Gå til innhold
Arkivverket

[#23184] Lars Olsen (Vikan) f. i Børsen ca 1825. Hvem var hans foreldre, evt søsken?


Gjest Eva Strømman Røvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Strømman Røvik

Lars Olsen Vikan f. ca 1825 i Børsen flyttet i 1859 til plassen Strømman (Strøman) på Hitra. Om han hadde navnet Vikan fra en annen plass på Hitra, eller om det stammet fra Børsa, vet jeg ikke. Han ble gift med Martha Henriksdatter f. ca 1831, Dolmø Sogn, Hitteren. Barna deres er født i perioden 1853 til 1870. Dermed har de sannsynligvis bodd et annet sted på Hitra først. Har funnet opplysninger om at også en av hans brødre, muligens to slo seg til i nærheten. Jeg søker hans aner. På FS finner jeg en Lars Olsen f. 1825, Erik Olsen f. 1822 og Jon Olsen f. 1817. Foreldre er Ole Jonsen og Marit Eriksdatter. Vet ikke om dette er 'min' Lars`familie. Undres hvor i Børsa Lars kom fra. Søk i Børsa, Buvik og Skaun-bøkene har ikke ført fram, da jeg ikke aner gårdsnavn. Noen som har opplysninger som kan hjelpe meg? Lurer også på 1801-tellinga for Børsa, ligger den under andre stedsnavn? Vennlig hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Takk for det tipset. Det førte faktisk til at jeg fant Ole Jonsen og Marit Eriksdatter, samt barna Lars, Erik og Jon + en datter, Brønhild i Børsaboka, Rossvållhåggån. Der henvises det angående Lars til Slokkan på Viggja. Og det jeg kan lese der tyder på at det ikke er min Lars. Da spørs det om det dukker opp nye tråder. Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.