Gå til innhold
Arkivverket

[#23196] Foreldre til Boel Jacobsdatter f. 1744, Ø.Halsen, d. 1772, Eftang


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her i Larviskifter dukker det opp som du vet mange 'Justsener.'LenkeHvordan slektsammenhengen er, har jeg ikke helt klart for meg .Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Oddbjørn! Lurer på om du ville ta en titt på denne Jacob Justsen .LenkeKan dette være mulige foreldre. Merkelig med farens etternavn, med litt fantasi kunne det nesten bli forkortelse for Masmester.Det er vel litt vel luftig, men fantasi har hjulpet før.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det var et artig funn. Jeg tror nok likevel ikke Mahs her er forkortelse for masmester. Det er også vanskelig, med den 'adressen' denne personen har, å knytte ham til noe jernverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og her er giftermålet til foreldrene fra samme kilde: Lenke. Navnene skulle vel tyde på tysk/hollandsk innvandrerbakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette er muligens et blindspor, men jeg har her funnet en Just Jansen Horn i Langestrand som KAN være en slektning: Lenke. Du kjenner Vestfold bedre enn jeg og har kanskje 'møtt' ham før? Jeg la merke til at den Jacob Justsen du har funnet, hadde en sønn ved navn Jan Jacobsen. Dermed ser det i hvert fall ut som om koblingen Jan Justsen/Just Jansen kan ha vært aktiv i slekta. Ut fra tradisjonell oppkallingsskikk er det ikke utenkelig at Jacob Justsens far har hett Just Jansen (alternativt kan han selvsagt ha hett Just Jacobsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen for at du hjelper meg med leting.Har litt for mange løse tråder, så det er bra med litt eksperthjelp!Jeg har prøvd å finne et ektepar som har sønner med navn Jacob Justsen og Gjert Justsen.Gjert Justsen står det på F.S. at er født på Gjerstad, men i Bygdebøkene står det at han var en innflytter.Finner ingen holdepunkter til foreldre på Gjerstad-gårdene. Har også lett i Hedrum etter deres opphav, men ikke funnet spor der.Takk for opplysningene om Bergens, Jacob Justsen.Fant flere barn f. av samme foreldre der, født mellom 1711 og 1719. Morens navn er skrevet både Gierche og Dirche, med etternavn Schermer eller Scermer. ( Ingen sønn kalt Gjert så langt jeg kunne se)Dessuten var det vel ikke særlig mye ' jernverk' i nærheten. Likevel var det en mulighet at de hadde annet arbeid, og at sønner ble smeder?Det står forresten et spørmålstegn ved smed? i vielsen til Jacob Justsen.Familien har flyttet fra Langestrand, Larvik, ( Fritzøe-området) til Stokke og Tjølling.Mulig de også har vært innom flere områder. Finner ikke Jacob Justen og hustru nr. 2 Maren Jørgensdatters dødsfall i Tjølling.De bodde vel ikke her på eldre dage, ser det ut til. Kirkebøkene er muligens ikke så nøye ført heller.Skal ta opp problemet i DIS-møte i kveld.Fant forresten ingen barn døpt etter 1719 til Just og Gierche i Bergen.Det kan jo tyde på at de kan ha flyttet på seg ? ( eller døde?)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg et barn , mulig tvilling-bror til Jan Jacobsen, død 1 mnd gammel i Stokke.LenkeHer står faktisk nevnt et gårdsnavn, som det er mulig å lete etter i Stokke.Disse barna må være Boels søsken. Jan Jacobsen lever 12 år gammel i skifte etter moren, Karen Sachariasdatter, Larvik-skiftet som før nevnt.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da ser det ut til at 1.hustru til Jacob Justsen, Karin Zaksriasdatter kan komme fra Gården Østre Borge i Stokke.Her er en Zakarias , kjøpmann som har en datter Karen som kan passe i alder.LenkeMulig at familien har bodd her da tvillingsønnene ble født?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiDersom dette er rett Zacharias er muligen følgende skifte aktuell (hentet fra Statarkivet i Kongsberg):Borge østre – Skjee i Stokke 9.7.1739 Sk.pr. 6, Fol. 136 Zach. Marcussen død, g. Karen Jacobsd. 