Gå til innhold
Arkivverket

[#23175] AUGUSTA ANTIONETTE WERGELAND


Gjest K. Huseby
 Del

Recommended Posts

Gjest K. Huseby

Kjenner du til A.A.Wergeland og hennes liv? Hun var søstra til Henrik Wergeland og født i 1810 (Hun var 3 år eldre en søstra J. Camilla W.Collett). Hun skal ha sine familierøtter fra Brekke i Sogn og jobbet som tjenestepike i Austgulen i Sogn. Men hva skjedde så? Vil gjerne vite hvem gård hun jobbet på (Elias skal være siste oppsitter på den gården?), hvem hun gifta seg med og om hun fikk barn m.m.mvh k.h

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

I følge en bidragsyter til Familysearch gifter det seg en Augusta Antoinette Vergeland f. 1810 med en Edvard Wilhelm Vedø på Toten i 1829.Da er det kanskje hun under her i ft 1865:LenkeGeir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

En finner noen av barna med etternavnet Vedø i Biri og på Østre- Toten. Det ser videre ut som ektefellen til Augusta en tid har vært prest på Jelsa i Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Kan jeg stillet et spørsmål om Augustas bror Henrik Wergeland? Det sies at han hadde et barn utenfor ekteskap, en sønn Olav. Jeg har sett bilde av Olav i et hageblad for ikke lenge siden. Han var avbildet i en hage i Vestfold et sted. En gammel mann med langt skjegg. Håper at jeg ikke har drømt dette. Hadde denne sønnen Olav barn? Henrik Wergeland hadde ingen barn i ekteskapet med Amalie Sofie Bekkevold. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Hvis du søker på foreldresøk ved Family S. finner du mange av barna listet opp . Den eldste Vilhelm Andreas Nicolai Edvardsen Vedoe, f. 9 aug , døpt 23 aug 1830 på Rikshospitalets kvinneklinikk. Hilsen Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Til Inger, du har nok ikke drømt. I Eidsvoll bygdehistorie II s.378 står det følgende: Det var Gunhild Mathea Larsdtr. fra Skovseth som i 1838 søkte om å få starte jordmorpraksis i Eidsvoll og fikk den varmeste anbefaling fra kommunestyret. Det var nemlig Henrik Wergeland som var far til hennes lille sønn Olaf. Hun ble dog ikke ansatt som jordmor. Da sønnen ble voksen ble han lærer på Nøtterøy og da kom Gunhild dit og praktiserte som jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Henrik Wergelands uekte sønn het Olaf Knudsen (jeg vet ikke hvor han tok etternavnet/'patronymet' fra). Hans mor var jordmor Gunhild Andrea Larsdatter, hun var født 1805 på Skofset i Eidsvoll og døde i 1883 på sønnens gård på Nøtterøy. Olaf Knudsen ble født på Eidsvoll i 1835 og døde på Nøtterøy i 1921. Han bodde visstnok en del hos faren i barndommen/ungdommen og tok i 1854 eksamen ved Asker seminar. Han kom til Nøtterøy ved årsskiftet, som den første lærer og skolestyrer ved den nyopprettede Torød skole fra nyttår 1855 (det var da