Gå til innhold
Arkivverket

[#23174] KJELDBY,NEDRE AUSTGULEN,BREKKE M.M.


Gjest K. Huseby
 Del

Recommended Posts

Gjest K. Huseby

Kan noen hjelpe meg å finne slekta bakover fra ole Sjurss. fra nedre østgulen og kona Karie Olsdatter. Datteren het Karie Olsdatter f.6/1-1850.Eivindvik.mvh k.h

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karina huseby

hadde funnet Sjur Monsen og Anne olsdatter, men noe særlig videre kommer jeg ikke.Kanskje foreldrene deres var fra et annet sted enn Nedre Østgulen?Jeg er overhode ikke kjent med traktene ved Gulen i Sogn heller, så det blir en del fomling:o)KH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Disse personene er omtalt i bygdebøkene for Gulen: 'Gulen i gamal og ny tid' som biblioteket nok kan skaffe på fjernlån. Der finner du kart over området, men det gjør du også for eksempel på [url="http://www.statkart.no/ngis/norgesglasset.html>http://www.statkart.no/ngis/norgesglasset.htmlDu finner en del om disse personene i Mormonernes database

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina HUseby

Hei Takk til Terje Sande m.fl. Helt genialt å kunne diskutere på disse sidene, skal nok bestille bygdeboka fra Gulen ja.KH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei K. Huseby. Det er vel denne familien du søker? Jeg finner dette i 'Gulen i Gammal og ny tid' av Ivar Kleiva:Sjur Knutsson, f.1793, gift 29.10.1818 med Anna Olsdtr. Nordgulen, f. 1793. Sjur mistet livet på sjøen 12.6.1867. Anna døde 26.9.1884. Disse barna levde opp: Ola, f. 3.4.1823, Ausgulen Nedre; Jørnille, f. 20.8.1825, Gift 28.3.1860 med tjener Kristian Josefsson Henriksbø.; Mons, f. 7.12.1828, gift 17.7. 1852 med Sygni Olsdatter Kjelby; Kari, f. 9.10.1831; Malene, f. 1834, gift 1. gang 14,7.1857 m. plassmann Henrik Ivarsson Henriksbø; Ivar, f. 1837, gift 26.10..1865 med Olina Andersdatter Halland.Ola Sjursen ble gift 3.7.1847 med Kari Olsdatter Kjelby, f. 1818. Kari døde døde 18.7.1893 og Ola 8.3.1898. De hadde disse barna: 1. Sjur, f. 5.7.1847: 2. Kari, f. 6.1.1850, gift 24.10.1876 med Ola Larsson Kjelby, f. 1859. 3. Ola, f. 28.3.1852, gift 16..6.1880 med Malene Hansdatter Molde, f. 1851. 4. Andreas, f. 14.3.1854, gift 25.10. 1878 med Kristine Samuelsdatter Knutsson, f. 1851 på Alsaker i Eide Prestegj. Andreas var butikksvenn i Bergen. 5. Trine Johanne, f. 24.4.1856, gift 21.10.1879 med inderst Nils Persson Vatsvik, f. 1853. 6. Anne, f. 1.8.1858, gift 23.6.1881 med pakter Nikolai Jørgensson Undertun. 7. Ellingine, f. 26.5.1861, gift 28.4.1887 med sjømann Kristian Hansson Eivindvik..Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Husby

