Gå til innhold
Arkivverket

[#23196] Foreldre til Boel Jacobsdatter f. 1744, Ø.Halsen, d. 1772, Eftang


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Min tipp-tipp-tipp-oldemor Boel Jacobsdatter ble gift med Torger Nilsen i 1769 på Eftang i Tjølling. Hun døde bare 28 år gammel,1772, beg. 18 mars, Tjølling. De hadde bare en sønn Jacob Torgersen, min tipp-tipp-oldefar. Torger Nilsen giftet seg 2. g. i 1779 med Mari Trulsdatter fra Østby. N. Tjølling.( hennes 1. ekteskap.) En datter i 2. ekteskap ble oppkalt Boel Maria etter avdøde kone i Torgers 1. ekteskap. Har prøvd å lete etter foreldre til Boel Jacobsdatter. På Fam. S finner jeg opplysningen om at hun skal være fra Østre Halsen i Tjølling, men det står ikke nevnt fødested ved giftemål eller ved død i kirkebok-avskrifter på Vestfold-DIS.Heller ikke foreldres navn. Farens fornavn er vel Jacob, men det er det jeg har funnet til nå. Lurer på om noen kan finne fram til hennes opphav for meg? Ønsker gode råd om hvor jeg kan lete. Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei Gunn!Boel Jacobsdatter og Torger Nilsen er tipp-tipper til noen av barnebarna mine. Torger er jo forresten farfar til Ulabrand (Boel er ikke mormor). Jeg har heller ikke foreldre til Boel, men jeg må tilstå at jeg foreløpig har gjort lite annet enn å kikke i bygdeboka når det gjelder Tjølling. Linja 'vår' går via sønnen Jacob Torgersen Eftang til hans sønn Hans Johan Jacobsen Eftang.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...Boel ville vel ikke i noe tilfelle ha vært MORMOR til Ulabrand!Med det samme - halvbror til Jacob Torgersen, Truls Johan Torgersen Eftang (far til Ulabrand), ble gift med Ragne Andersdtr Eftang Øvre. Ragne ble gift 2. gang med Lars Hansen, og en søstersønn av meg er merkelig nok og veldig tilfeldig blitt etterkommer av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, Arnstein! Takk for svar, selv om du heller ikke har funnet opphav til min tipp-tipp-tipp. Har du forresten lest min mail til deg om din hjemmeside og om Ulabrand? Min forbindelse går gjennom Jacob Torgersen og hans 2. ekteskap med Maria Olsdatter Oksholmen, sønnen Anders Jacobsen , Hoppøya var min tippoldefar. Bror av din Hans Johan. Har forresten sendt en mail til Canada til min unge venn og slektning Mike Bridge, som også har slektforbindelse til Ulabrand. Han var svært begeistret for dine bilder på hjemmesiden. Det var forresten han som tok foto av Eftang gården som du finner under Vestfoldgårder. Hvis du vil se hans hjemmesside kan jeg sende deg adressen gjennom mail. Vi får fortsette å lete.Vil gjerne holde kontakten med deg. Hilsen Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at vi har lagt inn innlegg samtidig. Vet at Truls Johan Torgersen var sønn av Torger Nilsen og Maren Trulsdatter . ( Hans andre ekteskap. ) Truls Johan var altså halvbror til vår Jacob Torgersen. Forstår ikke helt hvor det med MORMOR Boel har kommet inn? Mulig jeg har skrevet noe feil før, men finner det ikke i farten. Anders Jacob Johansens farmor må vel være Maren Trulsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei igjen - jeg hadde selvfølgelig ikke sett mailen fra deg. Dette er jo veldig artig! Vi får vel holde kontakten videre på et annet plan, men jeg håper selvfølgelig at noen kan gå videre på ditt opprinnelige innlegg, og gi opplysninger om opphavet til Boel!Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Så skrev vi samtidig igjen. Jeg skrev 'mormor' i mitt første innlegg, men det skulle stått 'farmor' - bare tull - glem det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Gunn Huglen

Jeg tar opp igjen dette tema etter forgjeves å ha søkt etter opphavet til min 3.tippoldemor, Boel Jacobsdatter.Her er dødsfallet hennes.LenkeJeg har funnet et par mulige par som kan være hennes foreldre.1. Under vielser på Vestfoldslekt finner jeg viede i 1720 : Jakob Michelsen , Halsen og Karin Hansdatter, Halsen.2. Jakob Jonsen , Valby, f. 1709,sønn av Jon Hansen, g. 1740. Tjølling, med Mari Kristensdatter.Begge disse parene kan teoretisk ha vært foreldre til Boel .Det første paret var fra Halsen, han skal være matros. Finner dem desverre ikke nevnt i bygdebøker for Tjølling. Har ikke funnet noen opplysninger om paret hadde en datter ved navn Boel. ( Ved søk på F.S.)2. par