fastskolene ble opprettet og omgangsskolevesenet ble nedlagt i Nøtterøy herred). Olaf Knudsen fortsatte som skolestyrer for Torød skole i 55 år, til 1910, og var en svært markant person i samfunnslivet lokalt på Torød og Nøtterøy, og på for så vidt også i hele Vestfold, spesielt kjent for sin innsats for hagebruk. I 1870 kjøpte han gården Svensrød like ved Torød skole der han anla en stor frukt- og blomsterhage og en lindealle, som alle finnes der den dag i dag (et skilt peker til 'Wergelandssønnens hage'). Han fikk bl.a. foreningen 'Havedyrkningens Venners' store sølvmedalje.Olaf Knudsen ble i 1870 gift med Anne Karine Grinder (1846-1876, født på Fenstad i Nes sogn på Romerike). I deres korte ekteskap hadde de tre barn, Ragnvald Arnold (1872-1950), Dagny Andrea (f. 1874) og Thora Gunhilde (1875-1876). Ragnvald var maskinist, gift 1900 med Hanna Haug (1879-1966). De hadde et adoptivbarn, Betzy Olinda Knudsen som døde ugift og barnløs for ca. 20-30 år siden. Dagny Andrea ble i 1899 gift med gårdeier Karl Aksel Baarstad i Kristiania (f. 1870 på Eidsvoll), jeg vet ikke om de hadde barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk til Carsten og Per for gode opplysninger. Denne sønnen til Wergeland er ikke nevnt i eldre litteraturhistorier. Den gamle leksen om at Wergeland døde barnløs, bør nok snarest skrives om. Olav gjorde etter det dere skriver, heller ingen skam på faren eller Wegelandsfamilien - tvert om. Vi må vel enda en gang konstatere at det gamle ordtaket om at alt kommer for en dag, fremdeles gjelder. Det blir fristende å gjøre en avstikker til Torød neste gang jeg er på de trakter. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Inger.Du finner mye om slekta men lite om barna til Augusta Alette i #Wergelandsætta' av Alf Collett og Henrik Daae Wergeland hvor det står at de giftet seg på Eidsvoll hvor faren var sogneprest. Edvard Wilhelm Vedøe var sønn av kardemaker Anders Vedøe og Randine Berg.Han var student i 1823, cand. teol. 1828, sogneprest til Suldal 18-6-1831, til Jelsa 10-6-37, til Biri 16-6-48, avskjed 2-12-1861, kjøpte gården Oppegård på Toten hvor de bosatte seg.Hilsen Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg synes at jeg i kveld har fått svar på en del spørsmål som jeg hadde om denne Wergelandsfamilien som kom til å sette så mange spor etter seg. Ikke minst opplysningene om Augusta er interessante. Det skulle vel ikke være slik at det finnes en større oversikt med slektslinjer bakover og fremover fra Wergelandene på Eidsvold? Jeg vet jo at navnet Wergeland skal gå tilbake til Verkland på Vestlandet. Men moren til Augusta, Henrik og Camilla + to barn? til har vel også aner? Vet noen om en slik oversikt? Takker for alle bidrag. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karina huseby

