Gå til innhold
Arkivverket

[#23175] AUGUSTA ANTIONETTE WERGELAND


Gjest K. Huseby
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Guthormsen

Har noen der ute ett foto eller illustrasjon av Augusta Antionette Wergeland? Det hadde betydd mye for meg hvis noen kunne hjelpe. Ellers er de av dere som er interessert, velkommen til å utveksle opplysninger om henne og hennes familie med meg. Jeg tror jeg har en del relevant stoff. Min e-mailadresse er egilguth@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Birger innlegg 25. Fint at du gjorde meg oppmerksom på det. Her er linken hvor han er døpt i Hosanger 11.nov. 1780 LenkeDet jeg derimot ikke forstår er at han her kalles Niels Vergeland, mens alle andre steder står det å lese at han ble døpt Niels Lassesen.Historien forteller at han ble oppkalt etter sin farbror kaptein Niels Wergeland. Kapteinen var villig til å støtte brorsønnen med 10 daler om året på vilkår av at den unge Niels tok Wergeland som familienavn.Det gjorde han, men endret også fornavnet, så etter artium i 1799 het han Nicolai Wergeland.Jeg forsøkte å lete gjennom den scannede kirkeboken for Hosanger, for å se hva som sto der under døpte, men det var helt håpløst for meg å lese.Øynene bare rant, så det måtte jeg gi opp. Kanskje noen andre fikser det bedre.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Det var fint Arild at du fant dåpsinnførselen og la den ut her.Da er det bare å slå fast at Nicolai Wergeland ble døpt Niels Vergeland 11.nov. 1780, og ikke Niels Lassesen slik det blir hevdet mange steder.Det mest naturlige hadde vel også vært Niels Halvor/Halvardsen?Jeg skal rette mitt eget oppsett øyeblikkelig.Litt mer lesestoff for den interesserte Lenke*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.