Gå til innhold
Arkivverket

[#23191] Johannes og Åse på Modum


Gjest Lene Jansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Jansen

Johannes Torstensen f 9/2 1807 giftet seg 25/7 1828 med Åse Andersdatter f 14/4 1806. I 1829 fikk de en sønn Torsten på modum.I følge familysearch kan foreldrene til Johannes være Torstein Reiersen f 1781 og Margreth Hansdatter f 1785.Åse sine foreldre kan være Anders Andersen f 1780 og Goro Evensdatter f 1784.All info om disse personene er av interesse. Hvor de bodde, hvor de kom fra, barn osv. Har jeg funnet riktige foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Her er opplysninger fra dødsfallmeldinger fra lensmann i Modum til sorenskriveren.Stiger Johannes Torstensen Fossumeie dør 27/1 1875, 68 år gammel. Han etterlater enke Aase Andersd. og 7 barn. Torsten Torstensen, Gulbrand Torstensen, Anders Torstensen, Drammen, Jørgine Torstensen, Amerika, Christian Torstensen, Christiania, Sofie Torstensen, Christiania og Antonette Torstensen, alle myndigeEnken Aase Andersd. Dalen dør 21/4 1895, 89 år gammel.Fhv. værksarb. Torsten Johansen Dalen dør 14/4 1892, 63 år gammel. Han etterlater enke Elen Johanne Andersd. og 9 barn. Johan, 43 år, Randsfjord, Andreas, 40 år, Olaus 38 år, Drammen, Torger 33 år, Amerika, Ingeborg Andrea g.m. Magnus Korneliussen Fossum, Karl, 27 år, Kristian 25 år, Thora Emilie g.m. sergeant H.P. Nymoen og Even 21 år.Inderst enkemann Anders Andersen Fossumeie er død 1/5 1841, 66 år gammel. Han etterlater Anders Andersen Fossumeie, 38 år, Even Andersen, Christiania, 32 år, Aase g.m. Johannes Thorstensen Fossumeie.De som står oppført uten adresse er bosatt på Modum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Lene Jansen

Har funnet Johannes Torstensens fødsel i kirkeboka, og fått bekreftet at Torstein Reiersen og Margrethe Hansdatter er foreldrene. Men dem var umulig å finne i kirkeboka. Lurer på om Tostein Reiersen 17 år på Fossum kan være riktig. Jeg har i ett notat skrevet at Torsten f 1781 og Margrethe f 1875. Gift 1804. Tostein i folketellingen er f 1804. Finner ingen passende Margrethe. Alle hjelp taes imot med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har desverre bare FS som mulig kilde: Tosten Reyersen gift 3/11 1804 Modum med Margrethe Hansdt. De fikk barna Johannes f. 9/2 1807-27/1 1875, gift med Åse. Hans f. 22/5 1811 og Tosten dpt. 31/8 1823, alle Modum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Takk for det. Hadde ikke barna deres. Det var jo et veldig hopp mellom Hans og Tosten. Kanskje det har blitt født noen i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Iflg. dødsfallmelding til sorenskriveren er Margrethe Hansd. Fossumeie død som enke 64 år gammel 24/11 1841.Hun etterlater 1. sønn Iver, død men etterlater 3 barn i alder fra 13 til 5 år2.sønn Johannes, 34 år3.sønn Hans, 30 år4.datter Randi Karine, tjener i Christiania, 26 år (født 4/4 1815)(Sønnen Tosten er død i 1827 3 1/2 år gammel)Sannsyligvis er Margrete født 6/9 1777 som datter av Hans Andersen og hans 1.ste hustru Ragnild Olsd. Hefta u.HasselRagnild Olsd. dør på Hæfta, begr. i Nykirke 6/4 1788 46 år gammel.Det finnes skiftedesignasjon etter Ragnild 26/11 1789(selve skifteprotokollen mangler). Barna som er oppført er Hans Hansen, 23 år,Torger Hansen 17 år, Johannes Hansen 14 år, Ole Hansen 8 år og Magrethe Hansd. 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Spørsmål til Arnt: I FT1801 forekommer en Magrethe Hansd 24 år som tjente hos Torger Hansen 31 år ( [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10623&gardpostnr=154&personpostnr=4111&merk=4111#ovre>Lenke ). Er dette ”vår” Magrethe og var denne Torger (3 linjer opp) hennes bror?Forslag til Lene: I FamilySearch finner jeg paret Reyer Torstensen og Ellen Gunbjørnsd viet 28.12.1783 (Lenke ). De kan være foreldrene til ”vår” Torsten Reiersen, som da kanskje heller var født ca 1785. Kanskje noen andre kan bekrefte det?I FT1801 finner jeg Rejer Torstensen 56 år, Elen Gunbjørnsdtr 52 år og Tosten Rejersen 17 år på en husmannsplass under Fossum (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Hei Rolf. Takk for ditt innspill. Jeg hadde sett på Torsten Reyersen 17 på Fossum. Margrethe har jeg søkt på uten å finne noen som kunne passe. Din kandidat er jo en mulighet. Er din venn etterkommer etter et barn av Margrethe og Torsten? Eventuelt Hvilken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei Rolf,Siden Hans Andersen har en sønn som heter Torger, og begge de nevnte er lensefogder så er det vel slik at Margrethe i 1801 er i tjeneste hos sin bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Arnt: Takk for bekreftelsen.Lene: Han er etterkommer gjennom rekken: Johannes - Tosten - Kristian osv så jeg antar dere er nokså nær beslektet.Jeg kan kontakte deg direkte med flere detaljer (tror jeg kan finne din e-postadresse).Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.