Gå til innhold
Arkivverket

[#23186] Vold i Gudbrandsdalen.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Er det noen som kjenner til en Johannes Persa Vold,(Voll) f. ca. 1767 og angivelig fra Gudbrandsdalen. Han utvandret til Nordland. Om han kan ha vært fra en gård ved navn Vold (Voll), eller om dette kan være slektsnavn vites ikke. Det hadde vært artig om noen klarte å løse denne gåten, som sikkert mange flere har grublet over. Med hilsen Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Beklager men det er alt jeg har. Han blev g.1805 og var da ca. 38 år gl. så han kan jo forsåvidt ha vært et annet sted før han kom og blev gift her. Ellers burde jo dette Vold (Voll) kunne være en ledetråd.-- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Jeg var inne og kikket på tema nr. 22417, der det også blev lett etter 'Vold' i Gudbrandsdalen.- Det var nevnt en plass,- Vold som blev fraflyttet da den blev ødelagt av Storufsen. Det slo meg at kanskje dette kunne være årsaken til at folket der vandret ut ?- Vel, det var bare en tanke.- Kanskje noen kan se om de finner noen navn på denne Volden, og om altså faren i huset hette Per. (Konen kan ha hett Karen, Anne eller Marit, da dette er navn på døttre til Johannes Persa.) Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Olav Hansen Møller

Det er vel trolig at han kom fra en plass med 'vold' eller 'volden' i navnet. Var han f.eks. fra Forbrigdsvolden, var det nærliggende å korte det ned til Vold. Først på 1800-tallet var det et 20-talls 'vold'-plasser bare i Vågå. Mvh Hans-Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Jo jeg skjønner det er ganske mange plasser med Vold-navn i Gudbrandsdalen, så det er vel som å lete etter den berømte nåla.-- Det eneste måtte være om noen ved en ren tilfeldighet hadde observert at en fjern slektning reiste nordover. Vel, vel. Spør man ikke, får man ihvertfall ikke noe svar.-- Beste hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Alv  Edvardsen

Hei igjen ! - Forsøker en gang til på denne floken.- Kanskje har det kommet nye brukere til siden sist.-- Jo, jeg registrerte at personer på Kvål skrev seg for Voll.- Kunnet det være en mulighet ? - Det jeg da altså trenger, er en Per (Peder) som hadde en sønn Johannes Persa Voll, f.c. 1767 og som utvandret til Nordland før 1805.-- Med hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg tenkte på dette Persa.Står vel for Pedersen?Var dette en vanlig formulering før,eller ble det brukt dit han flyttet?Jeg vet at rundt Røros var denne formuleringen veldig vanlig.Persa ;Monsa osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! - Jo, det var nok en vanlig benevnelse i området med 'a' i stedet for søn (sen).-- Vedr. denne Johannes, er det ikke umulig at han hadde bakgrunn i sagbruksdrft, - om det sier noe. - Det var sagbruk på gården der han giftet seg inn og familien sto seg kanskje litt over middels, økonomisk.- Hans mor kan ha hett Karen, da hans eldste dr. hette det.- Han hadde også sønnen Ingebrigt, hvilket ikke er vanlig i området. -Mest sannsynlig hette faren Per, da eldste sønn hette Per. Dersom man skulle ta en vill gjettning, kunne jo faren ha hett Per Ingebrigtsen. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Dette blir vel en nesten umuligoppgave om du ikke finner papirer på han med flere opplysninger.Står ingen foreldre, sted foreks. da han blir gift.I tellinger osv,Her kan vel det ene bli like galt som det andre.Denne dukka opp på søk født ca. 1767 Oppland. Johan Pedersen dpt.20/1 1767 Biri Foreldre:Peder Engebregtsen, Kari olsdatter. Vidre hadde han søsken: Johannes f.1764,Ole 58, Anne 61,Pussig sammentreff at foreldre hadde 'riktige navn' men,men,men.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei Nina ! - Dette var nesten skummelt ! - Mon det da er noen som klarer å gi ytterligere opplysn. om denne fam. på Biri ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei!Har du sett denne karen på Wold i Gildeskaal (alderen stemmer ikke helt men...). Datter Karen og mor KarenLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! - Til siste innlegg; - Vel, det er opplyst at mannen skulle være fra Gudbrandsdalen, uten nærmere stedsangivelse. Så --- Denne familien på Biri må jeg innrømme hørtes interessant ut, men for å kunne si noe sikkert må man få frem nærmere opplysn.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei ! - Nei jeg sa ikke han blev g. i 1805.- Han overtok bygselen av en gård i 1805.- Eldste sønn Per, er f. 1802. Hans ektesk. m. Anna Johannesdr. har da nok vært inngått ca. 1801 / 02.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

