Gå til innhold
Arkivverket

[#23213] Finne ut når Guro Bryn dro til Amerika


Gjest Per Simen Løken
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Simen Løken

Min tippoldemor rømte til Amerika en gang på 1880 tallet. Hun var født i Voss. Men hun finnes ikke i skipslistene fra Bergen. Hvordan kan man finne ut av når hun dro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Finner den samme Gurie Bryn i www.ellisisland.org:Gurie Bryn, Norway, Voss. Date of arrival: June 05 1893. Age at arrival: 53y Gender: F Marital status: M Ship of travel: Bohemia Port of departure: Halsingborg, Malmohus, Sweden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Det er to Guro Jørgensdatter f.1863, i Voss 1875. En av dem gifter seg med Jens Gotshalksen Mithun fra Voss. Denne familien emigrerer i 1888. Lenke Om du finner vielsen til dette paret ca.1886-88 så kan du jo se om dette er Guro Jørgensdtr.Bryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Simen Løken

Lenken i innlegg 6 viser til familien Bryn, min tippoldemor, født 1863 og hennes foreldre. Nå må jeg videre gå etter familiemytene, og her er problemet at min oldefar ikke har villet snakke om sin mor Guro. I lenken i innlegg 1 vises det til hennes foreldere, og Guro sin lille sønn Jørgen som drar til Amerika i 1893. For å besøke datteren som er der allerede. Sønnen Jørgen skal Guro ha fått med Olav Kindem i 1884/85. Like før bryllupet mellom Guro og Olav skulle ha stått nedkom en annen kvinne på Voss med Olavs barn. Guro bryter forlovelsen og drar til Amerika i sinne. Så seier soga.Spørsmålet er hva har skjedd?, hvorfor finnes ikke hun i skipslistene?For den del kan hun ha giftet seg på nytt. Men sønnen brukte navnet Bryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Simen Løken

Det ser ut til at det har løst seg. Følger man den ene Guro Jørgensdatter, så vil man se at denne antagelig bor på Dagestad gård under folketellingene i 1865, 1875 og 1900.Dermed kan det være sannsynlig at den Guro Jørgensdatter Mitun som drar til Amerika i 1888 er min tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.