hører hjemme på Valby, Tjølling. Dette er ikke langt unna Ø. Halsen.Opplysninger fra bygdebøker s. 196, Tjøllingbok II. under Valby:' Jon Hansen f. ca 1667, d. 1746, 79 år, var muligens fra Sandar. ( Kilde L. Berg) g.m. Malene Jacobsdatter, d. 1759, 83 år gammel.Barn: Jacob f. ca 1709, g.m Mari Kristensdatter. Dessverre står det ikke flere opplysninger om hvor dette paret ble av og om de hadde en datter Boel f. ca 1744.Boka forteller kun navnene på søsken av Jacob, og om broren Hans og etterslekt på Valby.Mitt spørsmål er da om det finnes kirkebøker fra Tjølling som viser om Boel Jacobsdatter er døpt i Tjølling, og hvem som er foreldre?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg et skifte under Larvik skifter, hvor Hans Jonsen Valby og broren Jacob Jonsen er nevnt. Her kan være et spor til hvor denne Jacob Jonsen g.m. Mari Kristensdatter slo seg ned.LenkeHer er navnet på gården Oubye, sikkert senere Auby, Tjølling.Hvis familien har bodd her, er det kan hende mulig å finne hva barna het?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at jeg nok har tatt feil av gårdsnavnet hvor Jakob bor ved skiftet fra Larvik-arkivet.Ser av navnforandring gjennom tidene at gårdsnavnet Østby i Tjølling skrives på denne måten Ousbye ca 1600 til 1800,også skrevet Ausby, Østby, (Austby ) Da blir det å lete under Østbygårder istedenfor Auby-bygårder som jeg trodde.Skal saumfare bygdebøkene for Tjølling, for å lete etter spor her.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, etter å ha lest nøye gjennom alle sidene om Østbygårdene i Tjøllingboka, s. 297- s. 350, fant jeg omsider nevnt denne Jacob Jonsen ,under husmenn.Det er opplyst at han var husmann her 1764, g.m Maren Kristensdatter.(S. 350. Tjøllingboka til Jan W. Krohn-Holm.)Det var dessverre de eneste opplysninger om dette paret her i bøkene.Gode råd om hvor jeg nå kan fortsette å lete, etterlyses?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Gunn!Innlegg (1) du skriver at Torger Nilsen og Boel Jakobsd. ble gift 1769.Jeg kan ikke finne dem gift i Sandar og Tjølling.Det er ikke født noen Boel Jakobsd. i det aktuelle tidsrom i Tjølling.Den Jakob Jonsen: Lenke kan være en mulighet, men da må Boel være født et annet sted.Bygdeboken har ingenting om han.Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg en lenke til Ekteskap mellom Boel Jacobsdatter og (Terger) Targer Nilsen i følge IGI ( som en ekstraopplysning ved fødsel til Boel Jacobsdatter, 1744, Halsen, Tjølling.)LenkeVet at denne kilden ikke er pålitelig, men i Tjøllingboka står det også at Torger Nilsen f. 1746 , d. 1813 g. 1.g. med Boel Jacobsdatter, d. 1772, 28 år. g. 2.g. 1779 m. Maren Trulsdatter , Østbye N. f. 1749, d. 1819.Som du ser passer tidspunktet ganske bra med ektskapet på F.S. ( muligens noen år feil.)I bygdeboka finner jeg ikke nevnt at Boel er født på Halsen. Så der mangler jeg vel en sikker kilde?Sønnen Jacob i 1. ekteskap f. 1770, bodde på Eftang S.Takk for at du prøver å finne ut av floken for meg, Kjell!Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte sidetallet der det står om Torger Nilsens ekteskap , s. 1068, under Eftang Lille. Bok III. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til 1801-folketellingen for Tjølling.Her finner vi Torger Nilsen på Eftang i 2. ekteskap.LenkeEn datter er kalt Bodil Marie, ( også nevnt Boel) Tydelig oppkalling etter 1. hustru?Mulig at Boel også kalles Bodel/ Bodil i kirkebøker? Hun burde vel finnes både døpt og konfirmert i Tjølling kirke , om hun er født på Halsen? ( Hvis hun ikke er datter av innflyttere da?) Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til Jakob Torgersen, bare faren er ført opp her.LenkeHar lett rundt ellers i landet for å finne en passende Boel Jakobsdatter, men den eneste jeg fant i tillegg til den som skulle være f. på Halsen, var en dame født i Aust Agder, med samme navn og alder. Hun giftet seg med en annen, så da lurer jeg på om hun må være glemt i kirkebøker for Tjølling?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger også en lenke til det andre paret jeg har funnet som teoretisk kan være foreldre til Boel Jakobsdatter.LenkeDisse skulle bodd på Halsen i Tjølling, og der skulle også Boel være født.Har ikke til nå greid å oppspore om dette paret hadde barn.All letehjelp er fortsatt velkommen.