Gå til innhold
Arkivverket

[#23187] Eriksen-slekt fra Os, Hedmark og FT 1825


Gjest Daniel Ingulfsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Daniel Ingulfsen

Hei!En av mine forfedre het Ingulf Eriksen (f.1816, Tolgen)(tipp-tipp oldefar), og hans etterkommere har hett Ingulfsen helt ned til meg. Ingulf var gift to ganger, fra hans andre ekteskap hadde han bare en sønn, Sivert Ingulfsen (f.1882 på Tuveng gard, Os). Sivert's liv/etterfølgere skulle jeg gjerne visst mer om.Ingulfs far het Erik Olsen, men jeg vet ikke når han var født, eller hvor. Jeg vet heller ikke hvem hans mor var. Jeg er interessert i all informasjon om Ingulfs foreldre og evt. søsken, og selvsagt besteforeldre etc! Jeg tror jeg har fått ferten av noe, men det er bare spekulasjoner:Ingulf bodde på Os (Aakeren) Gnr 135 bnr 46 [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0436&kenr=0009&bnr=0021&ln=000>Lenke frem til ca. 1877 når han giftet seg med sin andre kone. På den samme gården er en Bersvend Eriksen (bror?) eier i matr. 1886, mens en Haaken Eriksen (bror?) bor i bnr 32 (Os Østre) på samme gård. Jeg tror at faren Erik Olsen KAN være denne Erik Olsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daniel Ingulfsen

Til informasjon:Jeg har funnet masse i boken til Thoralf Grue, Os i Østerdalene, og det viser seg at gården på bildet over er ikke relatert til min slekt. Slekten min kommer fra Østgård og Nordgård i Os sogn, Hedmark. Siste gjenværende som jeg har funnet var Sivert Ingulfsen Tuveng, OKS Sivert Tuveng, som satt i kommunestyret i 1935-37 og i 1950 eide han jord i Os og levde fortsatt.Jeg er dog interessert i Ingulf Eriksens andre barn, hva de gjorde med sine liv. Jeg har bare funnet ut om 5 av hans 12 barn, bl.a. Haldo (min tippoldefar).Ellers fant jeg ut på Riksarkivet at FT 1825 ikke inneholder navn, bare antallet personer ved hvert bosted. Det samme gjelder vel flere andre folketellinger fra samme århundre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei! Først må jeg fortelle at for få år siden kom det ut ny bygdebok for Os i tre bind, forfatter Gjermundsen, og dine aner finnes nok stort sett i bind 1, i Dalsbygda i Os kommune. (Tolga og Os har vært en kommune og ett prestegjeld, men er nå skilt.)Flg.(med unntak av FT 1801) har jeg funnet i nye Osboka: Ingulvs far Erik Olsen (1780-1831) finnes her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10436&variabel=0&postnr=849&fulle=true&spraak=n>LenkeMora er Olava Rikardsdt den andre!! (ca.1794-1867)fra Tolga, gift 1822. LenkeErik Olsen var først gift 1802 med den eldre søstera med samme navn (ca.1781-1821).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Med det samme jeg er i gang (kilde Osboka): Erik Olsens barn:1. ekteskap:a)Ingeborg 1803-1803b)Ola 1805-1889 tok over Nordgårdsgjeltac)Ingeborg 1808- g 1842 m Esten Hallstensen Østgardend)Rikard 1811- utfl.1844 til Målselvdalen (sønn Ola f.1842 m Barbro Håkonsdt Egga)e)Marit 1814- , utfl. 1848 til Trondheimf)Ingulv 1816-1911 g 1844 m Kjersti Halldorsdt Nordgardeng)Olava 1821-1903 g 1866 m Tollev Perssen Østvang, sønner m Ola Eriksen Åsen: Embret f. og d. 1848 og Mikkel f.18512.ekteskap:h)Marit 1822-1827i)Elia 1824- g 1853 m Ola Eriksen Breenj)Sigrid 1826- utfl.1849 til Nordlandenek)Gjartrud 1827-l)Marit 1829- utfl. 1849 til Nordlandenem)Erik 1831- utfl. 1865 til Nordland.Bygdeboka inneholder også noe informasjon utover fødselsår om Ingulv Eriksens barn, med unntak av Halldor, så det hadde vært interessant med et supplement her. Jeg kan nevne at flg. dro til Amerika: Olava f.1846, Erik f.1850, Ivar f.1858, Kjersti f.1858 og Ernst f.1866.-- stadig med forbehold!!Mht Sivert og has etterkommere anbefaler jeg deg å låne Osboka, bind 1. Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daniel Ingulfsen

Hei Maria!Takk for informasjonen! Det du skriver i første post har jeg allerede funnet i Thoralv Grue's bydgebok fra 1943, men i den andre kommer du med mye interessant informasjon. Ingulf Eriksen's mor var Olava f.1781 - den første konen til Erik Olsen forresten ;)Jeg har bestilt boken/bøkene til Gjermundsen på Nasjonalbiblioteket, så der ligger de og venter på meg mandag. Det skal bli meget interessant. Regner også med å reise oppover å titte på noen av gårdene i løpet av de neste ukene.Når det gjelder Haldo Ingulfsen så flyttet han til Målselv (Luneborg) og hadde 5 barn, hvorav Almar er min oldefar. Min mor er født på Målselv, men selv har jeg aldri bodd der. Haldo er min eneste link til Os faktisk, men det er noe ved denne Ingulf Eriksen som fascinerer meg, hør bare: 'Da Ingulf døde i 1911 var han 95 år gammel, han ahdde hatt en lang og tung, men også god arbeidsdag. For helsa var som jern og stål, og viljen og håndlaget godt.' Han ryddet jo også en ny gård på Tuveng i en alder av 60 år!- DanielRedaktør: Går det an å redigere innlegg her forresten? Det står mye feil i første innlegg som jeg gjerne skulle ha slettet for ikke å villede noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Steinar Vasaasen

Hei ! Når det gjelder digitalisering av kirkebøker for Tolga, så har undertegnede sammen med Hans Myhre skrevet av begravede 1836-52 for Tolga. Dette er utgitt som hefte av Hedmark Slektshistorielag. Utover dette kjenner jeg ikke til at det er noen av kirkebøkene i Tolga som er digitalisert. Selv om Hedmark Slektshistorielag ikke primært jobber med Nord-Hedmark kan vi være behjelpelige med igangsetting av registrering. Ta kontakt med oss på post@hedmarkslekt.no eller via våre nettsider:www.hedmarkslekt.nomvh Steinar Vasaasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Dagny Madsen

Hei, Kan nevne at det som er oppført om min oldefar; Richard Eriksen, sønn av Erik Olsen og Olava Richardsdtr fortsetter da Richard flyttet som vekter til Tromsø, kjøpte gård i Tønsvika (pr Tromsø) og giftet seg med Dorthea Wibe fra Helgeland. Min mormor er deres datter. I Østerdalen står kanskje ennå huset i Nordgardsgjelten etter Eriksenfamilien. Hilsen Dagny MadsenPs.: Ingulfsenfamilien bodde i Tromsdalen her i Tromsø, og noen slekt er kanskje igjen her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.