Gå til innhold
Arkivverket

[#23185] Jens Essendrop Knoph ga etterslekten et navn


Gjest Bjørn Herberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Herberg

Jeg åpnet Debattforum for å spørre, og så lyser Augusta Antonette Wergeland (Vedøe) mot meg i innlegg nr 23175. Hennes mann - Edvard Wilhelm Vedøe - var sogneprest i Biri i tiden 1848 til 1861 da han måtte søke avskjed. En spennende historie jeg samler stoff om pt. Hans søster - Susanne Vedøe (Wedøe), f ca 1788, skal ha fått et 'uekte' barn med to mulige fedre. Kirurgus Jens Essendrop Knoph ska ga påtatt seg farskapet og gitt etterslekten et navn. Er det noen som kjenner til denne sønnen (?) av Susanne og Knoph, så er jeg glad for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Foreløpig har jeg ingen barn til Susanne Wedøe ( døpt i vor Frelsers Kirke 13.11.1788 ), en av 7 søsken så langt jeg vet. Men hvor skulle dette barnet være født, og hvis Christiania, når kom Jens Essendrop Knoph dit ?Om barnet er født 'uekte', er det neppe døpt i Christiania før 1818. Men om jeg forstår deg rett, er barnet 'ektefødt' ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Slinning

Hei. Kan navnet Wedøe stamme fra Veøy i Rauma kommune? Rundt 1800 ble det skrevet Weedøe.Hilsen Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Andreas Jensen Wedøe, som var far til Susanne, var født i Christiania i 1758, døpt 11.12.1758 i vor Frelsers Kirke, sønn av stolmaker Jens Wedøe og Susanna Holst. Han hadde søsken som var født i Christiania på 1740-tallet (lenger tilbake er jeg ikke kommet). Navnet er forøvrig konsekvent skrevet Wedøe fra 1748 til 1805.Jeg vet foreløpig ikke hvor Wedøe kommer ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Takk for artikkelen til Tschudi-Madsen, den hadde jeg ikke sett.Hans full navn kjente jeg fra borgerbrevet (av 13. juli 1745)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Så ved en tilfeldighet Jens Essendrop Knoph og Susanne Wedøe nevnt og det ringte en bjelle. På et av slektskartene i mine arkiver, angående en fjern slektning av min kone finner jeg disse to og vil bare orientere om at i h t til mine opplysninger hadde de en sønn som het August Theodor B Knoph. Vet intet om han var ekte eller uekte født. Han var født i 1821 i Aker og døde 1889. Bodde på Grøstadhagen og skulle være gift med Maren Regine Svendsdatter, f. 1832 Boger, Ski. etter disse opplysningene skulle de bo på Grøstadhagen hvilket bekreftes av Folketelling 1865 for 0212 Kraakstad.Jeg kjenner tre angivelige barn av Emil, Haakon og Lina som disse har. Emil er spesielt interessant i forbindelse med mine arbeider så hans etterslekt er kjent. Jeg har en hel gren i mine arkiver angående disse Knophene. Dersom sannhetsgehalten ser OK ut og noen er interessert kan jeg oversende pr mail hvis jeg får e-mailadr. Vennlig hilsen Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

'Raste igjennom' Aker Mini for 1821 og et stykke ut i 1822 uten å finne ham. (Her kan jeg fort ha oversett ham). Skal kontrollere nærmere litt senere. Jeg har også kirkebøkene for Kråkstad og skal se nærmere hva jeg finner der også. Et navn og et årstall er et godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Emil Albert, født 17.08.1857, Elgestad, døpt 11.10.1857 i Ski , sønn av Skrædder August Theodor Knoph og Karen Regine Svendsdatter. (Kråkstas Mini I 6 )Ved vielsen 29.07.1852 (samme kirkebok) står ungkaren August Theodor Knoph som 32 år, født i Aker, sønn av Jens Essendrop Knoph.Nærmer oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

August Theodor Knoph født 28.04.1820 på Ladegaardsøen, døpt i Aker kirke 09.07.1820, 'uekte' sønn av Susanne Wedøe (Vedøe i klokkerboken, der er ikke fødselsdato oppgitt) og Jens Essendrop Knoph i Christiania. Dette skal være hennes andre leiermål. (Aker Mini 12 p.32 no.120).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det gikk nok litt fort, Emil Albert er født på Elgesrud (Ellingsrud), ikke Elgestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Asbjørn; Ja, jeg har et par spørsmål om barna til Karen Regine Svendsdatter og August Theodor Knoph ( f.eks. hvor ble eldste datter Emma Gustava døpt ). Jeg kan kontaktes på gkb@c2i.net.Til Bjørn: Sønnen er nå funnet, men hva mener du med 'påtatt seg farskapet og gitt etterslekten et navn'. Han hadde såvidt jeg vet på dette tidspunkt ennå ikke fyllt 30 og det er ingenting som tyder på spesielle omstendigheter rundt August Theodor. Dersom det finnes slik dokumentasjon, ville jeg være interessert. ( Jeg skal se på hennes 'første leiermål' også, om det har interesse så si ifra ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Til Geir ad (12). Jeg har sendt svaret på mail, men tar det med her for andres og oversiktens skyld siden saken enda går. Emma er født 17 jan 1891 i Aremark og døpt der. Kilden er et barnebarn av henne. Hilsen Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Først Susanne Wedøe: Susanne’s første leiermål hadde ”udlagt” barnefar Carl Ludvig von Haxthausen (kaptein), senere gift 1. gang med Elisabeth Oline Kynsberg, 2.g. med Cecilia Catharina Fabritius.Susanne Wedøe bodde på Enerhaugen og de fikk sønnen Carl født 15. mai 1818, døpt i (Gamle) Aker kirke 04.06.1818. Som fadder finnes Susannes far Andreas Wedøe. (Aker Mini 11 og Aker Klok 2).Til Asbjørn : Det var Emma som døde 13.09.1856 jeg tenkte på, men det kan vi ta pr. mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Herberg

En takk til alle som har gitt informasjon og svar på mitt spørsmål. Tor med hammeren har vært innom maskinen min, så jeg har bokstavlig talt vært 'helt utafor' en periode. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.