1.g. gift: Chatrine Christophersd. Barn i 1ste: 1. Karen Zachariasd. 22 år. 2. Anne Cathrine 16 år. Barn i 2net: Mathias 14 år. 4. Jacob 10 år. 5. Hans, 3 år. 6. Anne 12 år. Morbror: Niels Jacobsen. Søskendb.: Petter Chr. Fitje. Gods: Skjøte 1725 17/4 fra Knud Christophersen Reensgaden på 2 bpd. 17 ¾ mrk. for 120 rd. Odelsskjøte 1726 16/9 fra daværende odelspretendent Hans Andersen på dennes eiende halve part – ”uden derudj at melde summa”. Godset ble nå taksert til 200 rdl. Ved auksjon: 298-1-21 Netto: 23-2-8.Den annen kone, Karen Jacobsdatter var for øvrig datter av Jacob Guttormsen og Anne Nielsdatter. Anne var søster til Hans Nielsen og Simen Nilsen Kverne. Hans Nilsen er vel bedre kjent under navnet Vogn. Se følgende skifte:Borge østre, Skjee i Stokke 2.11.1703 Sk.pr. 1, Fol. 107a Anne Nielsd. død, em. Jacob Guttormsen Barn: 1. Niels Jacobsen 7 år. 2. Karen Jacobsd. de eldre 17 år. 3. Mari Jacobsd. 15 år. 4. Lisbet Jacobsd. 14 år. 5. Dorthe Jacobsd. 10 år. 6. Karen Jacobsd. den yngre 4 år. Avdødes slekt: Bror Hans Nielsen Fossnæs. Bror: Simen Nielsen Qverne. Brt. 53-2-10 Nt. 27-1-18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden det ser ut til at brødrene Jacob og Gjert Justsen kom fra Langestrand, og siden Jacob antakelig var smed, sjekket jeg Bjørn S. Bjørnstads oversikt over ansatte ved Fritzøe-verkene i hans hovedoppgave GREVSKAPET LAURVIGEN. Siste oversikt er fra 1745, og der fant jeg ingen aktuelle navn. Det nærmeste jeg kom, var en Just Sørensen - former ved Fritzøe Verks masovn i 1730. Han KUNNE jo vært brødrenes far, men patronymet burde vel da vært et annet. Ellers kunne en jo ha tenkt på hammermester Jost/Just Schøller ved Hagenes. Han er vel i eldste laget, og dessuten har jo medlemmer av 'jernverksgruppa' i Vestfold utarbeidet en nokså detaljert oversikt over etterkommerne. Der passer ikke Jakob og Gjert Justsen inn.Dette innlegget inneholder altså dessverre heller få konstruktive tips, men på 'famlestadiet' kan jo også eliminasjonsmetoden være nyttig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Stor takk til både Egil og Oddbjørn for svært nyttige opplysninger.Jeg er nokså overbevist om at jeg, 'vi' har funnet fram til den rette Boel Jacobsdatter og hennes aner.Jeg skal sette meg ned senere i dag og lage en oversikt over familie-båndene.Dessuten bør jeg nok fortsatt lete etter giftemålet til Boel. ( Muligens på Langestrand, eller i Stokke, siden dette ikke kan finnes i Tjølling)Den Just Sørensen som Oddbjørn nevner, har jeg støtt på. Mener det var på Ø.Halsen i Tjølling?Det kunne vært artig med flere forbindelser til Jernverkslektene, men det viktigste er å finne de rette foreldre til tipp-tipp-tipp-oldemor.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Et spørsmål til deg, Oddbjørn. Du har studert listene over ansatte ved Fritzøe-verket grundig. Det går fram til 1745 nevner du.Den Jacob Justsen som jeg tror er far til min 3. tippoldemor, har nok ikke arbeidet ved Fritzøeverket før etter 1750. ( Hvis han var smed var det vel en naturlig arbeidsplass.)Det året bodde han i Stokke, og avstand derfra til Langestrand, Larvik er nok for stor. ( Tvillingsønnene er født i Stokke)Først i 1762 under ekstraskatten og ved skiftet etter Karen Zachariasdatter i 1763, bor familien på Langestrand, der de fleste verksarbeidere bodd.Vet ikke om du har tilgang på Kilder som har arbeidet ved veket ca 1760?I tillegg til alle indisier på at dette må være den rette Boel Jacobsdatter, også nevnt ( Bodil Mari), nevner jeg igjen at etter Boels død gifter enkemann, Torger Nilsen seg på nytt 1779.Neste datter f. 1779, kalles opp etter første hustru, nemlig Boel Maria.