Gå til innhold
Arkivverket

[#23180] Johan Olsen f. 1869. Buskerud??


Gjest Nina M. Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina M. Johansen

Hei. Jeg lurte på om noen kanskje kunne hjelpe meg å finne min tipp-oldefar. Han het Johan Olsen og er født i 1869. Hvor??Han fikk i 1889 (2.nov) en sønn med Anne Helene Olausdatter f.1869. Sønnen het Harald Olaus Johansen, og vokste opp hos sine besteforeldre på Sagene gård i Hurum. I kirkeboken for Hurum, da Harald ble døpt (2.feb 1890) står det som foreldre ungkar Johan Olsen og Anne Helene Olausdatter, hun fra Sagene og på han trur jeg det står Holtvedt. Hvor det ble av Anne Helene etter dette vet jeg ikke.Da Harald gifter seg i Moss kirke i 1918 med Jenny Lovise Larsen, står hans far oppført som fabrikkarbeider Johan Olsen.Jeg finner en fabrikkarbeider i Hurum i 1900 tellingen,(på Tofte arbeiderboliger) med samme navn og fødselår, han er fra Solør i Hedmark. Men vet ikke om det kan være han akuratt. Har tittet i kirkebøkene i Hurum for både inn og utflytting og døpte, men uten resultat, er det noen som kan hjelpe meg. Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Nina! Det er jo lov å prøve seg... Jeg har lett etter spor av Johan Olsen/Ellevsen født 7.februar 1870 i nedre Eiker.Se tema 8352 og 9663. Johan er bror til min oldefar og skal ha utvandret til USA. Historien vet å fortelle at familien sendte ham bort fordi han hadde fått to barn med en pike de ikke godtok.Pussig at du nevnte året 1889, fordi vi sitter med en avrevet avisside fra Brooklyn,i en billedramme av Johan's foreldre, år 1889....Skulle ønske vi snakkert om samme Johan. Ved morens død er det oppgitt at han er'arbeider Johan Olsen, bosat i Amerika uden at man kjender hans Adresse.'Vi kan gjerne utveksle mer info. Hvis du tror dette er samme mann, har jeg iallefall mer om slekten.- Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Hei Gry. Jeg leste gjennom de andre debattene, og må innrømme at det hadde vært veldig morsomt om dette hadde vært samme Johan, men desverre for meg, trur jeg ikke det.Hvis dette bildet i Brooklyn er tatt i 1889, så bodde vel allerede 'din' Johan der. Men min Johan bodde nok i Hurum, for da hans sønn ble døpt 2. feb 1890, står det i kirkeboken at han (Johan) bodde på Holtvedt, og moren på Sagene gård.Men bare for sikkerhets skyld, du vet ikke hvem Amerika-Johan hadde fått barn med her hjemme? Eller hvilket år eller noe?Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Nina!Vet ikke med hvem eller når. Info har jeg fra mormor som var gift med Johan's nevø. Min morfar døde da jeg var liten.Mormor mente han måtte vært rundt tyve da han han dro. Hun sa at Johan var glad i en pike som familien anså som gatepike. Han fikk to barn med henne. Søsteren Ottilie skal ha skaffet penger for å sende ham til Amerika.Ang. bildet så er det en gåte. Vi vet ikke om at foreldrene til Johan, som er avbildet, var i USA. Men jeg har funnet at Johan's søster Laura, må ha utvandret. Da Johan og Lauras mor døde i 1906, var det oppgitt at Johan var i USA, Laura var avdød, men hennes sønn William Gundersen levde på kjent adresse i New York. Adressen ble ikke skrevet ned, dessverre... Denne William ble født rundt 1889.Jeg har noen teorier om bildet.1.At Johan hadde det med og rammet det inn, og at det senere ble sendt til Norge.2. At Laura hadde det med og gjorde det samme,at det ble sendt til Norge da hun døde.3. At foreldrene hadde vært over og besøkt Laura eller Johan, eller begge, kanskje i.f.m. at Laura fødte en sønn.Det er mulig at Johan dro senere enn 1889 hvis det var Laura som hadde bildet.Det er også mulig at han dro til USA før siste barn ble født.Aller sist:I mange kirkebøker står det 'føde/oppholdssted' på faren. Det som er innført kan da være føde ELLER oppholdssted. Det kan jo også være oppholdsstedet moren oppgir på ham, altså det stedet han var da hun møtte ham. Så kan han ha reist etter det.Som du skjønner har jeg ikke lyst å gi opp...:)Johan ble konfirmert i 1884, Bragernes. Bopæl står oppgitt til Landfaldø 12.Min mormor fortalte at hennes skolevenninne Ellen Tomassen/Thomasen el.l. var kusine med Johan's barn. Har du noen slike spor i din slekt?Forresten, min oldefar Carl som er bror til Johan, fikk to barn; HARALD Emil og min morfar Birger Christian.- Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Hei igjen Gry.Det er bra du ikke gir opp. Det gjør ikke jeg heller, for det er ikke så mange Johan`er å velge mellom. Tror jeg rett og slett må låne kirkeboka for Hurum en gang til. For under Harald`s dåp, så har presten skrevet et eller annet under 'merknader'. Det er et par tre år siden jeg kopierte ut dette, og har ikke fått med meg hva som står der. Men nå er jeg veldig nysgjerrig på det. Kanskje det er noen som leser nå som har kirkebok for Hurum 1889/90. (Harald er født 2.okt. Hjemmedøpt 4.okt 1889, og døpt 2.feb 1890) Jeg lurer ille på hva som står under 'merknader'.Ellers har jeg har desverre ingen å spørre ut om denne familien. Min farfar døde i 1956, faren min var bare 7 år, og farmoren min giftet seg på nytt og flyttet til Sverige. Så vi har aldri hatt noe kontakt andre familiemedlemmer der.Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Ja da venter jeg spent på hva du finner under merknader. Jeg har i mellomtiden kontaktet Drammens Tidende og spurt om jeg kan få sette inn en veldig gammel etterlysning.... Har ikke fått svar fra dem enda, enda jeg skrøt masse av Drammen.... og jeg har jobbet der og trivdes der i to år (1988-90) Mener min mormor hadde et bilde av Johan, jeg skal prøve å finne ut hvor det har tatt veien. - Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.