes foreldre er fra Trondheim og er av Homble og Kiilslekten)Jeppe (Jep) Pedersen Inderøy, Nord-Trøndelag dennes sønn Peder Jepsen i Senjens fogderiKaren Pedersdtr g. m. Stallmester Lars Jansen Brandt i KjøbenhafnInger Pedersdtr g. m. Jens Larsen Dahl på Øfergaard i Jylland (komentar i skiftet) Skal bo på an gård som heder Øfergaard i Ferslev i Ålborg stift.Kiersten Pedersdtr Winther Øfergaard var ugift. (sener gift med Nils Lauridsen.Disse skal altså være barn av Peder Jepsen Winther ca 1615 - ca 1687 og Maren Nilsdtr ca 1620 - 1674, som bodde på Nøtten gård, Ålborg, Danmark. Peder J. var sist gift med Giertrud Jensdtr men hadde ikke barn med henne.På dette punkt hadde Jan Winther på Sørkil. og O. Kinapel i Slekta vår samme foreldre.PS. M. Høstmarks søster var Magdalene gift med Svend Hansen Blix.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, dette ligger vel også stort sett på sida til Simon Ellefsen. Men kan du utdype det med Kiilslekta og Homle nærmere (jeg har sett påstanden tidligere, men uten kildehenvisning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arnstein Rønning

Når det gjelder gjenstandene merket med N:J:S:W, så antar jeg at dette kan være etter Jacobs sønn Nils, som ikke nevnes i skiftet og som må være død uten arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.