I innlegg 3 skrev du: gift 1805 Hvilken gård overtok han? Navn, kommune. Du må være litt rausere med de opplysningene du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei igjen.- Med bakgrunn i opplysn i innlegg 11, forsøkte jeg med en mere lokal forespørdsel. (Se tema 29989)- Etter å ha sett på et skifte, er jeg mere i tvil om dette kan være rett spor.-- Jeg prøver igjen med starten; Johannes Persa Vold, f.c. 1767, utvandret til Nordland.- Ant. g.ca. 1801, da eldte sønn er f. 1802.-- Jeg har gjettet på at hans far som hette Per (Peder), (evt. Ingebrigtsen, da han døpte en sønn for Ingebrigt, men dette er vill gjetning. Det kan jo også ha vært Per Johannesen.-)- Muligens hette moren Karen, da eldste dr. var døpt Karen.-- Av de opplysninger som er kjent i Nordland, er det kun opplyst at han var fra Gudbrandsdalen, men ikke hvorfra der.-- Tips ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei. På FamilySearch finner jeg en Johannes Persen gift 20.10.1802 med Ana Birgitha Johannesdatter, giftemålet finner sted i Bodø, som jo er i Nordland.Du har ikke sagt noe om hvor i Nordland han er funnet. Du har heller ikke fortalt noe om hvor sønnen er født (1802), og om du har sjekket kirkebokinnførselen for hans dåp.En sjekk av dåpen vil muligens fortelle om det nevnte giftemålet er rett.En sjekk av nevnte giftemå vil muligens fortelle mer om Johannes Persen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Alv.Du må finne hvor og når Johannes og Anna gifta seg.Vet du sikkert hvor Anna var fra og hennes slekt? Da må de vel ha gifta seg der, eller nær hvor de slo seg ned og fikk barn. Det er vel din eneste tjangs, at det kan stå flere oppl. i kirkebøkene.Sjekk også lysning.Klokkerbok og kirkebok.Inne på mormonark. IGI, var to av barna lagt inn.Disse har du, men legger de ut her.Karen Johansdtr.or Voll dpt.23/6 1806 Johannes Johanss. or Voll dpt.26/5 1811-Død 1826. Begge født Bjørndal,Hemnes, Nordland.Foreldre:Johannes Pedersen or Persa Voll. og Anne Johansdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei igjenn.Søk på Rana slektshistorielag.De har registrert Minestral og klokkerbøker på CD rom. Du kan kansje spørre de om det finnes lister på innvandra også. Eller andre kilder som kan være aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei AlvSå på den andre plassen, du mente alt var undersøkt fra før. Det er ikke så sikkert.Har selv funnet store feil i slike ferdige slektslister. Men det kan jo også hende at de som er 'ukjent' i slekta. Ikke er så ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei Nina.- Til ditt siste innlegg; Hva mener du med 'den andre plassen' ? - Dette skjønte jeg ikke helt.- Ellers hadde jeg vel nu tenkt å gi opp å lete mere etter denne karen. (Etter tips om en på Biri, forsøkte jeg med en mere lokal variant av spørsmålet. Se tema 29989).-Jeg reflkterer der litt over mulighetene til å finne noe herfra. Som det fremgår, så er de opplysninger som foreligger hentet fra en 'Gards og Slektshistorie'. Hva jeg forstår, så er mye av bakgrunnsmaterialet til denne hentet fra arbeidet til en lokal prest, Ole T. Olsen. Dette aktuelle familieforhold er da også hans egen slekt, så da ville jeg vel tro at han hadde fått med seg hva som var notert i kirkebøker o.l.-(Tror faktisk også jeg tidligere en gang tok opp dette med en person i slektshist.laget.)- Jeg så det da som en liten mulighet at det var noen fra stedet han reiste fra som satt med en opplyning om en kar som hadde reist ut.-- Vel, som jeg sier; Det er jo ikke all verden.- Men det hadde jo vært litt stas også, dersom det hadde latt seg gjøre å finne ut av dette.- Men, men.- Beste hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Mente det andre tema 29989. Som du ser over kan du finne kirkebøker fra dette området på CD rom.Der må vel vielsen stå også.Kan være info der som er oversett.i klokkerbok-ministralbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.