Gå til innhold
Arkivverket

[#23211] Dordei Nubsdatter, gift med Knut Solvesen Ål i Hallingdal, søker hennes foreldre


Gjest Tor E Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Fjogstad

Har ikke de noedvende papirer med her i heten, men synes aa erindre at dette ogsa vil vaere personer med tangereringer i Knut Ormson (soek paa Ormson) temaet her i brukerforumet.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei Knut! Takker for tipset, men jeg finner ikke noen direkte forbindelse til Dordei, men jeg ble penset inn på andre diskusjoner bla om Larsgard i Hol der jeg også muligens har aner..Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anders J. Moen

Dordei Nubsdtr. Nubgarden f. 1684 d. 1748 Ål gift med Knut Solveson nordre Helling c. 1680. d. c. 1743.Legger ved 2. generasjoner. Du finner mer i bygdebøker for Ål og Sigdal/Eggedal.1. Dordei Nubsdtr. Nubgarden, born 1684 in Ål, Buskerud; died 1748 in Ål, Buskerud. She was the daughter of 2. Nub Torsteinson Krossgard and 3. Ingrid Oleivsdtr. Rasmusgarden Oppheim. She married (1) Knut Solveson nordre Helling. He was born Abt. 1680 in Ål, Buskerud, and died Abt. 1743 in Ål, Buskerud. He was the son of Solve Bjørnson Helling and Birgit Jakobsdtr. søre Breie. Generation No. 2 2. Nub Torsteinson Krossgard, born 1627 in Eggedal, Buskerud; died 1715 in Ål, Buskerud. He was the son of Torstein Knutson Krossgard and Dordei Halvorsdtr.. He married 3. Ingrid Oleivsdtr. Rasmusgarden Oppheim. 3. Ingrid Oleivsdtr. Rasmusgarden Oppheim, born 1650 in Ål, Buskerud; died Abt. 1718 in Ål, Buskerud. She was the daughter of Oleiv Samuelson Rasmusgarden Oppheim and Guri Vilhelmsdtr.. Children of Nub Krossgard and Ingrid Oppheim are: 1 i. Dordei Nubsdtr. Nubgarden, born 1684 in Ål, Buskerud; died 1748 in Ål, Buskerud; married Knut Solveson nordre Helling. ii. Guri Nubsdtr. Nubgarden, born 1688 in Ål, Buskerud; died 1761 in Ål, Buskerud; married Mikkel Knutson Medhus; born Abt. 1687 in Ål, Buskerud; died 1776 in Ål, Buskerud. iii. Ingebjørg Nubsdtr. Nubgarden, born 1691 in Ål, Buskerud; died 1751 in Ål, Buskerud; married Lars Engebretson øvre Sata; born 1675 in Ål, Buskerud; died 1749 in Ål, Buskerud. iv. Rønnaug Nubsdtr. Nubgarden, born Abt. 1693 in Ål, Buskerud; died 1753 in Votndalen, Buskerud; married Engebret Knutson nedre Arnegard; born 1687 in Votndalen, Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Far til Solve Bjørnson var ifølge 'Ål Bygdesoge' bind 3 side 218: Bjørn Solveson som eide 12 løb i Helling, og hadde pant i disse gardene: Medgarden i Liagardene, Aslaksgard(tormodsgard) og Kolsrud. Han var født ca 1605 og døde ca 1666. Han er nevnt i nørdre Helling til uti 1660-årene. Hans far Solve har ikke fått noe etternavn, men er nevnt i nørdre Helling i 1630.I søre Breie er det nevnt en Jacob født ca 1612, og som kan være Birgits far. Han hadde sønnen Eilev.Oleiv Samuelson i myljo Oppheim i Ål er nevnt som 49 år i 1664, og blir da født ca 1615. Sammen med seg hadde han da sønnen Ola som var 17 år. Et makeskiftebrev fra 1676 viser at han hadde fått gården Oppheim mot pant i gårdene Løken og Eikre i Hemsedal.Brukeren som var før Oleiv het Samuel Tolleivson og var født ca 1575, men det står ikke noe om at han var far til Oleiv. Dennes far kan ha vært en Tolleiv som betalte 60 skilling for fullgard, og i 1620 eide han 6 1/2 fjerding og 2 settung korn i Oppheim, 5 settung i Breie og 5 settung Rotneim(Gol).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vil også tipse om Tor Varaberg sine sider, og han holder på å skrive nye Ål Bygdesoge. Han har mange ganger vært til god hjelp for meg. Dessverre har jeg ingen link akkurat nå. Jeg så jo denne etterlysningen i sommer hjemme hos mine foreldre, men hadde ikke tilgang til bygdebøkene for Ål da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.