Gå til innhold
Arkivverket

[#23205] Familier på Kvernhusvolden/Hammervold, Frøya


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

I FT1900 for Frøien under garden Kvernhusvolden (Hammervold) finn vi Ole og Marit: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01619&variabel=0&postnr=829&fulle=true&spraak=n>LenkeI FT1865 finn vi dei på same garden (under Hittern): Lenke--- Er det nokon med kjennskap til denne familien (eller som sit med ulike kilder) som kan hjelpe meg videre bakover i tid med denne familien?Eg reknar med at barna deira er:1) Edevarth, f. ca. 1855 (nevnt i 1865)2) Anne, f. ca. 1863 (nevnt i 1865)3) Anton, f. 18684) Sarats, f. 18715) Krestoffer, f. 1873Som alle bur på br.nr. 13. I tillegg finnes (i alle fall) sonen6) Ulrik, f. 1866 under br.nr. og gift der (Lenke)--- Nokon som har opplysninger om evt fleire born?Eg har fått opplysningar fra min onkel om at kona til Ulrik, f. 1866, var Karen Marie Johansen, f. 1872, noko som kan tyde på at far hennar heitte Karl Johansen (?). Ein høveleg kandidat kan då være skredderen på garden Klubben: Lenke som vi også finn at her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gisle Hersvik

Hei Ole!Takk for tilbakemeldinga (som eg tydeligvis har oversett....).Eg har hatt kontakt med andre personar med tilknytning Frøya, men svar på / oppklaring av mine spm har eg ikkje fått fra dei.M.v.h. Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ole Rabben

Hei Gisle! Jeg har foreløpig følgende opplysninger: Ekteskap 26.06.1893 Fisker/gårdm. Hans Ulrik Olsen,f.1866.Fødested/bosted Hammervold og Karen Marie Carlsdatter,Sørdal,f.1872.Fødested:Madsvåg,(Frøya)Bosted:Hammervold. Fedre:Ole Olsen,Hammervold og skredder Carl Johansen.Dåp: Karen Marie f. 04.02.1872,døpt 24.04.1872 i Sletta kirke. Foreldre:Inderst Karl Johansen Madsvåg,40 år og hustru Olava Larsdt. 36 år. I folketellingen for 1865 finner du familien bosatt i Bratsberg, Strinden prestegjeld.Som du vil se var Carl(Karl) født i Klæbu, mens Olava var født i Melhus prestegjeld. Flere opplysninger kommer!Hilsen Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Rabben

Hei Gisle:Ungkar Ole Olsen,Hammervold fikk et barn med pigen Regine Hansdt.Hamarvig, Navn: Hans Ulrik, f. 16.01.1854Ekteskap/vielse: 19.10,1854 Dreng Ole Andreas Olsen, Hammervold,23 år og pige Ragnild Hansdt Hamarvig,20 år. Fedre: Ole Hansen og Hans Lorentsen (Hamarvig)Barn: Edvard,f. 02.10.1856Ragnild døde på barselseng 15.06,1860. Jeg har ikke funnet noe om barnet, så jeg antar at hun døde uten forløsning.Ekteskap/vielse: 15.06.1860. Enkmann Ole Olsen, Hamervold,30 år og pige Marit Kristoffersdt.Hammenvold,f. på Ørlandet,27 år.(Kristoffer skrives ofte på den tiden med Chr..)Barn: Anne,f.17.03.1864, Hans Ulrik,f.28.05.1866, Anton Andreas,f.22.10-1868, Saras,f.18.03.1871, Kristoffer,f.12,02.1874 og Ragnild, f.12.? i0,1876 Jeg finner ikke flere barn.Lykke til videre.MVH. Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Ole,Mange takk skal du ha.== Reknar med at Regine og Ragnhild er same person, stemmer det?== Stemmer det at Ole gifte seg oppatt same dagen som forrige kona dø?Fekk også email frå Jan S. angåande forfedre til Karen Marie Karsldtr. Madsvåg - tusen takk for dei opplysningane også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Rabben

Hei Gisle !Beklager ! Ragnild døde 15.06.1860. Ole ble oppadgift 27.07.1863. Ragnild er døpt med ett navn. Hvorhvidt man kalte henne for Regine kan ikke jeg gi noe svar på. Jeg har imidlertid funnet ett barn til og hun er døpt Elen Mathea,f.12.06.1880MVH Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk for det Ole.Når det gjelder Regine / Ragnhild så får vi heller holde dei kvar for seg inntil vidare.M.v.h. Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.