Gå til innhold
Arkivverket

[#23178] STEINDAL,MÅLØY, SOGN OG FJORDANE


Gjest K. Huseby
 Del

Recommended Posts

Gjest K. Huseby

Hei! Tilhører du Steindalslekten fra Steindal, Sogn og Fjordane? Min oldefar het Andreas Steindal og tippoldefar het Nikolai Steindal og var entrepenør på Måløy. Har noen gjort slektsgranskning på disse? All informasjon, råd og tips tas imot med takk. Har gjort endel selv og kan gjerne gi hjelp tilbake.mvh k.h

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Huseby

Hei O. BredeJa Nikolai er min tippoldefar på min mor's side.Han jobbet og bodde på Måløy. Var entrepenør og jobbet med sønnen Andreas. De har sammen anlagt de gamle bryggeanleggene på hele øya visstnok. Han er bestefar til min mor. Det stemte med det du fant. Har ikke kommet særlig langt på hans slekt bakover, men takker og bukker om du kan hjelpe meg å finne Nikolai's foreldre. Vet du noe om navnet Steindal kan bekretes å være fra Steindalen (skal være en foss med det navnet også)?Hvor er så Steindal? Hilsen KH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Jeg tror at din gård Steindal er i Vevring som tidligere hørte til Førde prestegjeld.Her finner du en av fire gårder i folketellingen for Førde i 1865 LenkeDin Nikolai kan komme fra denne gården.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nikolai Kornelius Nikolaisen var født 01.05.1882 på gården Steindal i Vefring.Han var sønn av Nikolai Johannes Andersen Ulltang og Karen Andrea Andreasdatter Steindal.De giftet seg i 1877.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nikolai Johannes Andersen var døpt 28.7.1847.Foreldrene var Anders Andersen og Berthe Larsdtr.Karen Andrea Andreasdtr. var født 09.05 og døpt 29.05.1849.Foreldrene var Andreas Corneliussen og Pernille Madsdtr.Disse opplysningene er hentet fra FamilySearch IGI. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen
Gjest Rune Thorstensen

Av en eller annen grunn får jeg ikke fram lenken til ekteskapet for Nikolai Johannes sine foreldre, men Anders Andersen Ulltang f.1816 giftet seg i Førde 29.06.1845 med Birte Kirstine Larsdtr. Sæla f.1816. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Huseby

Hei R.T. Takk for mye god hjelp, dette er jo kjempespennende. Får prøve å låne bygdeboka for Førde/Naustdal.Tar imot med stor takk hvis du finner noe mer:o)Finnes det noen bøker e.l. som beskriver selve stedet Steindal? Der den fossen skal være, er det samme Steindal som navnet vårt er fra tror du? Er ikke kjent annet enn på Måløy så jeg tar bare friheten å spørre..Mvh K.H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Karina. Du burde ta deg en tur til Førde, det kan anbefales.Jeg har selv aner fra området.Jeg vil tro gården er beskrevet i bygdeboken. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Stedet Steindal ligger nå i Flora kommune, og etter det jeg vet står det dessverre ingenting om Steindal i bygdebøkene for Naustdal og Førde. Mulig det kan stå littegranne i Joleik sin 'soga om Flora', men det går kun fram til 1801.Jeg har også en viss tilknytning til dette stedet, jeg har blant annet en grandtante som har vært gift og bosatt i Steindalen. I tillegg kan jeg knytte noen av mine forfedre (langt tilbake) til dette stedet. Steindal er ei lita grend som ligger i en smal dal, og relativt høyt oppe. Går du østover fra Steindal er det ikke langt til Naustdal.Tror forresten at Olav Stendal, en av forfatterne av Naustdal Bygdebok, holder på å jobbe med denne slekta. Han vet ihvertfall mye om den! Han er forøvrig bosatt i Naustdal tror jeg, kanskje et tips å kontakte ham?Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Birthe Kirstine Larsdtr. Sæla ble døpt 29.03.1817.Foreldrene var Lars Olsen Sæla og Rachel Stephensdtr. Grimset gift 11.04.1814 i Førde.Andreas Korneliussen Medvatne var født 19.03.1826 av foreldre Kornelius Madsen Øvre Redalen OG Pernille Oline Jochumsdtr. Medvatne gift i Førde 27.12.1814.Anne Pernille Madsdtr. Steindalen var født 22.12.1822 av foreldre Mads Olsen Steindalen og Maria Madsdtr. Øvre Redalen gift i Førde 02.07.1815.Det kan se ut som om Kornelius Madsen og Maria Madsdtr. Øvre Redalen kan ha vært søsken. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Huseby

Hei R.T1000 takk for god hjelp, supert:0)Du er jammen god på dette altså! Jeg skal se over opplysningene i helga, det blir spennende!MVH KH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Og den Mads Olsen kan vel være denne karen her på gården Steendal i 1801-tellingen: Lenke Og da har du jo også hans foreldre og et par søsken på samme linken.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Huseby

Mulig jeg ikke er så deven i bruk av digitalarkivet, men hvis man ikke finner personer man leiter etter i 1801 tellinga, hvor kan jeg leite da?Jeg kjenner jo bruken av kirkebøker og bygdebøker, men utover det blir jeg usikker. Blir te' at en leiter sånn litt i blinde? Jeg har jo ikke peiling på hvor slekta langt bakover var fra på Vestlandet. Mange kroker de kunne komme fra der gitt:0)Men jeg takker og bukker for all hjelp jeg har mottatt. Dette lærer jeg mye av og kanskje jeg kan hjelpe andre i fremtida, det vil jeg gjerne.KH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her finner du Lars Olsen Sæla med foreldre og søsken i 1801.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11432&variabel=0&postnr=1706&fulle=true&spraak=n>LenkeHer er Rachel Stephensdtr. med fam. i 1801 på Grimset.LenkeHer er Pernille Jochumsdtr. med fam. på Medvatne i 1801.LenkeOg her er Mads Olsen med fam. på Steendal i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Undrumsdal sokn er en del av Våle sokn, og finnes i Våle bygdebok Bind I Gårds- og slektshistorie Annen del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Jeg har disse bøkene hjemme, og hvis det er noe klart avgrensa problem du ønsker å se etter, kan jeg gjøre det for deg. jonebh@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.