Takk for fine innspill!augusta wergeland er datter av alette dorothea thaulow, kristiansand.sjekk www.thaulow.org og søk på augusta wergeland i family search.KH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Foreldre til Henrik Wergeland etc. varNiels Lassesen / Nicolai Wergeland f. 9.november 1780 Verkland, Yttre Sogn - d. 25.mars 1848.(Prest)Gift 19.august 1807 Kristiansand medAlette Dorethea Thaulow f. 10.desember 1780 Eidsvold - d. 14.august 1843 på Eidsvold prestegård.Alette var datter av rådstueskriver Henrich Arnold Thaulow f.ca 1754 Kristiansand, og Jacobine Andrewsdatter Chrystie f.ca 1758 Kr.SandNicolai var sønn av Hallvard Lassesen Børås f. 1755 Børås (Mjos) Hosanger. Han var omgangsskolelærer og klokker i Hosanger.Gift med Antonille Jonsdatter Nedrevold f.1759 Nedrevold, Lindås, Hordaland - d.1783. (Datter av klokker i Lindås Jon Knudsen Nedrevold f.? Ørskog, Sunnmøre)Hallvard Lassesen Børås var sønn av Lasse Olsen Wircheland f.1725 Brekke; Wircheland/Verkland, Gulen - d.1760. Han var omgangskolelærer og klokker i Hosanger. Gift med Brithe Halvorsdatter d.y. Fjellsende f.12.juli 1712 Fjellsende, Lindås, Hordaland - d.17.februar 1811 Børås, Lindås.Lasse Olsen Wircheland var sønn av Ole/Ola Jonsson Werkland f. 1685 Verkland, Evindvik, Sogn & Fjordane - d. 1771 Gift med Kari Hansdatter Brekke 1690 - 1741Ole/Ola var sønn av Jon Olsson Wircheland 1640-1699 Gift med Ingeborg Bendiksdtr. Yndesdall f. 1640 Yndesdal -d. 1733.Kari Hansdatter Brekke var datter av Hans Clausson Breche 1660 - 1720 Gift med Orlaug Mattisdatter Wircheland 1651 - 1711.Hans Clausson Breche var sønn av Claus Hansson Fram Breche f.ca 1625 - 1680 Gift med Haldis Rasmusdatter. Claus og Haldis er forøvrig maleren I.C.Dahls 2 X tippoldeforeldre, og Nicolai Wergelands 2 X tippoldeforeldre.(I innlegg 21809 finnes endel beslektede ting.)*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Stor takk til Knut,Carina og Rigmor for utfyllende svar på spørsmål selv om det kanskje var litt på sidelinjen.Det er utrolig hva brukere av dette forum sitter inne med av kunnskap. Jeg mener at jeg så dette hagebladet med Olav i en kjosk mens jeg ventet på en buss. Derfor var jeg litt i tvil om jeg virkelig husket riktig. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Inger. Alette Dorothea Thaulow er født 10-12-1780 i Kristiansand og døde på Eidsvold prestegård 14-8-1843.Alettes foreldre, by og rådstuskriver Henrik Arnold Thaulow, f. 1722 i Moss, død 1799 i Kristiansand. Jacobine Crystie f. 10-3-1746 i Moss, d. 5-5-1818 i Kristiansand ( datter av Andreas Crystie f. 12-2-1697 Dunbar Scotland d. i Moss 22-3-1760, g. 1733 m. Marjory Lawrie f. 20-3-1712 i Scotland, d. 5-12-1784 i Kristiansand. Hun var datter av Gilbert Lawrie og Cathrine Hume.)Andreas er sønn av David Cristie og Allison Hamilton i Scotland.Henrik Arnold Thaulow er sønn av generalveimester Søndenfjeldske f. 1-10-1692 i Moss, d. 1756 i Moss, g. 21-1-1722 med Anne Cathrine Tyrholm f. 1704 på Bragernes d. 31-6-1790 i Moss.Henriks foreldre, sorenskriver i Moss og auktsjonsdirektør Henrik Bertelsen Thaulow og Anne Lunde.Anne Cathrine Tyrholms foreldre, kjøpmann på Bragernes Niels Iversen Tyrholm f. 2-2-1664 d. 29-9-1738 på Bragernes g. 1713 med Dorthe Hansdtr. Friis (datter av islandskjøpmannen Hein Ditlevsen Friis)i hans 4. ekteskap.Niels var sønn av kjøpmann, trelasthandler i Moss Iver Nielsen Tyrholm d. 1689 i Moss og Alhed Sørensdtr. Moss f. i Moss d. 1700 i Moss (datter av trelashandler i Moss Søren Pedersen Moss d. på Bragernes 1673 og Karen Samuelsdtr.Iver Nielsen Tyrholms foreldre trelashandler, lagmann, fogd i Tune og Åbygge Niels Lauritsen Tyrholm d. f. 1637 i Fredrikstad og Else Madsdtr. som var datter av borgermester og trelasthandler i Fredrikstad Mads Madsen d. ca 1636 i Fredrikstad og Ingrid Rasmusdtr. d. ca 1645 i Fredrikstad.Niels var sønn av Laurits Tyrholm, stamfar for Tyrholmslekten som kom fra Tjurholmen i Romlanda sokn i Sverige. M.v.H. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina HUseby