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Gunn!Da jeg har registret vigde, fødte og døde i Tjølling og ikke har Torger og Boel’s vielse og heller ikke Boel’s dåp, så tyder det på at de ble gift et annet sted. Kanskje i Larvk.De opplysningene du har fra IGI er sikkert tatt fra bygdeboken.Boel døde ikke 18. mars 1772 men ble gravlagt den dagen.Hvis Boel’s dåp og vielse var tilgjenglig i Tjølling kirkebok, var nok dette kommet fram ved bygdebokforfatterens registreringer.Sogneprest Stephansen’s avskrifter som er tatt fra kirkeboken for 200 år siden har heller ingen opplysninger. De er meget nøyaktige og har vært til stor hjelp.Torger Nilsen ble døpt 19. juni 1746, faddere var:Antonetta Stockfleth, Ulricia Scheen, Fredrik Scheen, Jørgen Fristad og Hans Andersen Eftang.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha for disse utførlige opplysningene.Det blir vel ikke enkelt å finne ut hvem foreldre til denne Boel var da?Det var stor virksomhet med skipsbygging og reparasjoner av seilskuter ved Hølen på Ø. Halsen omkring den tiden Boel ble født.Hennes foreldre kan ha bodd der en kortere tid. Som du sier kan hun godt være født og gift et annet sted.Har lett en del i Hedrum og Brunlanes, nå skal jeg se nøyere på Larvik som du foreslår.Det er vel ikke lett å finne brukbare kilder fra denne tiden, hvis ikke noe er registrert ved skifter?Takk igjen for bryet du har hatt, Kjell.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg noe som ser litt spennende ut, i Larvik.LenkeHer er et par som kan passe i alder. Jacob Justsen med datter Boel Jacobsdater.Jeg får se om jeg kan finne ut noe om den familien.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takket være rådet fra Kjell om Larvik, har jeg nå funnet noe som jeg lurer på kan være et rett spor.LenkeDenne gang under skifter, fant jeg sikkert det samme paret, Jacob Justen ved skifte etter avdød hustru Karen, med det vanskelige etternavn,( skrevet forskjellig ved ekstraskatten og ved skiftet.)Her er det en datter som har tilleggs-navn Maria, pluss hel og halvsøsken.Håper du Kjell, kan titte på dette for å se om du mener dette kan være den rette familie?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her dukker opp flere merkverdigheter.Det ser ut til at foreldreparet Jacob Justsen og Karen Zachariasdatter har fått tvillinggutter i Stokke i 1750.Legger lenke til den ene:LenkeDen andre døpt samme dag navn Just jacobsen.Foreldrenavnene er så spesielle at det nesten må være det samme paret som senere flytter til Larvik, Langestrand. ( Skulle ikke undre meg om disse folkene hadde tilknytning til Jernverksslekter ved Fritzøe-verkene?)Ikke rart det blir vanskelig å finne barndåper og giftemål, når familiene flytter ofte.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette ser ut til å bli en spennende jakt.Nå fant jeg Jacob Justen g. 1763 i Tjølling.Vel samme år som 1. hustru døde.Da er det svært mulig at datter, Boel( Bodil Maria) har flyttet med far til Tjølling, og der truffet sin ektemann i Eftang i Viksfjord.LenkeDet er vel ikke så mange Jacob Justen i samme området, samtidig?Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Gunn.Jeg hekter på en lenke til en annen debatt som kan være interessant med hensyn både til navnetype og eventuell jernverkstilknytning. Her er det også en Jacob Just(s)en/Jost(s)en. Det kan være slektninger: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette var spennende , Oddbjørn.Her ser det sannelig ut til at jeg har funnet en ny forbindelse til Jernveks-slekter.Har nettopp funnet ut at bror av Jacob Justsen, også slo seg ned i Tjølling. Han er nevnt i Tjøllingbøker s. 285, under Gjerstad Søndre.Gjert Justsen d. 1764, 45 år , innflytter. bruker av gården 1742-61.g. 1.g. med enken Grethe abrahamsdatter Blix, d. 1746. 42 år.g. 2. g. m. Gunne Kristensdatter , fra Skåra Ø.Dette bekreftes av digitale kirkebøker, og ved skifter i Larvik.Her er barn med fornavn Gjert i etterslekt , nevnt flyttet til Larvik.Vi hadde en debatt før om disse navnene mener jeg å huske?Artig hva som plutselig dukker opp.Jeg får prøve å samle tråder her. Litt av et puslespill , med flere ekteskap, og barn som vi ikke finner døpt.Takk for ditt innspill.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.