Hei Birger Forsmo, Kristiansand.Så flott!ja, det var disse jeg så etter. Tusen takk!Det eneste er at jeg kan ikke finne ut hvor kona til Ola Sjursen kom ifra. Ho Kari Olsdatter f. 1818 altså.Jeg har bare navnet på hennes foreldre, Ole Larsen og Kari Iversen. Kan ho Kari Iversen være fra Brekke/Verkeland (senere Wergeland) tro? Det sies at det skal finnes en tråd til den kjente fam.Wergeland gjennom morsida (eller farsiden?) til Kari Olsdatter f.1818. Tror det skal være på Augusta Antoinette's familiegren. Hadde vært morro å få bekreftelse på om man er i slekt med søstra til en så flink kar som Henrik:o)Fint om du fant noe om dette. Igjen hjertelig takk for flott hjelp på veien.MVH K.H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Karina. Som jeg skrev så var Kari Olsdatter, f. 28.6.1818, fra Kjelby. Ho var datter til Ole Larsson Kjelby og Karie Iversdatter. Kari (Karie) Iversdatter var fra Eide og var av slekta til Elling Persson og Kari Ivarsdatter fra Dale. De hadde ikke selv barn men fostret opp to jenter, Kari Ivarsdatter Eide og Marie Einarsdatter, f. Bragøen i Lindås.Om der er noen slektsforbindelse til Wergeland i Brekke vet jeg ikke, men skal se senere om jeg kan finne ut noe mer.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Karina Huseby

Hei BirgerFant du ut noe mer angående Kari Iversdatter, Eide (ref.innlegg ovenfor)? Hvem var hun egentlig datter av, i.o.m. hun var bortplassert til Elling og Kari på Dale? Datter av kusine, tante/onkel, nabo av Elling og Kari? Familien vår sier at det er denne Kari som skal ha røtter til Wergeland/Brekke.Noen andre som vet noe kanskje? Jeg står helt fast og klarer ikke finne linken i bygdeboka over Gulen?Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anne G. Waage

Hei! Kari Iversdatter Eide f. 1789 (61-3, 38b) var datter av Ivar Thorsson f. 1754 i Knarvik (57-1, 37b) og Magdoli Pedersdatter f. på Kjelby 1754 (35-5, 33d). Elling Pederson Kjelby var onkel til Kari. Elling blei til dagleg kalla Stor-Elling. Blir ein kjent med nummersystemet bak namna skal ein finna slekta bakover til ca. 1700. Far til Ivar Thorsson var Thor Jonson Hjartholm f. 1728 (Brekkeboka s. 879). Dette er truleg forbindelsen til Brekke. I Brekkeboka er det opplysningar om slekta hans bakover. I følge overleveringar i slekta skal bestemor til Stor-Elling vere Kari Iversdatter Kjelby som var fødd på Sleire i Masfjorden. Ho skulle vere gift med Ole Pedersen i 1723. Desse opplysningane stemmer ikkje med bygdeboka, så her må kyrkjebøker og skifter sjekkast opp på nytt. Dei kan ha vorte gifte i Masfjorden. Denne Kari Iversdatter var ei driftig dame som hjelpte mannen då han bygde ei uteløe. Mannen mura og ho gjekk over ei halv mil og hogg tømmeret til løa. Løa var 9 alen lang og 8 alen brei, og ikkje noko var skøyt. No er det berre murane att, men namnet har den etter Kari - Kariløa. Kartbok for Vestlandet utgitt av Bergen Tidende har med dei fleste gardsnamna i området og er eit godt hjelpemiddel. Mvh Anne G. Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Huseby

Hei AnneTusen takk, det var etterlengtede opplysninger:o) Vet du hvor jeg kan låne Brekkeboka? Har fylkesbiblioteket i Sogn og Fjordane den tro? Har Gulen b.b. her hjemme nå, så jeg har finni en del om Stor-Elling og Gamle-Lars. Sistnevnte skal være min samboers 4.tippoldefar. Faren til mann til Kari som bodde hos onkelen Stor-Elling.Hadde vært gøy å finni ut hvorfor ho bodde der, mulig mora eller faren døde tidlig da? Da var vel tanter og onkler ofte nermest.Du må gjerne sende mail: ka-huse@online.no hvis du skulle 'ramle' over noe mer:o).Hilsen Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

For info:Ludvig Engesæter - Brekke herred i 3 bind kan også bestillast fra Gulen kommune, kr. 600,- pr sett (pris pr. bok er kr. 300,-).Det finnes ei ny bok frå Brekke; Brekke sokn, Tun og ætt, ei vidareføring av gards- og ættesoga i Brekke herred. Denne vart trykt opp i 2003. Pris kr. 550,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.