Hei Stor takk til Knut T. og Rigmor.Dette var akkurat de opplysningene jeg måtte ha for å komme videre.Genialt:o)KH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Huseby

RIGMOR! Du ga meg nylig info om foreldrene til Henrik og Augusta Wergeland, men hvor fant du disse? Min tråd til Verkland, yttre Sogn skal være Karie Olsdatter f.1850 g.m. Ole Larsen, Kjeldby f.1859,Karie's far: Ole Sjursson,Nedre Østgulen Mor: Karie Olsdatter.Disse har jeg funnet under Eivindvik 1411, men finner ikke foreldrene til sistnevnte Karie.Kan hun være fra Brekke tro? Det sies ivertfall at hun eller mannen hennes skal slekte til Brekke/Virkeland. Hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg å finne ut om disse slekter til Hallvard Lassesen Borås (Mjos) Hosanger.KH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Karina :)Lasse Olson Wircheland og Ola Jonsson Wergeland (Wircheland) Omtales i Brekke Herred Bygdebok II s. 415.Lasse var forøvrig stesønn av Brithes/Brithas eldre søster Britha/Brithe f. 1707, dpt. 4.januar 1708, d. 24 februar 1794.Hun var gift med Ola Jonsson Wergeland i hans 2 ekteskap.Hans første kone Kari Hansdatter Brekke (mor til Lasse) døde i 1741.Søstrene Brithe/Britha var døtre av lensmann Halvor/Hallvard Tollaksen Reikerås (1663-1746) og Britha Mikkelsdatter Fjellsende (1663-1736)Halvor/Hallvard og Britha hadde også disse barna:Tallak/Tollak 1697, Anna 1700, Britha 1701, Lars 1705 (Lensmann i Lindås som faren) og Michel 1710.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Om Jon Olsson Wircheland ,gift med Ingeborg Bendiksdtr. Yndesdall, i nr 14. Har eg følgjande, henta frå bygdebok for Vik i Sogn og Fylkjesarkivet / Digitalarkivet.Jon Olson, født før 1650. Han giftet seg med Ingeborg Bendiksdatter Yndesdal 1679. Jon Olson Dyrdal, faren var Ola Dyrdal i Kyrkjebø i Sogn, f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Egil Guthormsen

Har noen der ute ett foto eller illustrasjon av Augusta Antionette Wergeland? Det hadde betydd mye for meg hvis noen kunne hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Hopland

Nils Hjelmtveit skriv i Bygdebok for Alenfit band I side 336 under garden Berås (Bergås) bruk nr. 1: Lasse Olson f. 1725 d. 1761, bygsla 7. jan. 1748. Han var frå Brekke i Sogn og son av Ola Jonson Verkeland. G. 1747 m. Brita Halvarsdtr. f. 1712 d. 1810, dtr. av Halvor Tollakson og Brita Mikkjelsdtr. Fjellsenda i Lindås.4 born: a. Kari f. 1748 d. før 1761. b. Brita f. 1750 g. 1 g. 1777 m. Per Halvorson nr. 7 på bruk 1 på Nese (Nesse). c. Halvor f. d. 1754. d. Halvor f. 1755 d. kr. 1793 i Spania. G.m. Augusta Antonette Jonsdtr. Nedrevoll, dtr. til klokkaren i Lindås som budde på Spjeldnes.18 år gl. vart Halvor omgangskulelærar i Lindås. I 1776 kjøpte han klokkarombodet og klokkarstova i Hosanger. På grunn av strid med soknepresten, Richard Berg, søkte han i 1784 avskil som klokkar og flytte til Bergen der han tok borgarbrev som ”brygger og krambodhandler” 6. mars 1784. Men det gjekk ikkje så godt med handelen hans. Snart stakk han til sjøs og så vart han borte på ei av reisene. Mellom borna til Halvor og Augusta var Nils, som seinare endra namnet til Nicolai og tok Verkelands-namnet i forma Wergeland til etternamn. Son hans var Henrik Wergeland og dottera Camilla, gift Collett. Disse to stornamna i norsk bokheim er soleis runne av Nordhordlandsrøter og er knytte m. a. til Berås.Om Wergelandsætta, sjå artikkel i Frå Fjon til Fusa 1948, s. 81.Ved s.k. 31. okt. 1761 etter Lasse var buet netto 123-0-14, derav sølv for 32-3-4. Formyndar for Halvor var lensmann Lars Larsson Fjellsenda (brorson til Brita) og for Brita, Hans Undertun i Gulen skr. – Ved sk. 1811 etter Brita var det jordgods i Mykkeltun. Det var kome inn i buet med andre mannen hennar. Ervingane var enkemannen og borna etter Halvor Lasseson, ”Lars Halvorsen, myndig, opholder sei i Kristiansand, Nils Halvorsen, likeså og Inger Birgitte Halvorsen, g. m. styrmand Gert Christian Storm” og så Brita Lassesdtr. då gift med Ola Johannesson Nese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Rigmor. Når det gjelder far til Henrik Wergeland, Nicolai Wergeland, så ble han født 9.11.1780 i Hosanger, Hordaland! Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.