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har dessverre ikke oversikt over verksarbeiderne ved Fritzøe rundt 1760. Men la oss se litt på hva du har funnet til nå:Din tipp-tippoldefar Jacob Torgersen blir altså født i Tjølling i 1770, og foreldrene er Boel Jacobsdatter (f. ca 1744, uvisst hvor - død på Eftang i Tjølling 1772) og Torger Nilsen (som i sitt neste ekteskap kaller sin førstefødte datter Boel Maria).Ved skiftet etter Karen Zachariasdatter i Larvik 1763, får vi vite at hun er gift med Jacob Justen, og at de har datteren Bodil Maria Jacobsdtr. Det er mer enn sannsynlig at hun er identisk med din 3xtippoldemor, Boel Jacobsdtr.Jacob Justen og Karen Zachariasdtr. har følgende kjente barn:1. Bodil (Boel) Maria Jacobsdtr., f. ca 1744 (hvor?)2. Zacharias Jacobsen, f. 1750 i Stokke - død samme år.3. Just Jacobsen, f. 1750 i Stokke (tvillingbror til foregående; sannsynligvis også død som liten, siden han ikke er nevnt i skiftet 1763 - hvis han da ikke er identisk med nedenfornevnte Jan).4. Jan Jacobsen, f. ca 1751 (12 år ved skiftet i 1763).Dessuten ser det ut til at Karen Zachariasdtr. har hatt ei datter utenfor ekteskap. Ved skiftet etter Karen nevnes nemlig:- Christine Olsdtr. Hun bor da i Hedrum og tjener hos David Ringdahl. Følgende bemerkning er ført inn i skiftet: 'Den udenfor Egteskab avlede; også nevnt som Catharina'. Patronymet Olsdr. forteller oss at dette ikke er Jacob Justens datter.Familiens flytte-/bostedsmønster ser slik ut:- 1744: Boel (Maria) Jacobsdtr. født (jf. FS i Tjølling, men hun finnes ikke i kirkeboken).- 1750: Østre Borge i Stokke (sannsynligvis kom Karen Zachariasdatter derfra).- 1762-63: Langestrand/Torstrand. Jacob er smed, noe som peker mot Fritzøe verk. Ved skiftet i Larvik 1763 etter Karen Zachariasdtr. bor en 'uægte' datter av henne i Hedrum.- 1763: Jacob Justen gifter seg på nytt - i Tjølling - men han har adresse Torstrand. Den nye kona, Maren Jørgensdtr., har adresse Sandnes.Hva kan vi så trekke ut av dette flyttemønsteret? Jo, at rundt 1750 bor familien i Stokke (hos Jacob Justens svigerforeldre?). Kanskje var dette et midlertidig oppholdssted. Vi vet ikke hvor de bodde rundt 1744 da Boel ble født. Karen har tydeligvis vært 'på vift' før hun traff Jacob (i Hedrum?) og født datteren Christine/Catharina Olsdtr. Uvisst når. I 1762-63 bor familien i Langestrand/Torstrand, og Jacob er smed. Der dør Karen, og Jacob gifter seg samme år som skiftet etter henne på nytt i Tjølling. Det er imidlertid svært usikkert om de nygifte noen gang bodde i Tjølling. Ingen av dem er registrert begravet der, og ved vielsen har Jacob fremdeles adresse Torstrand.Jeg tilfører ikke debatten noe nytt her, men forsøker å gjøre opp status så langt. Vi har et par 'missing links' som bør finnes: 1. Hvor giftet Jacob Justen og Karen Zacheriasdtr. seg, og hvor ble Boel Jacobsen døpt (m.a.o.: hvor bodde Jacob Justen med fam. i 1740-årene)? 2. Når døde Jacob Justen og Maren Jørgensdatter, og hvor ble de begravet (m.a.o. hvor bodde Jacob Justen etter 1763)? 3. Hvis Boel Jacobsdtr. er datter til Jacob Justen (og det tror jeg hun er), og hvis fødselsåret er 1744, har vi et gap på 6 år før neste kjente fødsel. Er det mulig å finne flere barn døpt i dette tidsrommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei igjen!Det er en Boel Maria Jakobsd. som er blant konfirmerte i Tjølling 1764, under Prestegården, uten alder.Hun kan være Torgers kone Boel, da hun ikke er født i Tjølling (registrert) Det er heller ikke født noen Boel mellom 1736 og 1779Jeg har sett på Torger Nilsen og hans barn i min nye database og et dødfødt barn.Lenke1770 43 16.09 Jakob M Torger Nilsen Eftang 1068 Oline Pedersd. Eftang Maren Nilsd. Eftang Nils Eftang Børre Eftang Anders Nilsen Eftang 1779 42 12.12 Boel (Bodil) Maria K Torger Nilsen Eftang 1068 Mari Olsd. Eftang Mari Rasmusd. Eftang Boe Trulsen Østby Ole Eriksen Østby Lars Jensen Eftang 1784 12 07.03 (Truls) Johan M Truls er rettet til Johan i KB.. Torger Nilsen Eftang Lille 1068 Guri Torsd. Eftang Karen Hansd. Østby Anders Hansen Eftang Hans Svenorsen Eftang Kristen Larsen EftangHer slutter databasen. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Stor takk til deg også Kjell!Flott at du har funnet Boel Marias konfirmasjon i 1764. Det er bare dåp og giftemål som mangler.Muligens på Langestrand i Larvik, eller kan hende i Stokke?Jeg har kommet til samme konklusjon som Oddbjørn i sitt flotte sammendrag.Har nettopp sendt private mail til både han og Arnstein Rønning,Larvik, med vedlegg av min oppsummering av funn rundt Boel Jacobsdatter.Takk til dere alle for utrolig positiv hjelp!Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1701 telling i Hedrum finners det en del med JLenke som navn som kombinasjon. Særlig ved Hagenes Hammer. Det skulle ikke undre meg om Jacob og Gjert Justsen har sine forfrdre blant disse.Særlig er en Jost Jostsen 9 år i 1701 av interesse? Synd jeg ikke har noen oversikt over ansatte ved Hedrumvekene. Mulig det dukker opp noe gjennom ' medlemmer av jernverksgruppa' ?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Bra jobba!Jeg var inne og kikka så vidt for noen dager siden, men husket ikke da at dette dreide seg om anene til barnebarna mine (og Ulabrand)! (de små grå blir stadig mindre og gråere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I leting etter forfedre til Jacob og Gjert Jestsen, f.ca.1705-1715 , ukjent sted, har jeg kommet over følgende:LenkeHer er nevnt en Jacob Justesen Wulf. f. ca 1600, Fredrikstad, Østfold.På DIS -treff finner jeg at flere medlemmer har levert slektsdata om en Jacob Justesen Wulf ( Wolf)Også her er oppført at han er f. 1600 i Fredrikstad, uten opplysninger om foreldre.Denne Jacob Justesen Wolf, skal ha vært g. m Agnete Lauritzdatter, f. 1607 Vestre Moland , Aust-Agder. Begge døde i Lillesand .Jacob d. 1640, Agnete d. 1689, Lillesand.Disse skal ha fått en sønn, Just Jacobsen , f. 1634, Lillesand, Aust-Agder, d. 1711 Landvik, Aust-Agder.g.m. 1681 Grimstad, Aust-Agder. Dorthea Christensdatter, Thorup.(f. ca 1661) Landvik, Aust-Agder, d. 1708, Landvik, Grimstad. Lurer på om dette kan være forfedre til Jacob Justsen , som senere dukker opp i Larvik, Tjølling og Stokke?Navnet Wolf/Wulf, har jeg støtt på i Larvikskifter, og under Melsom/ Melsomvik i Stokke , Vestfold.Lurer på om noen kjenner til om det kan være en forbindelse mellom Denne Justesen Wolf-familien og min ane?Ville være takknemlig om noen har tilgang til kirkebøker for Landvik, Aust-Ager, eller skifter, og kan finne ut av om Just Jacobsen Wolf, og hustru har fått en sønn som senere flytter til Vestfold?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Paret Gust Wolf og Elechen får flere sønner i Fredrikstad i føge F.S.LenkeDet skal også være f. en Hans Justsen ca 1602.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det vil nok være umulig å finne dåpsinnførsler for Just Jacobsen Wolfs barn. Den første kirkeboka for Hommedal prestegjeld (Landvik + Eide) starter i 1690, og barna hans er nok født før det. Skifter vil være en mer aktuell kilde. Dersom jeg får tid en av dagene, så skal jeg prøve å rekke innom Statsarkivet i Kristiansand og se om jeg finner noe - hvis ikke andre kommer med relevant informasjon her før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk til deg Oddbjørn.Flott om du har mulighet til å lete i arkiver for meg.Jeg har funnet et nettsted som omhandler Wolf -slekt med utspring i Danmark.http://www.nose.dk/Norge/wolf.htmlUnder kildehenvisninger : S H Finne-Grønn, er nevnt en Jacob Jacobsen Wolf som ble rektor i Oslo ca 1540..... Kan han ha hatt etterslekt i Vestfold?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.